Nieuws

05-10-2016 13:27

Kwart inkopers heeft geheime voorraad

Balanceren is de eeuwige uitdaging

Inkopers voelen zich er misschien wel een beetje schuldig over, maar ze doen het toch: bijna een kwart houdt een geheime voorraad van bedrijfsbenodigdheden aan, blijkt uit onderzoek van Manutan*. Sommigen leggen zelfs een complete jaarvoorraad aan. Alles om te voorkomen dat collega’s zonder zitten. “Begrijpelijk, maar weinig efficiënt”, zegt Stephane Arkenbout, commercieel directeur bij Manutan.

Het balanceren tussen te veel en te weinig voorraad is, na de hoeveelheid tijd die het kost, de meest genoemde ergernis onder inkopers. Alleen al de seizoensinvloeden maken dat er plotseling tekorten kunnen ontstaan, bijvoorbeeld bij het strooizout, de ventilatoren of bij de toetsenbordpoetsdoekjes rondom een griepgolf.

Frustratie
Andere ergernissen zijn, zoals eerder genoemd, de hoeveelheid tijd die het kost (Lead buyers 18u per week, andere inkopers 7u per week), maar ook de rompslomp en het gezeur van collega’s over bestellingen. Over dat laatste zegt 35% van alle inkopers en bijna de helft van de lead buyers gefrustreerd: ‘Collega’s staan alleen aan mijn bureau om te zeggen dat iets er niet is, nooit om te zeggen dat het allemaal zo goed in orde is’.   

Stille kracht
Ruim 40% ziet zichzelf vooral als stille kracht; ze hoeven niet zo nodig in de spotlights te staan. 35% zegt ‘er een kick van te krijgen om vragen vanuit de organisatie voor te zijn’. Desnoods met een geheime voorraad. Ook complete jaarvoorraden van basisbenodigdheden zijn niet ongebruikelijk: maar liefst een derde van de ondervraagden bestelt op deze manier.

Rondjes maken en anticiperen
Het rondje over de vloer is voor veel inkopers een belangrijk onderdeel van hun werk. Ruim 30% van de ondervraagden zegt zelfs eens per week een rondje te maken over de werkvloer om te zien wat er nodig is. Opvallend: mannen doen dit vaker dan hun vrouwelijke collega’s. Overigens is dit niet waar ze hun hele bestelsystematiek op baseren. Slechts 16% van de bestellers noemt die rondjes als belangrijkste aanleiding om iets te bestellen. 11% bestelt ad hoc naar aanleiding van elke willekeurige vraag en zo’n 22% verzamelt eerst een aantal vragen en bestelt dan gebundeld. Een kwart bestelt vooral een voorraad voor enkele maanden op vaste tijdstippen. Maar ruim 40% besteedt het liefst zo min mogelijk tijd aan het inkopen van bedrijfsbenodigdheden.

Efficiënter inkopen
Manutan doet dit soort onderzoek om goed te weten wat er bij hun doelgroep speelt. “Ik vind dat inkopers hun leveranciers veel meer mogen aanspreken op ondersteuning”, aldus Arkenbout. “Een goede leverancier kan veel werk uit handen nemen, zodat de inkoper zich kan concentreren op de belangrijker dingen. Wij ondersteunen veel inkopers met slimmere manieren van oriënteren, bestellen, accorderen, factureren, leveren en interne distributie. Dat scheelt een inkoper veel zorg en tijd. Bovendien kan een goede leverancier de voorraad (mee) beheren. Of de inkoper helpen om vooruit te denken en te voorspellen, bijvoorbeeld voor specifieke inkopen voor ieder seizoen. Wij doen dat onder meer door tips en adviezen te geven op www.manutan.nl/blog ”

*) Onderzoek door Manutan onder 1054 Nederlandse inkopers van bedrijfsbenodigdheden - Augustus 2016
http://nl.connectmanutan.com/wp-content/uploads/sites/10/2016/09/Onderzoek-Manutan-Slim-aan-de-slag-NL.pdf

Over Manutan
Manutan, in 1946 opgericht onder de naam Overtoom, is in Nederland en België de grootste leverancier van artikelen voor kantoor, magazijn, werkplaats en terrein. Via catalogi, het contactcenter en de website worden meer dan 80.000 artikelen geleverd. Van intern transport & opslag tot gereedschappen en veiligheid. Ook levert Manutan advies en diensten in complete projectinrichtingen van o.a. magazijn en kantoorruimte, export service en efficiënte inkoopsystemen.

Manutan is onderdeel van de internationale Manutan Group, Europees marktleider op het gebied van bedrijfsbenodigdheden. De groep bestaat uit 25 dochtermaatschappijen in 18 Europese landen. Met ruim 2.000 medewerkers en ruim 200.000 verschillende artikelen worden meer dan 1.000.000 klanten bediend. De visie van de Manutan Group kenmerkt zich onder andere door het aangaan van warme, oprechte en persoonlijke relaties met klanten. ‘Ondernemen voor een betere wereld’ is het motto. www.manutan.nl en www.manutan.nl/blog
delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by