Column

11-11-2015 11:50

Je merk versterken, hoe doe je dat?

Je hebt merken en merken. Wereldberoemde merken en merken van wereldfaam bij jou in de buurt. Grote merken, kleine merken. Wij houden van merken! En vooral om ze sterker te maken. Daar leven we zelfs voor. Want van een merk wat niet lekker in elkaar steekt krijgen we de kriebels. En van een sterk merk wat nóg sterker kan, gaan onze handen jeuken.

Daarom: een sterk merk
Waarom zou je eigenlijk een sterk merk willen?  Omdat een sterk merk minder hoeft uit te leggen. Een sterk merk roept een positief gevoel op, een gevoel van vertrouwen. Een sterk merk verbindt en wordt herkend. Zelfs zonder naam of logo. Een sterk merk weet wat ze doet. Bij een sterk merk ben je in goede handen. Het kan tegen een stootje en onderscheidt je van de concurrent. En, ook niet onbelangrijk, een sterk merk maakt trotse medewerkers. Wij zouden de vraag dus liever omdraaien: waarom zou je géén sterk merk willen?
 

Hoe versterk je je merk?
Daar is geen éénduidig antwoord op te geven. Het hangt af van de staat van je merk. Merkwerk is dus maatwerk. Maar consistentie en relevantie zijn wel altijd een belangrijke basis. En dus is het belangrijk heel nauwkeurig te weten voor wie je er bent en wat je hen te bieden hebt. Wie je concurrenten zijn, wat zij te bieden hebben. Hoe je gezien wordt en hoe je gezien zou willen worden. Waar men je wérkelijk om waardeert en hoe je dat beter zou kunnen benutten.
Vaak is dat best lastig zelf te benoemen, omdat je eigenlijk te diep in de materie zit. Je maakt er teveel onderdeel van uit om het objectief te kunnen bekijken. Bij Frappant gebruiken we daar het Frappant Merkmodel voor, waarmee we in 8 stappen op alle mogelijke manieren naar een merk kijken. Om zo kraakhelder de elementen van het merk uiteen te kunnen rafelen. Dat geeft inzicht en maakt het vervolgens veel eenvoudiger om keuzes te maken om zo je focus en je belofte aan te schepen.
 

Van de basis naar de uitvoering
Als je de basis van je merk in beeld hebt, wordt alles daarna makkelijker. Het wordt eenvoudiger te bepalen waar je het wel of niet over gaat hebben. De inzet van communicatiemiddelen is beter te bepalen en zelfs strategische beslissingen zijn objectiever te nemen. Het is dé basis om alles consistenter en effectiever te doen. Van het nemen van beslissingen tot en met de uitvoering van communicatie. Die consistentie zorgt alleen al voor een sterker merk.
 

Het oog wil ook wat
Ook een goed communicatie concept, creatief concept of campagne concept versterkt je merk. Een goed concept versterkt je boodschap, sluit aan bij je merk en wordt zelfs herkend zonder dat je de boodschap al laat zien. De vorm versterkt dus de inhoud, en de inhoud maakt de vorm. Ook hier komt het weer aan op consistentie: bewaak je huisstijl en de uitvoering van je concept. Hoe consistenter het is, des te meer het bijdraagt aan merkherkenning en een professionele indruk achterlaat.
 

Merkbeleving
Merkbeleving is belangrijk. Het is het gevoel wat ontstaat wanneer men met jouw merk in aanraking komt. Een positieve merkbeleving zorgt voor een hoge gunfactor en voor meer merkherkenning. Ze onthouden je merk dus beter en gunnen je meer. Heel belangrijk voor een sterk merk.
Realiseer je dat alles wat je als merk doet, zegt of uitstraalt, bijdraagt aan je merk. Dus als jouw bedrijfsauto’s zich misdragen op de weg, of wanneer jouw medewerkers juist altijd vriendelijk en geïnteresseerd vragen hoe het met mevrouw Jansen gaat, zorgt dat voor beeldvorming. Die klantervaring wanneer men met jouw merk in contact is, bepaalt de merkbeleving. Daarmee gelden alle omgangsregels die wij als persoon belangrijk vinden eigenlijk ook voor een merk. Want het is niet alleen het merk maar juist de klantervaring daarbij die samen voor merkbeleving zorgen.
 

Morgen al een sterker merk
Bij een merk versterken komt dus best wat kijken. Het is niet iets wat je ieder jaar opnieuw doet, het is een proces wat je doorlopend bijhoudt. Het levert je veel op, lees de voordelen uit de eerste alinea nog maar eens. Al die voordelen zorgen er simpel gezegd voor dat je later minder budget, tijd en moeite nodig hebt om de buitenwereld iets uit te leggen. Want ze snappen je al.
Het goede nieuws is dat ieder merk hier morgen zelf al mee kan starten. Door keuzes te maken en die vast te leggen. Door scherper te benoemen voor wie je er bent en wat je hen biedt. Door alles wat je communiceert daar tegen af te zetten: Sluit het erbij aan? Is het concreet? Is het duidelijk voor wie de boodschap bedoeld is? Door thema’s in communicatie te kiezen. En door de kanalen die je als merk gebruikt qua inhoud, uitstraling en benaming op elkaar af te stemmen.

delen:

Informatie over de auteur

Dennis Hoftijzer | Badmeester | 0543 49 44 44 | email
Uw naam
Uw email
Uw bericht
 
Frappant, bureau voor spetterende communicatie | bekijk uitgebreid bedrijfsprofiel
Bredevoortsestraatweg 56
7121 BJ
Aalten
Nederland
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by