Artikel

geplaatst: 16-10-2017

Wat is de impact van Brexit op de tech industrie?

‘Should I stay or should I go?’ Deze vraag werd door een meerderheid van de Britse bevolking beantwoord met 'Leave' tijdens het EU-referendum. Hoewel Nederland deze belangrijke partner binnen de Unie niet graag ziet vertrekken, is het tijd om Brexit als realiteit te beschouwen.

Het nieuwe regeerakkoord van afgelopen dinsdag laat dat alvast zien: met een verlaging van de vennootschapsbelasting en de afschaffing van de dividendbelasting sorteert de nieuwe coalitie alvast voor op bedrijven die Londen willen gaan verlaten.
Het is daarom ook van belang dat de digitale sector zich nu voorbereid op de uiteenlopende Brexit-scenario's. Vandaar dat Digital Gateway to Europe een rapport publiceert over de huidige status, de mogelijke scenario's en de te ondernemen acties door de tech sector. Wat zijn de uitdagingen en mogelijkheden van Brexit?

Rather inconvenient
In het rapport noemt Digital Gateway to Europe vier onderwerpen die van groot belang zijn voor de sector: toegang tot de Europese Interne (Digitale) markt, toegang tot datastromen, toegang tot talent en toegang tot EU-belastingvoordelen.
Hoewel er nog veel onduidelijkheid is over de mogelijke impact van Brexit, is het zeer waarschijnlijk dat het Verenigd Koninkrijk zowel uit de Europese Interne markt als uit de douane-unie gaat stappen. Dat heeft belangrijke consequenties voor het internationale (en digitale) verkeer van goederen, diensten, kapitaal en arbeid.
Vooral voor de financiële sector en de media-industrie wordt grote impact verwacht, omdat afspraken omtrent oorsprongsregels en 'passporting rights' na Brexit niet meer zullen gelden. Verder worden deze sectoren beïnvloed door een mogelijke restrictie op datastromen van het VK naar de EU en andersom, aangezien dit verdere (FinTech) innovatie belemmert.
Een ander urgent issue is het wereldwijde tekort aan goed IT-personeel. Als het Verenigd Koninkrijk besluit om immigratiewetgeving aan te scherpen en te bemoeilijken, zal het voor de Britten lastiger worden IT-specialisten aan te trekken. Aangezien 25 procent van de Britse digitale en tech bedrijven het rekruteren van talent een 'major challenge' noemt (TechNation, 2017), is dit een zeer belangrijk punt voor de sector.

Keep calm and come to Europe
"Het Verenigd Koninkrijk is een belangrijke en gelijkgestemde handelspartner. Het is voor Nederland dan ook geen goed nieuws dat een land dat zo dichtbij ons ligt, vertrekt uit de EU. Echter is dit vertrek een realiteit waar wij ons als digitale sector op moeten voorbereiden. Gezien de mogelijke impact van Brexit, is het van groot belang dat de industrie goed geïnformeerd is over toekomstige uitdagingen en mogelijkheden," zegt Stijn Grove, Managing Director van Digital Gateway to Europe. "Europa, en Nederland in het bijzonder, biedt goede alternatieven voor het Verenigd Koninkrijk, en Amsterdam is een fantastisch substituut voor Londen, vooral voor de FinTech en mediabedrijven. En vanuit een zakelijk perspectief sluit Nederland goed aan bij de Britse handelsgeest. Bedrijven als Shell, Unilever en Reed Elsevier laten dat tot op de dag van vandaag zien. Vandaar dat de Britten meer dan welkom zijn in Nederland."
Wat er gaat gebeuren op 29 maart 2019 - de dag dat voor het eerst in de geschiedenis een lidstaat de Europese Unie verlaat - is grotendeels onbekend. Met het Brexit rapport informeert Digital Gateway to Europe de tech sector over de mogelijke implicaties. Het Verenigd Koninkrijk zal de Europese Unie gaan verlaten, laten we er het beste van maken.

Bron: Brisk Magazine

Artikel

geplaatst: 14-08-2017

Eerste SBR-kredietrapportage succesvol verzonden vanuit King

De pilot voor het automatisch versturen van de SBR kredietregistratie uit King Business Software is geslaagd!  Vanaf september kunnen alle King-kantoren de verplichte SBR kredietrapportage eenvoudig versturen via het King Aangifte Dashboard.

Via het King Aangifte Dashboard hadden de King-kantoren al een krachtige beheertool voor alles wat met de SBR aangiftes te maken heeft, zoals OB, ICP, Suppletieaangiftes, KVK publicaties en inrichtingsstukken (micro en klein). Nu kan ook de SBR kredietrapportage (micro) automatisch worden verzonden via het King Dashboard.

Voor accountantskantoren is het werken met de SBR kredietrapportages een logische stap naar een nog efficiënter proces. De uitvragende partijen als de KVK, Belastingdienst en de banken willen een gestandaardiseerd rapport waar alle noodzakelijke gegevens in staan. De kredietrapportage via King Business Software voorziet hierin.

Artikel

geplaatst: 08-03-2017

Exposeren op beurzen en evenementen? Voorkom deze pijnlijke blunders

Strategie is essentieel voor beurssucces, maar je hebt er weinig aan als de uitvoerig achter blijft. Dit zijn de 10 pijnlijkste beursblunders én tips hoe je ze voorkomt.

Bij het succesvol exposeren op een beurs komt veel kijken. Naast een waardevol aanbod en een uitnodigendebeursstand zijn communicatieve vaardigheden waarschijnlijk het allerbelangrijkste.

Iedereen vindt het fijn om te kopen, maar niemand wil iets aangesmeerd krijgen. Succesvolle verkopers begrijpen dat en helpen klanten bij het maken van de beste keuze. Als zij met hun aanschaf succesvoller worden groeit een vertrouwensband en ontstaat er wederkerigheid. Ze willen iets terug doen en blijven een leverancier trouw.

