Artikel

18-04-2018 09:32

DACHSER groeit met de wind mee



Niet eerder realiseerde de logistiek dienstverlener de recordomzet van 6 miljard euro. De forse groei wordt aangedreven door een sterke exportactiviteit in Europa en een bloeiende wereldhandel. 

In boekjaar 2017 overtrof DACHSER voor het eerst een bruto-omzet van meer dan 6 miljard euro. De wereldwijde logistieke dienstverlener verhoogde de geconsolideerde omzet met 7,2 procent 6,23 miljard euro. Ook de 81,7 miljoen zendingen (+2,1 procent) met een gewicht van 39,8 miljoen ton (+4,3 procent), vertegenwoordigen nieuwe historische hoogtepunten. Vorig jaar creëerde DACHSER wereldwijd 1.648 nieuwe banen. 
"We hebben onze succesvolle exportstrategie voor het Europese landtransport systematisch voortgezet, waarbij we een extra impuls kregen van de versterkte wereldhandel", zegt Bernhard Simon, CEO van DACHSER SE. "De groei van het verkoopvolume is met name te danken aan de aantrekkelijke tarieven voor lucht- en zeevracht. Deze hebben ons geholpen een aanzienlijke omzetstijging te realiseren."

Bedrijfsontwikkeling in detail
Business field Road Logistics, waarin DACHSER het transport en de opslag van industriële goederen (European Logistics) en voedingsmiddelen (Food Logisitcs) samenbrengt, genereerde in 2017 een bruto-omzet van 4,44 miljard euro (+3,1 procent). Zendingen en tonnage steeg met respectievelijk 2,1 en 3,6 procent. In Business Line European Logisitcs (EL) zorgde de consistente focus op Europese exportactiviteiten opnieuw voor een solide groei. Dit geldt in het bijzonder voor in de divisie EL Noord-Centraal-Europa, die een groei van 7,4 procent liet zien, maar ook voor EL France &Maghreb en EL Iberia, dankzij de dynamische groei van contract logistiek. "Duitsland blijft de traditionele ruggengraat van onze operatie, maar Frankrijk ontwikkelt zich steeds meer als tweede bestuurder van transnationale transportactiviteiten over land. De afgelopen jaren hebben we resoluut gewerkt deze strategische logistieke as te vestigen." 

In de Business Line Food Logistics werd de bovengemiddelde groei voornamelijk gedreven door Duitse activiteiten, samen met de acquisitie van enkele nieuwe klanten. "Na vijf jaar European Food Network kunnen we de balans opmaken: de beslissing om een sterk partnernetwerk op te richten onder leiding van ons projectmanagement bleek een goede beslissing", vervolgt Simon.  
In Business Field Air & Sea Logistics (ASL) zorgde sterke activiteiten en stijgende vrachttarieven – voornamelijk in luchtvracht – voor een bruto-omzet van 1,79 miljard euro: een stijging van 15,7 procent. De drie in de Benelux gevestigde ASL vestigingen realiseerde een tweecijferige groei van hun verkoopvolume. ASL Azië behaalde de grootste omzetgroei van meer dan 20 procent. Het aantal lucht- en zeevracht zendingen in de Benelux steeg met 6,7 procent. Het TUE en tonnage respectievelijk met 8,5 en 23,3 procent. 
"Lucht- en zeevracht is een volatiele divisie die altijd schommelt tussen extremen in termen van omzet", zegt Simon. "We streven echter naar duurzame en consistente winstgevende groei. Daarom worden bedrijfsdomeinen EL & ASL en besturingssystemen steeds verder met elkaar geïntegreerd. We streven naar verdere vooruitgang. 

Proactieve investering in het netwerk en personeel
Ondanks DACHSER in het eerste kwartaal van 2018 de wind in de zeilen had, erkent Simon knelpunten in capaciteit en het groeiende tekort aan chauffeurs als de belangrijkste factoren die de toekomsite groei mogelijk zouden kunnen beperken. "Het intern opleiden van personeel is daarom topprioriteit." In 2017 voltooiden de eerste 22 professionele chauffeurs hun opleiding als onderdeel van de DACHSER Service en Training GmbH. In dat zelfde jaar startte 160 chauffeurs dezelfde opleiding in 35 Duitse delegaties. "We willen het aantal chauffeurs in opleiding elk jaar verhogen en zo ons concept van kwaliteit ook in de rest van Europa vestigen", aldus de CEO van DACHSER. 

Investeringen van DACHSER in zijn netwerk, technologieën en IT-systemen steeg in 2017 met 5 procent naar 136 miljoen euro. "Vorig jaar hebben we onze capaciteit in Duitsland enorm uitgebreid, vooral in de levensmiddelenbranche", zegt Simon. Voor het jaar 2018 kondigt DACHSER aan nog eens 188 miljoen te investeren, dit jaar met aandacht voor de industriële goederen. 

Ontwikkelingen in Nederland
In Nederland steeg de omzet met 16,7 procent naar 162,4 miljoen euro. Het tonnage steeg met 9,9 procent en het aantal zendingen met 8,3 procent. De groei is enerzijds het gevolg van  vergrote capaciteiten en investeringen in bijvoorbeeld warehousing en contractlogistiek, maar ook door het wereldwijde netwerk van DACHSER dat zich steeds verder uitbreidt.
Eén van de meest recente investeringen in Nederland is de aanbouw aan de huidige overslagloods in Zevenaar. De loods is met 3.319 vierkante meter en 30 laaddeuren vergroot. Ook in Waddinxveen is de capaciteit fors uitgebreid. In juli 2017 heeft DACHSER het een pand schuin tegenover het huidige gebouw van het DACHSER Logistics Centre Rotterdam overgekocht. De logistieke dienstverlener breidt hiermee haar terrein uit met een totale oppervlakte van 24.000 vierkante meter. De uitbreiding omvat o.a. een loodsruimte van 5.000 vierkante meter met 33 deuren en ruimte voor 5.800 palletplaatsen. Daarnaast staat op het terrein een kantoorgebouw van 1.800 vierkante meter en is er parkeermogelijkheid voor 70 trailers. De investeringen in vierkante meters zullen ook in de toekomst aan blijven houden. In de toekomst verwacht Van der Meer een derde vestiging te openen in Nederland. Het doel van de investeringen is enerzijds om ruimte te creëren voor de aanhoudende sterke groei, en anderzijds om de synergie tussen de warehousing- en distributienetwerkactiviteiten te versterken. 

Daarbij is DACHSER in Nederland, met ruim 180 werknemers in Waddinxveen en 233 in Zevenaar uitgegroeid tot één van de grootste werkgevers binnen de gemeentes (bron: KvK, 2018). Zowel in het Distripark in Waddinxveen als in het BusinessPark 7Poort in Zevenaar, op ruim 100 kilometer afstand van elkaar maar beide op steenworp afstand van de A12, is het personeelsbestand ten opzichte van vorig jaar met 5% gegroeid. "We willen onze gezonde groei blijven voortzetten, goed personeel is hierin onmisbaar. In Nederland investeren we daarom sterk in nauwe samenwerkingen met onderwijsinstellingen en proberen we jongeren en werkzoekenden te enthousiasmeren voor de logistieke sector."