Artikel

15-04-2021 11:28

Waarom offline marketing nog altijd erg interessant kan zijn voor jouw bedrijf

Wie aan marketing denkt, zal denken aan de meest geavanceerde strategieën om de doelgroep te benaderen. Verreweg het merendeel van deze marketing inzet is digitaal ingericht. Vrijwel het gehele budget wordt geïnvesteerd in online marketing. Helaas laten veel bedrijven op dit gebied een belangrijke kans liggen. Ontdek hieronder waarom offline marketing nog altijd erg interessant kan zijn voor jouw bedrijf.

 

Het basisprincipe van marketing


Iedere ondernemer kent het basisprincipe van marketing: Het op het juiste moment aanbieden van een product of dienst dat van duidelijke toegevoegde waarde is voor een specifieke doelgroep en hiermee een bepaalde behoefte op een perfecte manier kan invullen. De sleutel voor succes is het optimaal onder de aandacht brengen van deze product of dienst bij de doelgroep. Een succesvolle organisatie is dus zichtbaar op de plekken waar de doelgroep zich bevindt. Er zijn in de basis 2 methodes van marketing:
  • Traditionele marketing: denk hierbij bijvoorbeeld aan het plakken van stickers, het weggeven van brochures, de reclamefolders in de brievenbus en het uitdelen van flyers. Met name flyers drukken en verspreiden is nog steeds een erg populaire vorm van traditionele marketing. De reclamefolders zien we steeds minder terug doordat veel mensen zijn overgestapt op digitale berichtgeving.
  • Digitale marketing: dit is dan ook meteen de tweede marketingmethode. Het internet kent een enorme revolutie die is ingezet in het begin van de 21e eeuw. Inmiddels heeft vrijwel iedereen in Nederland (en de Westerse wereld) toegang tot het internet. Uiteraard is een succesvol bedrijf veelvuldig langs de digitale snelweg te vinden.
 

Beweging in het marketinglandschap 


Als je kijkt naar de geschiedenis van marketing, zie je dat het nog niet eens zo gek lang geleden is dat bedrijven alle moeite deden om offline onder de aandacht van de consument te komen. Deze aandacht werd onder andere getrokken door het plaatsen van advertenties in kranten en magazines, via billboards langs de weg of op treinstations, door middel van het uitgeven van folders en brochures, door aanwezig te zijn op evenementen of door sponsoring en reclameborden langs een sportveld.

Er vond echter een beweging plaats in het marketinglandschap doordat de consument steeds meer een beweging naar digitale middelen gemaakt heeft. Hiermee zou je kunnen zeggen dat offline marketingmiddelen ouderwets zijn en niet meer van deze tijd. Niets is echter minder waar. Hoewel we het ons nauwelijks beseffen, zijn er momenten dat we ook wel eens niet digitaal verbonden zijn, dus onze laptop, tablet en telefoon uit hebben. Dit onderstreept dat offline marketing nog altijd erg interessant zijn voor bedrijven.
 

Combinatie tussen online- en offline marketing


Er zijn organisaties die zich afvragen of hun bedrijf wel voldoende opvalt en waar ze op marketinggebied hun kansen laten liggen. In veel gevallen is er nog veel te winnen in het creëren van een combinatie tussen online- en offline marketing. Offline marketing is uitstekend inzetbaar in combinatie met online marketing en kan zelfs de inzet van digitale marketing inzet aanvullen of versterken. Een combinatie van beide marketingstrategieën zijn uitstekend geschikt om de consument te begeleiden in een customer journey. 

Om het bovenstaande in een zeer praktisch voorbeeld weer te geven: De interesse in een product of dienst kan bijvoorbeeld digitaal worden gevormd maar verder worden gevoed met behulp van een uitgebreide flyer met specifieke informatie over het aanbod. Juist een flyer is uitstekend geschikt om veel (nuttige) informatie met de doelgroep te delen. Dit komt omdat de tekst op een flyer vaak veel beter gelezen wordt als een tekst op een beeldscherm. Daarom komt het meer dan eens voor dat offline marketing een uitstekende (versterkende) aanvulling is op online marketing en nog altijd erg interessant kan zijn voor jouw bedrijf.     
 

 
delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by