Dale Carnegie – een beroemde Amerikaanse presentatietrainer – zei ooit treffend: “Je kunt in 2 maanden meer zaken doen door interesse te tonen, dan in 2 jaar mensen proberen te interesseren.”
Dit principe geldt ook voor het exposeren op een beurs. Daarom kijken we in dit artikel naar de 10 pijnlijkste beursblunders én tips hoe je ze voorkomt.

Beursblunder 1. Geen interesse tonen

De grootste fout die je op een beurs kunt maken is geen interesse tonen in bezoekers. En het vreemde  is: je ziet het overal om je heen. Exposanten die te druk zijn met elkaar, hun telefoontje of geen zin hebben om op te staan. Bega deze blunder niet en wees altijd benaderbaar.

Hoe ben je toegankelijk? Glimlach in elk geval naar passanten, oefen op een goede openingszin en blijf staan in je stand. Kost dit teveel energie, zet dan meer medewerkers in en gun elkaar voldoende pauzes. Een succesvolle beurs draaien is topsport en benader dat ook zo. Geef elke beurs alles wat je hebt en probeer bezoekers voor je te winnen. Als dat lukt geeft het een heerlijk gevoel.

Beursblunder 2. Meteen willen verkopen

Heb jij een hekel aan straatverkopers? Dan ben je niet de enige, want het is geforceerd en opdringerig. Een straatverkoper is helemaal niet geïnteresseerd in jou, maar in zijn eigen targets. Dat is een onprettig uitgangspunt.

De beste verkopers ‘verkopen’ nauwelijks, maar luisteren naar hun klant. Waar lopen zij tegenaan en hoe kun jij ze helpen succesvoller te zijn? Dat doe je niet door direct jouw product te pushen. Veel effectiever is het door de ander te laten ervaren dat jouw product of dienst effectief is. Je dringt niks op en versterkt de intrinsieke motivatie van de koper. Hij of zij wil het echt hebben.

Beursblunder 3. Te weinig medewerkers in een stand

Op een beurs is elke bezoeker in theorie een lead. Het is daarom zonde om geïnteresseerden te laten lopen, omdat je stand onderbezet is. Als je geluk hebt komen geïnteresseerden later terug, maar de meeste mensen wachten niet. verkoopt een concurrent soortgelijke producten of diensten dan kun je maar zo een klant kwijt zijn.

Vraag medewerkers of ze eventueel standby kunnen staan, in het geval van grote drukte. Een paar gemotiveerde mensen die een paar uur bijspringen kunnen een groot verschil maken.

Beursblunder 4. Geen aandenken meegeven

Beursbezoekers worden overladen met prikkels. Wil je dat mensen je onthouden, maak het ze dan zo makkelijk mogelijk. Dat kan met een visitekaartje of brochure, maar het risico bestaat dat ze die weggooien of vergeten. Die kans is bij een creatieve gadget of give-away een stuk kleiner. Wat je ook kiest, zorg dat het aansluit bij je aanbod en dat je contactgegevens er prominent op staan. Je blijft op hun netvlies.

Beursblunder 5.Te serieus zijn

Als verkoper kun je eindeloos praten over details. De meeste beursbezoekers zijn daar helemaal niet in geïnteresseerd. Ze willen niet weten hoé je iets doet, maar wat het hen oplevert. Dat is wat telt!

Wees als exposant niet te serieus en kijk naar de drijfveren van gebruikers. Een handig ezelsbruggetje is de AIDA-formule, wat staat voor: attention, interest, desire en action.

A: Trek de aandacht met een prikkelende openingszin
I: Wek de interesse door de voordelen van jouw product of dienst te benoemen
D: Schets een mooi vooruitzicht (“Denk eens aan alle tijd die je bespaart”)
A: Zorg dat de bezoeker een gericht actie uitvoert, zoals het invullen van zijn contactgegevens

Pas je de AIDA-formule consequent toe in je verkoopverhaal, dan grijp je gegarandeerd de aandacht.

Beursblunder 6. Teveel tijd nemen

Als beursexposant ben je druk, maar dat geldt natuurlijk ook voor bezoekers. Houd daar rekening mee en neem niet teveel tijd van ze in beslag. Merk je dat jullie niets voor elkaar kunnen betekenen
Beëindig het gesprek dan vriendelijk, maar gedecideerd. Tijd is te kostbaar voor toneelstukjes.

Beursblunder 7. Verwachten dat alle bezoekers weten wat je doet

Veel exposanten denken dat iedereen weet wat ze doen. Deze ‘blunder’ kun je eenvoudig voorkomen door overduidelijk – zonder betuttelend – te zijn. Bezoekers die over dezelfde kennis beschikken zullen bevestigend knikken – wat de sfeer van het gesprek ten goede komt – en nieuwkomers hoeven geen ‘domme’ vragen te stellen.

Beursblunder 8. Slecht kleden

Kleding wordt vaak onderschat op een beurs. Als je een of meerdere dagen op een beurs staat is comfortabele kleding een must. Besteed extra aandacht aan je schoenen, want je staat veel. Een subtiel hakje oogt misschien net wat fraaier, maar na 2 dagen spierpijn denk je daar vast anders over.

Beursblunder 9. Te weinig stoelen meenemen

Een beursgesprek kun je staand voeren, maar als het serieuzer wordt is het prettig om te gaan zitten. Neem voor deze situatie voldoende stoelen mee, die prettig zitten. Zorg ook voor voldoende ruimte en privacy in je stand voor een prettig gesprek.

Sta ook eens stil bij de vloerbedekking van je stand. Een kleed of andere zachte ondergrond kan een verademing zijn na een dag staan of lopen. Bezoekers zullen met alle plezier plaats nemen om te luisteren en even bij te komen.

