Coverstory NED fire & security: altijd een gerust gevoel

Magazines | Oost-Gelderland Business nr 1 2018



Dit jaar is het feest bij het beveiligingsbedrijf NED fire & security uit Zutphen, ze bestaan tien jaar. In het afgelopen decennium heeft deugdelijke beveiliging en brandveiligheid een vlucht genomen. Dit merken eigenaren Dave Gotjé en Jan Stinissen dagelijks. De wet- en regelgeving verandert, verzekeringen vragen om meer preventieve maatregelen en het veiligheidsbewustzijn bij ondernemers neemt toe.

Tekst: Niek Arts Fotografie: Marcel Krijgsman

Er wordt vooral ingezet op moderne hightech- en ICT-oplossingen. NED fire & security voert bij ondernemingen het gehele beveilig- en preventieproces uit: van inpassen en installatie tot onderhoud en services.

Waarom NED Fire & Security

In de loop van de jaren hebben Jan Stinissen en Dave Gotjé samen met hun team een mooi en divers klantenbestand opgebouwd. Van kleinere ondernemers tot retailers en grote industriële bedrijven, allemaal vertrouwen ze op NED fire & security. Stinissen: "We zijn er letterlijk voor de veiligheid van onze klanten, en dat 24 uur per dag 7 dagen per week. Je 'koopt' bij ons een gerust gevoel. Want als je eerder weet dat er iets speelt, kun je sneller handelen. Verder werkt goede beveiliging als preventie. Het is simpel: kan de inbreker er niet makkelijk in, dan gaat ie sneller bij de buren kijken. Met de juiste maatregelen zorgen wij bij brand of inbraak voor tijdige signalering zodat er snel wordt opgetreden."

Gotjé: "In de beveiliging werken we vanuit het principe: zo snel mogelijk detecteren waarna het gebouw bouwkundig zo moet zijn ingericht dat het lang duurt voordat de inbreker erin kan. Denk hierbij aan goede sloten in combinatie met een alarm- of camerasysteem. Door de vertragende bouwkundige 'obstakels' is er meer tijd voor de aanrijdperiode en wordt er sneller succesvol opgetreden."

Elke (bedrijfs)situatie is anders, daarom is een plan op maat de sleutel tot succes. Een plan dat is afgestemd op het soort onderneming en zijn ondernemer. "Ons team van goed opgeleide medewerkers staat altijd klaar voor vragen, storingsmeldingen en het afhandelen van calamiteiten", legt Stinissen uit. Hiervoor heeft NED fire & security de ideale mix die zorgt voor een waterdichte beveiliging. "Door het bundelen van al onze diensten, ontzorgen we onze klanten helemaal. Daarnaast is de certificering erg belangrijk. Als branddetectie- en CIBV Erkend Borg Technisch beveiligingsbedrijf ontwerpen, installeren, onderhouden en certificeren wij branddetectie-, inbraak- en beveiligingssystemen door heel Nederland."



Terug in de tijd

Stinissen en Gotjé zijn er trots op dat hun bedrijf dit jaar tien jaar bestaat. De afgelopen tien jaar zijn ze uitgegroeid van een klein bedrijfje dat zich richtte op brandveiligheid tot een onderneming met twintig monteurs die de gehele bedrijfsbeveiliging verzorgt. Maar hoe is het allemaal begonnen? Stinissen: "Wij hebben hiervoor allebei gewerkt bij grote internationale beveiligingsbedrijven. Daar kennen we elkaar van. Dat is ook de plek waar we het vak hebben geleerd. We zagen vooral nieuwe kansen in de markt in de omgang met klanten. Daarom zijn we begin 2008 gestart met NED fire & security."

Bij de twee ondernemers in spé was direct sprake van een natuurlijke klik. Samen een bedrijf starten, was een logische stap. Gotjé: "Achteraf gezien hadden we beter moeten timen, we begonnen bij het uitbreken van de grote economische crisis. Maar we geloofden in onze filosofie: het staan voor direct en vertrouwelijk contact met onze klanten. Dat vinden wij het belangrijkste, want alleen dan lever je het maatwerk waarmee je het 'probleem' van de klant oplost. Hier hebben we vanaf het begin vol op ingezet en het heeft bewezen dat het werkt. Al waren vooral de eerste jaren ontdekken en keihard werken. De bouw was helemaal ingestort, waardoor we vooral in de vervangingsmarkt actief waren. Er werd gewoon niks nieuws gebouwd. Ik keek wel eens in de kofferbak van mijn auto en vroeg me dan hardop af waarom ik er nog bouwschoenen en een helm lagen. Ik kwam toch nooit op een bouwplaats."

Uitdaging bedrijfshuisvesting

Na een paar jaar pionieren richtte NED fire & security zich steeds meer op het totaal ontzorgen van de klant. Dit betekent een goede combinatie van installatie en de daarbij horende services en onderhoud. Stinissen: "Omdat we goed persoonlijk contact met onze klanten hebben, merkten we al snel dat ze hun brand- en inbraakbeveiliging op orde willen hebben en houden. Dat is vaak dé uitdaging rondom de bedrijfshuisvesting. Vanuit de wet- en regelgeving zijn er simpelweg een aantal eisen waaraan je moet voldoen. Wij zorgen er samen met de klant voor dat ze daar geen omkijken naar hebben en dat het goed geregeld is."

Er is de laatste jaren veel geïnvesteerd in de service- en onderhoudsafdeling. En dan met name in het kennispeil van de monteurs. Stinissen: "Zij voeren onze dienstverlening uit en hebben het meeste contact met onze klanten. Het is daarom belangrijk dat ze snel en goed een storing oplossen of onderhoud uitvoeren. Ik durf wel te zeggen dat onze monteurs van alle grote alarm-, camera- en beveiligingssystemen weten hoe ze technisch in elkaar steken. Hierbij komt steeds meer ICT kijken. Daarom transformeren onze monteurs langzaamaan van elektromonteurs naar technische ICT-monteurs. Dit is een interessante ontwikkeling!"