Beursblunder 10. Je beursstand is slordig

Ruim na een gesprek meteen je beursstand spullen op en laat geen folders en brochures slingeren. In het ontwerp van een stand kun je al rekening houden met voldoende opbergruimte. Als het plaatje perfect is, wil je dat niet ontsieren met storende details. Bovendien heb je maar een kans om een eerste indruk te maken. Zorg ervoor dat hij positief is.

Exposeren op beurzen en evenementen? Jij bent het belangrijkste!

Bij het exposeren op beurzen en evenementen is het personeel het belangrijkste. Tijdens de beurs heb je geen invloed meer op je beursstand en producten en diensten, maar wel op hoe je ze onder de aandacht brengt.

Door oprecht interesse te tonen in bezoekers, niet te pushen en zo goed mogelijk aan te sluiten bij hun wensen maak je indruk. Je helpt ze oprecht succesvoller te worden en als dat lukt blijven ze je dankbaar. Laat deze tips daarom goed op je inwerken en investeer in je collega’s en jezelf.

Bron: beursstand.nl

Artikel

geplaatst: 02-03-2017

Jubileum DACHSER Waddinxveen: 10 jaar intelligente logistiek vanuit de Randstad

De vestiging van DACHSER in Waddinxveen viert haar tienjarig jubileum. De logistieke dienstverlener opende aldaar op 1 maart 2007 haar tweede vestiging in Nederland. De officiële oprichting van DACHSER Nederland vond plaats op 10 januari 1975 in het Gelderse Zevenaar. Door de continue toename van logistieke activiteiten verhuisde DACHSER binnen Zevenaar diverse malen naar een groter pand. Eind 2006 werd het pand op het industrieterrein Hengelder in Zevenaar ook te klein. Uitbreiding was op die locatie niet meer mogelijk, dus werd een tweede vestiging geopend in het westen van het land: in Waddinxveen.

Het was aan Aat van der Meer, de huidige Managing Director van DACHSER in de Benelux, om in het westen voet aan de grond te krijgen. Van der Meer werkte voorheen bij een andere logistieke dienstverlener, maar het DACHSER DNA bleek interessante kansen te bieden.Samen met een aantal  collega´s met wie hij jarenlang had samengewerkt bij zijn vorige werkgever, waaronder Edwin Vermeulen en John van den Berg, stapte hij over om een nieuw DACHSER kantoor op te bouwen in het westen van het land. En Waddinxveen bleek hierbij de perfecte locatie: centraal in de Randstad, dichtbij de Rotterdamse haven en met goede verbindingen naar de grote steden. Met de realisatie van deze locatie kwam er in Zevenaar weer ruimte voor verdere groei.

De vestiging in Waddinxveen startte maart 2007 met 16 medewerkers en 3.000 vierkante meter loodsruimte. De keuze voor Waddinxveen bleek goed uit te vallen. Na flinke uitbreidingen in 2010 en  2013 beschikt de vestiging nu over meer dan 25.000 vierkante meter voor crossdocking en warehousing en is het personeelsbestand gegroeid naar 170 medewerkers.

Doel van de uitbreidingen was enerzijds om meer ruimte te creëren voor de sterke groei, en anderzijds ook om de synergie tussen de warehousing- en distributienetwerkactiviteiten te versterken. Volgens Edwin Vermeulen, General Manager van DACHSER Waddinxveen, heeft de logistieke dienstverlener de aanhoudende groei voornamelijk te danken aan de toegewijde werknemers binnen DACHSER. ‘’DACHSER wordt gekenmerkt door de sterke band tussen de werknemers, net als in een familie. We noemen dit het DACHSER DNA’’, zegt Vermeulen. ‘’Daarbij zijn wij één van de weinige logistieke dienstverleners die nog echt investeren in een persoonlijke relatie met haar klanten. Daar hechten wij enorm veel waarde aan.” De slogan waarmee DACHSER in 1975 het levenslicht zag, is nog altijd actueel aldus Vermeulen: “Samen zijn wij DACHSER.”

De toekomst van DACHSER ziet er volgens Aat van der Meer veelbelovend uit. “De laatste jaren zijn we ons steeds meer gaan focussen op een optimalisering van de samenwerking tussen lucht-, zee- en landtransport Er is steeds meer vraag naar een totaaloplossing, naar één partner voor alle logistieke processen. Door de verschillende divisies krachtig te bundelen, kunnen wij onze klanten wereldwijde logistieke oplossingen bieden, dit noemen we “DACHSER Interlocking”  De klant heeft bij ons hierdoor te maken met slechts één contactpersoon die het gehele logistieke proces bewaakt.”
 
Door de toenemende groei, mede op de gebieden van warehousing en contract logistiek, wordt er in Waddinxveen al weer serieus nagedacht over verdere uitbreidingen. Innovatie, digitalisering en het investeren in banen en mensen zijn daarbij belangrijke pijlers. 

Artikel

geplaatst: 03-11-2016

Talentvolle, jonge werknemer heeft werkgever voor het uitkiezen

Werkgevers moeten zich onderscheiden in war on talentBedrijven staan te springen om nieuw talent. Dat komt doordat het aanbod in talent kleiner is dan de vraag: er is simpelweg meer werk, maar evenveel talent als hiervoor. Noortje Hendrikx is Manager HR bij HR-adviseur Tentoo heeft een aantal tips hoe bedrijven wél talenten aan zich kunnen binden.
 
“De arbeidsmarkt is na het einde van de crisis ingrijpend veranderd. Eerst hadden bedrijven weinig moeite om vacatures in te vullen. Maar nu zijn de rollen omgedraaid en kunnen werkzoekenden vaak kiezen uit meerdere werkgevers”, aldus Hendrikx. “We zien in onze dagelijkse praktijk dat niet elk bedrijf gewend is aan deze nieuwe realiteit. Dat kan frustrerend zijn. Het is vervelend als je kansen op groei noodgedwongen moet laten schieten omdat je niet de benodigde nieuwe talenten kunt vinden.”
 
Tien tips voor talent
Waar letten werkzoekende jongeren op in deze werknemersmarkt? Hendrikx heeft tien tips voor bedrijven die opzoek zijn naar nieuw talent maar ze nog onvoldoende weten te bereiken:
 
1)  Sollicitanten zijn op zoek naar flexibiliteit, stap dus af van 9-5 cultuur en laat ze bijvoorbeeld zelf hun werktijden bepalen en vanuit huis werken;
2)  Maak geen traditionele functieprofielen, maar vraag naar relevante karaktereigenschappen. Harde skills kunnen nog worden geleerd in de praktijk, soft skills zijn daarentegen een stuk lastiger aan te leren;
3)  Geef sollicitanten de ruimte voor eigen initiatief. De nieuwe talenten maken deel uit van een ondernemende generatie die zichzelf wil ontplooien;
4)  Investeer in opleidingen voor werknemers. Talenten hoeven daarbij niet per se ‘hiërarchisch’ te groeien (promotie te maken). Ze kunnen ook nieuwe vaardigheden leren;
5)  Er is sprake van een werknemersmarkt. Zoek daarom naar alternatieve kanalen om talent te vinden. Misschien dat je ze bereikt op een platform waar ze zich wel bevinden, zoals Facebook of Instagram;
6)  Overweeg een onervaren kandidaat die nog kneedbaar is. Zij zijn geschikt voor traineeships en kunnen gevormd worden naar de wensen van het bedrijf. Dat het bedrijf hen zo’n kans biedt wordt daarbij enorm gewaardeerd en zorgt voor binding;
7)  Via-via recruiten werkt vaak goed. Iemand met talent kent vaak ook anderen met veel potentieel;
8)  Gebruik HR als marketingtool, dat wordt employer branding genoemd: je bedrijf als aantrekkelijke werkgever positioneren. Employer branding wint niet voor niets aan terrein;
9)  Gebruik grappige of unieke namen voor de functie, zoals ‘centjesteller’ in plaats van controller, als je jongeren wil aanspreken. Dergelijke vacatures worden bovendien sneller gedeeld op social media. Vergeet in de vacature niet toe te voegen hoe de functie ‘echt’ heet (wat de normale functienaam zou zijn), zodat deze vacature ook nog vindbaar is voor zoekmachines;
10) Sollicitanten zoeken geen collega’s: ze willen een vriendenclub op kantoor waar ze meer mee willen delen dan alleen hun werk. Zorg dus dat je borrels en feesten organiseert, om een echt team te bouwen, in plaats van een groep collega’s.
 
“We hopen dat bedrijven met deze tien tips er wél in slagen om talent aan zich te binden. Een nieuwe generatie werknemers brengt nieuwe energie met zich mee en geeft daarmee elke organisatie een impuls,” aldus Hendrikx.
 
Over Tentoo
Tentoo is een full service HR-dienstverlener en biedt payrolling, salarisadministratie, zzp-support, human resources en recruitment aan ondernemers, freelancers en zzp’ers. 

Artikel

geplaatst: 21-09-2016

Twaalf tips om ongelukken in het magazijn te voorkomen

Onlangs bracht de NOS heftige cijfers naar buiten over het aantal doden per jaar in het magazijn. Jaarlijks er 150 ernstige ongelukken in Nederlandse magazijnen. Waarvan er zeven per jaar dodelijk aflopen. Een TE hoog aantal dat in de sector voor onnodig hoge kosten zorgt. 

Hoewel het aantal ongelukken gelukkig gestaag vermindert per jaar, zijn 150 ongelukken nog steeds veel te veel. "Het aanrijden van een collega komt het meest voor, gevolgd door een medewerker die op de heftruckvork staat, 'even meerijdt' en er vervolgens afvalt," aldus de NOS.
 
Gezond en veilig magazijn
Een gezonder en veiliger magazijn zorgt voor een efficiënter magazijn. En daar profiteren alle lagen in de bedrijfscultuur van. Om dit te voor elkaar te krijgen presenteert de sector een nieuwe gedragscode. Op initiatief van brancheorganisaties EVO en BMWT en in samenwerking met grote spelers uit de sector, zoalsBLOM Opleidingen. De gedragscode is essentieel voor een goede infrastructuur voor het magazijn. Aan de hand van de risicohotspots heeft een groot aantal partijen oplossingen en good practices opgesteld waarmee bedrijven aan de slag kunnen gaan.
 
De cijfers
De meeste ongelukken gebeuren in het magazijn met voetgangers. Uit cijfers van het RIVM blijkt dat dit de meest voorkomend ongelukken zijn:
 
-De chauffeur heeft de voetganger niet gezien, vaak is dit een aanrijding met collega
-Een val van de heftruck (bijvoorbeeld door mee te liften)
-De infrastructuur is onlogisch / of onoverzichtelijk
-De voetganger hoort de truck niet aankomen
-De chauffeur verliest de controle
 
Gedragscode
Om het aantal ongelukken te verminderen is een gedragscode essentieel, maar er moet ook gekeken worden naar het waaróm van de ongelukken. Waarom gebeuren zij? En wat kan u hieraan veranderen? Hier ligt in een belangrijke rol tussen management en de werknemers op de vloer. Die laatste groep weet precies wat er speelt en welke gevaarlijke situaties er (kunnen) ontstaan. Het management kan helpen signaleren en veranderingen doorvoeren.
 BLOM opleidingen zet een aantal veelvoorkomende situaties op een rij en biedt daarbij een oplossing. Alles om het aantal ongelukken naar nul per jaar te krijgen. Passend bij de invoering van de gedragscode.
 
Pas op! Watch out! Achtung!
Spreekt iedereen bij u in het magazijn allemaal dezelfde taal? Nederland is een multiculturele samenleving, maar vaak wordt dit gegeven genegeerd in het magazijn. Als één van de medewerkers ‘zadbać’ roept, weet de ander dan dat dit ‘Pas op’ betekent? Hetzelfde geldt voor de veiligheidsinstructies. Zijn deze in het Nederlands, Engels of heeft u deze aangepast aan de taal die gesproken wordt? Communicatie is essentieel en voorkomt ongelukken, dus zorg ervoor dat iedereen begrijpt wat er gecommuniceerd wordt.
 
Veiligheidsinstructies op de vloer
Allereerst is er de taal, zoals hierboven beschreven staat. Om ongelukken te voorkomen is het van belang dat alles in het magazijn duidelijk is. Werknemers op de vloer moeten weten wat er van hen verwacht wordt en welke veiligheidseisen verplicht zijn. Weet iedereen bijvoorbeeld hoe het zit met de vluchtroutes?
 
-Zijn deze bekend bij iedereen?
-Zijn deze vrij gemaakt van obstakels?
-Zijn deze goed aangegeven?
-Zijn de routes verlicht, ook als er bijvoorbeeld rook in het magazijn staat?

Hoe zit het met veiligheidshesjes, helmen, veiligheidsschoenen? Weet iedereen deze te vinden en is het – ook voor hen die slechts op bezoek zijn – duidelijk dat zij deze altijd dienen te dragen?
 
Spiegels en lichtplan
Met spiegels en een gedegen lichtplan kunnen veel ongelukken voorkomen worden. Vandaar dat het een belangrijk onderdeel is in de gedragscode. Is het magazijn goed verlicht? Kunnen bepaalde delen beter verlicht worden dan andere, zodat gevaarlijke situaties vermeden kunnen worden. Een grote bouwlamp die recht in het gezicht van een chauffeur schijnt is gevaarlijk. Met een lichtplan voorkomt u dit. Zijn daarnaast gevaarlijke ‘dode hoeken’ voorzien van spiegels zodat die voetganger de heftruck zietaankomen?
 
Onderhoud van goederen
Mankementen aan een heftruck kunnen ook de oorzaak zijn van ongelukken op de werkvloer. Een rem die hapert, een heftruck die niet goed wil starten, een vastzittend gaspedaal waardoor uitwijken helemaal onmogelijk wordt. Goed onderhoud aan goederen zorgt ervoor dat u altijd op uw heftrucks kunt vertrouwen.
 
Extra geluid toevoegen
Veel diesel heftrucks worden vervangen door elektrisch aangedreven voertuigen. Een zeer goede ontwikkeling, want beter voor milieu én veel beter voor de werknemers op de vloer. Deze elektrisch aangedreven voertuigen hebben echter net als elektrische auto’s een groot nadeel. U hoort ze niet meer. Zorg er daarom voor dat heftrucks altijd een geluid kunnen produceren. Daarnaast zijn de ideeën uit punt drie en punt twaalf een uitstekende aanvulling.
 
Bijscholing en certificaten
Zijn alle bestuurders in het bezit van de juiste papieren? Om beroepschauffeur te blijven moeten al uw chauffeurs bijgeschoold worden. Code 95 is bijvoorbeeld verplicht voor alle beroepschauffeurs die uit de EU en in de EU werken. Iedere vijf jaar moet de chauffeur 35 uur nascholing hebben gehad. Technieken volgen elkaar in rap tempo op, aanpassingen worden gemaakt en door nascholing zorgt u ervoor dat iedereen helemaal op de hoogte blijft. Een CCV gecertificeerde instelling kan deze bijscholing leveren.
 
Voorkomen van ongelukken gebeurt hier niet door, maar onthoud dat u ook uw BHV bijhoudt. Nieuwe technieken en een directe aanpak is noodzakelijk en daarmee kan u levens redden.
 
Open en dichte cabine
In een magazijn bestaat de kans op kantel gevaar Dit kan liggen aan de vloer, doordat deze te glad is of bijvoorbeeld oneffen. Een heftruck kan ook (tegen alle voorschriften in) te zwaar beladen zijn of er wordt in een bocht te hard gereden. Een ongeluk zit dan in een klein hoekje. Veiligheid staat voorop. Maak daarom een bewuste keuze tussen een open of dichte cabine.
 
Open cabine;
Uiteraard zijn niet alle heftrucks voorzien van een dichte cabine. Om er voor te zorgen dat de chauffeur veilig zijn of haar werk kan doen voorziet u deze altijd van veiligheidsgordels. Zorg ervoor dat het duidelijk is voor alle werknemers dat zij deze voor hun eigen veiligheid ook echt omdoen.
 
Dichte cabine; 
Het gevaar bij heftrucks met een open cabine is beknelling van de bestuurder als de heftruck kantelt. Een dichte cabine zorgt ervoor dat de chauffeur veilig blijft. Wederom is het hier essentieel dat de chauffeur een gordel draagt.

Zorg voor een gedegen stroomonderbreker
U ziet het misschien in films wel eens als grap voorbijkomen, een zelfrijdende truck. Hier is helaas niets grappigs aan in het echte leven. Vaak komt het niet voor, maar de mogelijkheid is er. Een heftruck kan in beweging komen door vallend materiaal of iemand die (al dan niet per ongeluk) de heftruck aanzet, maar hier niet inzit. Een gedegen stroomonderbreker zorgt ervoor dat de heftruck niet zonder bestuurder in beweging kan komen.
 
Het magazijn
Staan uw materialen en producten in stellingen die daarvoor gemaakt zijn? Zijn zij niet te zwaar beladen en staat alles veilig en netjes op elkaar gestapeld zonder val gevaar? Simpele vragen, maar het komt nog vaak voor dat magazijnen net iets te vol worden gepakt. Werknemers hebben dan wel een helm op, maar die is absoluut niet bestand tegen een product dat van grote hoogte komt vallen. Met alle gevolgen van dien.
 
De jeugd
Zestien en zeventien jarigen mogen een heftruck bedienen. Hierbij is het essentieel dat zij goed begeleid worden. Zij zijn de toekomst van een magazijn. Vaak wordt gesteld dat ongelukken meer veroorzaakt worden door de jeugd. Dit is een vooroordeel, maar houd er wel rekening mee dat iedereen zich aan de volgende voorwaarden houdt:
 
-Zij moeten (de voorgeschreven) specifieke deskundigheid bezitten
-Er moet adequaat deskundig toezicht gehouden

Toezicht is zodanig georganiseerd dat de gevaren worden voorkomen.
 
Ondeskundigheid
Op nummer vijf van de meest voorkomende ongelukken in een magazijn staat dat chauffeurs de controle verliezen. Dit heeft te maken met ondeskundig gebruik van een heftruck. Weet u niet zeker of u iemand aan kan spreken op de werkvloer die ondeskundig gedrag vertoont? U kunt dergelijk gedrag herkennen aan de hand van de volgende punten:
 
-De chauffeur rijdt met een onstabiele en / of te zware lading
-De chauffeur rijdt met omhoog geheven lading
-De chauffeur rijdt – ondanks dat het zicht belemmerd wordt – vooruit in plaats van achteruit
-De chauffeur rijdt met onverantwoorde hoge snelheid
-De chauffeur draagt geen veiligheidsriem en veiligheidsschoenen

Ook het meedragen van personen zonder dat hiervoor plek is of een speciale werkbak ingericht is wordt vaak in het magazijn gesignaleerd! Nummer twee in de top vijf van de meest voorkomende ongelukken in het magazijn.
 
Voetgangerszone
De meeste ongevallen gebeuren met voetgangers. In de gangen van het magazijn is het risico op aanrijdingen groot. Stel daarom altijd de volgende vragen:
 
-Zijn die voetgangers daar noodzakelijk en zichtbaar?
-Waarom is de route voor voetgangers niet gescheiden van de route voor intern transport?

Denk hierbij eens aan het aanbrengen van voetgangersdeuren om de kans op ongelukken aanzienlijk te verkleinen of het instellen van een degelijk verkeersplan voor heftrucks en voetgangers. Met een verkeersplan worden bovendien kruisingen een stuk veiliger, omdat de voorrangsregels helder zijn.

Bron: Brisk Magazine en BLOM opleidingen

Artikel

geplaatst: 15-09-2016

Minder WW-uitkeringen, meer spanning op de Gelderse arbeidsmarkt

Eind augustus waren er in Gelderland opnieuw minder WW-uitkeringen. Minder dan eind juli en minder dan een jaar geleden. Dit komt door economisch herstel en seizoeneffecten. De daling ten opzichte van juli doet zich in bijna alle sectoren voor, met uitzondering van het onderwijs. Dat het beter gaat met de arbeidsmarkt blijkt ook uit de Spanningsindicator. Doordat het aantal vacatures stijgt en het aantal werkzoekenden daalt, neemt de spanning toe. Van algemene krapte is echter nog geen sprake.

De afgelopen zomer is het aantal WW-uitkeringen in Gelderland verder gedaald tot 51.132 eind augustus. Dat zijn er circa 650 minder dan een maand eerder en betekent een afname van 1,3%. Landelijk daalde het aantal WW-uitkeringen in hetzelfde tempo. 

Vergeleken met een jaar geleden is de daling in Gelderland eveneens 1,3%, terwijl landelijk nog sprake is van een toename met 1,7%. Het WW-percentage, dat is het aantal WW-uitkeringen in verhouding tot de beroepsbevolking, daalt daardoor in Gelderland tot 4,8%. Dat is nu gelijk aan het landelijk gemiddelde.

Minder WW-uitkeringen in meeste sectoren
In vrijwel alle sectoren ligt het aantal WW-uitkeringen lager dan een maand geleden, maar ook lager dan een jaar geleden. Uitzonderingen in de vergelijking met juli zijn onderwijs en de metaalindustrie. Ten opzichte van een jaar geleden was er sprake van relatief sterke stijgingen bij het grootwinkelbedrijf en, ook hier weer, de metaalindustrie.

Meer spanning op de arbeidsmarkt
De Spanningsindicator van UWV geeft de verhouding weer tussen openstaande vacatures en kortdurend (korter dan zes maanden) geregistreerde werkzoekenden. Hoe meer werkzoekenden per vacature, hoe ruimer de arbeidsmarkt. Hoe minder werkzoekenden per vacature, hoe krapper de markt is. In 2015 en ook nog in het begin van 2016 was de Gelderse arbeidsmarkt als geheel nog ruim, maar nu is de spanning toegenomen tot een gemiddeld niveau. Dat betekent dus over het algemeen een betere balans tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. Van algehele krapte is geen sprake en die wordt ook niet gauw verwacht.

Deze ontwikkeling geldt ook voor de afzonderlijke arbeidsmarktregio’s in Gelderland. Alleen in de Achterhoek en Rijk van Nijmegen is de arbeidsmarkt nog steeds ruim, maar ook daar neemt het aantal vacatures wel toe in verhouding tot het aantal werkzoekenden. In Rijk van Nijmegen blijft de groei van vacatures iets achter ten opzichte van de andere Gelderse regio’s. Dat hangt samen met de sterke vertegenwoordiging in deze regio van de sectoren zorg & welzijn en onderwijs. In de Achterhoek zorgt vooral de wat langzamere daling van het aantal werkzoekenden er voor dat de arbeidsmarkt nu nog als ruim wordt getypeerd. In Midden-Gelderland, FoodValley en Rivierenland is de spanning op de arbeidsmarkt nu gemiddeld, dus gelijk aan het provinciale gemiddelde.

Hoewel de Spanningsindicator voor alle beroepsgroepen oploopt, zijn er wel duidelijke verschillen tussen beroepsgroepen. Voor bijvoorbeeld ICT-beroepen is de arbeidsmarkt al langere tijd krap en die krapte neemt dus alleen nog maar toe. Voor bedrijfseconomische en administratieve beroepen blijft sprake van een ruime arbeidsmarkt, dus met beperkte kansen voor werkzoekenden.

Dalende lijn WW in de Achterhoek
Eind augustus telt de Achterhoek 7.457 WW-uitkeringen. Dat is 4,8% van de beroepsbevolking, precies gelijk aan het landelijk gemiddelde. Ten opzichte van juli is het aantal WW-uitkeringen slechts enkele tientallen gedaald (-0,3%). Daarmee  is de daling in juli minder sterk dan landelijk. Op jaarbasis is de ontwikkeling in de Achterhoek juist gunstiger dan landelijk. Landeliijk een stijging van de WW met 1,7% en in de Achterhoek een daling van 2%. Dat het aantal WW-uitkeringen lager is dan een jaar geleden, komt vooral door het gestage economische herstel.

WW daalt in augustus het sterkst in bouw en horeca, stijging in onderwijs
In de seizoengevoelige sectoren bouw en horeca daalde de WW in augustus nog relatief sterk, net als in juli. Bij de uitzendbedrijven is nog wel sprake van een afname, maar minder sterk dan in de afgelopen maanden, en in de landbouw blijft het aantal WW-uitkeringen vrijwel gelijk.

Een van de weinige sectoren waar de WW in augustus toeneemt is het onderwijs. Dit is een normale ontwikkeling in deze periode, omdat veel tijdelijke contracten aan het eind van het schooljaar worden beëindigd. In het begin van het nieuwe schooljaar zal een deel van deze WW’ers weer in het onderwijs aan het werk gaan. Lichte toenames van het aantal WW-uitkeringen zijn er ook in de industrie en de handel.

Vergeleken met augustus 2015 komt de daling in de WW vooral voor rekening van de industrie, bouw, handel en horeca, maar ook in het onderwijs. Stijgingen zijn er vooral in gezondheidszorg & welzijn.

Artikel

geplaatst: 07-09-2016

46 verrassende feiten over ondernemerschap



Bron: 
Entrepreneurs infographic met dank aan dr-discount voor de illustraties

Artikel

geplaatst: 30-06-2016

Vlees van de melkkoe herontdekt: smakelijk, milieuvriendelijk en economisch haalbaar

In de Achterhoek lopen in totaal 110.000 melkkoeien rond. Voor al die dames komt er een moment dat ze niet genoeg melk meer geven, waarna ze hun gang naar de slachter maken. Daar eindigen ze meestal als ‘worstkoeien’, waarmee de suggestie wordt gewekt dat het vlees van ‘mindere’ kwaliteit is: alleen geschikt voor worst of gehakt. Onterecht! Het vlees van melkkoeien is geschikt voor veel meer smakelijke toepassingen, waarvan de befaamde Naegelholt er slechts één is. Het op een meer hoogwaardige manier verwerken van melkkoeien betekent een verrijking voor de (horeca)keuken, is milieuvriendelijker dan ander rundvlees en kan ook voor agrariërs interessante marges opleveren. In deze nieuwsbrief leest u alles over het vlees van de melkkoe.
 
Vlees van melkkoe wordt onderschat
De kwaliteit van vlees van de melkkoe wordt onderschat. Van melkkoeien vallen veel smakelijke producten te maken. Er zijn bijvoorbeeld slagers die zweren bij Naegelholt gemaakt van de muis van melkkoeien. Maar het vlees is ook prima te verwerken in mooie stoofgerechten als de beroemde Ossobuco (uit Italië) en Rabo del Toro (uit Spanje) en in de ossenstaartsoep waarvoor niet per se het vlees van een os nodig is. Vlees voor stoofgerechten heeft meer smaak als ze van ‘werkvlees’ worden bereid. Dat slaat op de spieren van de koeien die tijdens hun leven volop gebruikt zijn. In tegenstelling tot de magere delen die gebruikt worden voor biefstuk. Koks van het Graafschap College hebben ervaring opgedaan met vlees van een negen jaar oude melkkoe en waren verrast door de kwaliteit.
 
Uit verschillende proeverijen blijkt dat het vlees van melkkoeien de concurrentie aan kan met het vlees van beroemde vleesrassen als Wagyu en Aberdeen Angus. In het Achterhoekse Zieuwent heeft snackbedrijf De Timp inmiddels de melkkoe ontdekt: het heeft een biologische hamburger ontwikkeld, in samenwerking met boer en regionale slachterij. Een smakelijk product: echt Achterhoek!
 
Commercieel haalbaar
Het produceren van vlees van de melkkoe is commercieel haalbaar. Samen met AOC-Oost en kenniscentrum Nelles is onderzocht welke kosten er gemaakt worden en welke marktprijzen daarvoor nodig zijn. Of het economisch uit kan is ook afhankelijk van het vakkundig afmesten (op gewicht brengen voorafgaand aan de slacht) door de melkveehouder, samenwerking met afzetpartijen, slachterijen en de juiste marketing. Melkkoeien afmesten past voornamelijk bij melkveehouders die meer willen doen dan alleen melk produceren, ruimte over hebben in de stal of tijd hebben voor een alternatieve bezigheid. Het afmesten van melkkoeien kan een bijdrage leveren aan het agrarische inkomen en de spreiding van dat inkomen over de productie van melk en vlees. Samen met AOC-Oost en kenniscentrum Nelles is een rekenmodel ontwikkeld zodat elke melkveehouder zelf kan verkennen of vleesproductie economisch uit kan. U kunt dit rekenmodel als Excel bestand, Berekening meerkosten afmesten melkkoe, downloaden en aan uw situatie aanpassen.

Vlees van de melkkoe is milieuvriendelijker
De productie van dierlijke producten zoals vlees, zuivel en eieren, brengt een grote ecologische voetafdruk met zich mee in vergelijking met de productie van plantaardige producten. Dat betekent dat er bij de totstandkoming van een kilo dierlijke voedingsmiddelen méér grondstoffen nodig zijn, meer schaarse landbouwgrond en dat er meer wordt vervuild, dan bij de productie van een kilo plantaardige voeding. Om op de lange termijn de wereldbevolking op een duurzame manier te kunnen voeden, betekent dat er – vooral in de westerse wereld – minder vlees en zuivel moet worden gegeten. Er is een verschuiving nodig naar meer plantaardige voeding. Daarnaast kan ook gekozen worden voor vleessoorten die minder negatieve effecten hebben op het milieu. Uit onderzoek van kenniscentrum Nelles blijkt dat wanneer melkkoeien worden gebruikt voor vleesproductie, dit rundvlees minder belastend is voor het milieu dan rundvlees van gespecialiseerde vleesrunderen. 

Echt Achterhoek: het MRIJ-ras
Het stevige roodbonte Maas-Rijn- en IJsselvee (MRIJ) is een veeras dat van oudsher bij de Achterhoek hoorde. Als dubbeldoelras is het geschikt voor zowel zuivel- als vleesproductie. Met de in deze nieuwsbrief genoemde kansen voor rundvlees van melkkoeien komt er ook weer aandacht voor dit aloude ras. Maar MRIJ-runderen worden nauwelijks meer gebruikt voor de vleesproductie en sowieso is het ras zeldzaam geworden.

In samenwerking met enkele liefhebbers van dit runderras zet Smaakacademie Achterhoek zich in voor een herwaardering van het MRIJ-ras. Zeker nu blijkt dat rundvlees van melkkoeien prima bruikbaar is, smakelijk, minder milieubelastend en kansen biedt voor slagers, horeca en melkveehouders. Bovendien is het MRIJ-ras Nederlands én Achterhoeks erfgoed, een waardevolle vorm van agro-biodiversiteit, die het behouden waard is. 

Artikel

geplaatst: 25-05-2016

Wat maakt ondernemers zo aantrekkelijk?

Onlangs bleek uit onderzoek van Tinder dat 'ondernemer' voor mannen en vrouwen in de top 3 van populairste banen stond. Ondernemer stond voor de mannen in hetzelfde rijtje als piloot en brandweerman. Waarom worden ondernemers als aantrekkelijk beschouwd? Hoofdkraan.nl zette het op een rijtje!
 
Passievol
Een groot voordeel van een onderneming starten ipv bij een baas werken is dat je je in kunt zetten voor iets waar je echt om geeft. Als student of starter was het prima om genoegen te nemen met minder, maar ondernemers willen zich op een gegeven moment toch echt in gaan zetten voor dat ding waar zij in geloven. En hoe word je een gelukkig mens? Door te doen waar jij in gelooft!
 
Durft risico's te nemen
Piloten en brandweermannen zijn voor mannen de andere meest populaire beroepen. Wat zij gemeen hebben: gevaar en verantwoordelijkheid. Dat is ook waar ondernemers voor kiezen. Het gevaar ligt dan wel vooral in de financiële onzekerheid en verantwoordelijkheid voor evt personeel. Wil je altijd nog eens parachute springen? Vraag dan eens aan je (toekomstige) nieuwe date of hij/zij mee gaat!
 
Goed in nieuwe mensen ontmoeten
Het geldt uiteraard niet voor iedereen, maar het succes van de meeste ondernemers hangt af van hun sociale vaardigheden. Zzp'ers zijn afhankelijk van hun netwerk om aan klussen te komen. Netwerken en de kans op nieuwe klussen vergroten is dan ook onderdeel van het werk. Ondernemers met personeel moeten hun personeel tevreden houden, motiveren en zorgen dat het een team wordt.
Met je nieuwe date naar een verjaardag gaan voor het eerst wordt een stuk minder eng als het een ondernemer is. Bovendien heeft hij/zij genoeg gespreksstof zodra het onderwerp op zijn/haar baan komt.
 
Onafhankelijk
Als ondernemer moet je wel onafhankelijk zijn, niemand anders gaat het voor werk voor je doen. Geen collega die je luie dagen op kan vangen, geen financiële afdeling die de boekhouding voor je doet. Je moet alles zelf uitzoeken, leren, beslissen en doen. Maar je kunt ook je eigen tijd indelen, beslissen welke klussen je wel of niet wilt en of je vandaag in pyjama thuis werkt of in pak op een netwerkplek. Een date die weet wat ie wil dus en doet waar hij/zij zin in heeft!
 
Gedreven
Heb jij een antwoord op de vraag die altijd naar voren komt in sollicitatiegesprekken 'Waar wil je zijn over vijf jaar'? Stel `m eens aan je nieuwe date, de ondernemer. Wedden dat hij/zij er wel antwoord op heeft en een visie heeft voor de toekomst. Weten wat je willen en zorgen dat je het krijgt, dat is pas een aantrekkelijke eigenschap!
 
Geen 9-5 mentaliteit
Het kan zo zijn nadelen hebben, maar het heeft zeker ook voordelen: ondernemers zijn geen mensen met 9-5 mentaliteit. Ze werken door totdat de klus af is, dus ook in het weekend en 's avonds. Maar een voordeel is weer dat als de klus af is, het werk niet gebonden is aan een plek of hij/zij het wat rustiger heeft, je op een mooie doordeweekse dag ook opeens aan het strand kan zitten! (Misschien met de date achter de laptop of telefoon, maar toch!)
 
Hoofdkraan.nl
Kijk voor meer handige tips voor ondernemers, zoals 'hoe kom je hoog in de Google zoekresultaten' of 'hoe schrijf ik een persbericht' op www.hoofdkraan.nl. Hoofdkraan.nl is hét online platform voor freelancewerk in Nederland. Plaats geheel gratis en vrijblijvend een opdracht, of schrijf je in als zzp'er!
 
Auteur: Sanne de Jong, redactie Hoofdkraan.nl