De praktijk: een nieuw museum

De ontwikkelingen van de afgelopen tien jaar hebben geleid tot een fullservice organisatie die de klant vanaf het begin van de installatie tot het latere onderhoud bijstaat. Een mix aan service en dienstverlening waar de klant blindelings op vertrouwt. Een mooi praktijkvoorbeeld is een nieuw museum dat vorig jaar zijn deuren voor het publiek opende.

NED fire & security was daar al in een vroeg stadium bij betrokken. Ze verzorgden op beveiligingsgebied de brand-, inbraak- en camerabeveiliging en toegangscontrole voor de niet bezoekersruimtes. Gotjé: "Dit is een mooi en leerzaam project voor ons. We leveren niet alleen de systemen, we zijn ook volop betrokken bij het maken van het beveiligingsbesluit. We acteren dan ook als adviesorgaan en zitten letterlijk met de bouwer, de brandweer en de gemeente om de tafel. Leidend bij deze gesprekken is het bouwbesluit. Aan de hand van de geldende wet- en regelgeving weten we welke installaties er minimaal geplaatst moeten worden. Daarna gaan we met alle betrokken partijen in overleg. We kijken samen hoe we alles het beste kunnen inrichten. Naast de geldende regels, zijn de wensen van de klant hierbij belangrijk. Zo creëren we samen de beste oplossing die aan alle eisen voldoet. We houden bijvoorbeeld rekening met hoe de vluchtroutes lopen en waar de BHV-plekken (Bedrijf Hulp Verleners) zijn."

Bij het museum voert NED fire & security ook het onderhoud uit. Gotjé: "Sowieso worden één keer per jaar alle systemen door een opgeleide en gecertifieerde monteur nagelopen. We kijken ook of er in het gebouw iets is veranderd. Misschien is er een verbouwing geweest of heeft er zich een calamiteit voorgedaan waarvan we kunnen leren. Dit brengen we allemaal in kaart. Vanuit onze kennis en ervaring doen we een check of alles up-to-date is. Mocht er iets veranderd zijn, dan komen we direct met een voorstel om de situatie weer veilig te maken."

Medewerkers van goud

Om bij NED fire & security te werken moet je er wel passen. Je moet uit een bepaald hout gesneden zijn. Stinissen: "Natuurlijk zijn vakgerelateerde diploma's en de juiste werkervaring belangrijk. Maar je moet ook bij ons passen qua mentaliteit en gedrevenheid. We zijn tien jaar geleden gestart met de filosofie dat we dicht bij onze klant willen staan. De belangrijkste schakel hierin zijn onze medewerkers. Zij hebben dagelijks contact met onze klanten. Een belangrijk kenmerk van onze medewerkers is dat ze echt het verschil willen maken voor onze klanten."

"We zijn bezig met de transitie naar een technisch ICT-beveiliging. Dit vraagt van onze monteurs een grote omschakeling met veel bijleren. Hiervoor bieden we regelmatig scholing aan. Het is zo belangrijk om je te blijven ontwikkelen. Voornamelijk de ontwikkelingen op ICT-gebied gaan heel hard. Verder vinden we het belangrijk om van elkaar te leren. Je ziet dat de jongere technici die net van de opleiding afkomen meer weten over ICT, terwijl de ervaren technici meer kennis hebben van traditionele elektrowerkzaamheden. Dit geldt ook voor de kennis van bepaalde beveiligingssystemen. Iedere monteur kent de basis, maar sommige zijn voor een bepaald systeem specialist. Die kennis delen we, zodat we de servicekwaliteit waarborgen. En daar plukt de klant weer de vruchten van."

Om de monteurs zo effectief mogelijk te laten werken, beschikt de professionele binnendienst over de juiste informatievoorzieningen. Gotjé: Ook hier is goed klantcontact van doorslaggevend belang. Als iets goed geregeld en opgevolgd wordt, geeft dit een fijn gevoel. Bijvoorbeeld bij het tot standkomen van offertes, opdrachten en de facturatie. Deze processen zijn binnen NED fire & security goed geautomatiseerd. Een juiste inrichting van deze administratieve processen is belangrijk om de volgende groeifase aan te kunnen."



Beveiliging als breed begrip

Tegenwoordig is beveiliging weer een hot item. Door alle nieuwe ontwikkelingen worden de mogelijkheden steeds groter. Waar iemand vroeger alleen een simpel alarm plaatste, zijn er nu systemen die met elkaar communiceren, automatisch meldingen geven en zelfs via een app live te volgen zijn. Gotjé: "Deze sensoren, systemen en camera's verzamelen steeds meer data en communiceren onderling. Dit is de ICT-omslag waar we nu middenin zitten en die veel voordelen oplevert. Rondom beveiliging draait eigenlijk alles om preventie, want voorkomen is immers beter dan genezen. Als je hier verder op inzoomt, bestaat de beveiliging uit drie grote onderdelen: brandbeveiliging, inbraakbeveiliging en camerabeveiliging."

De trend is dat deze drie beveiligingsvormen steeds meer onderling met elkaar verbonden zijn. Naar deze specifieke combinatie vragen klanten al regelmatig. Stinissen: "Preventie wordt belangrijker. Klanten zien de noodzaak daarvan steeds meer in. Zo kan de eventuele gevolgschade bij een calamiteit groot zijn. Een bedrijf kan niet meer zomaar een dag stil liggen. We merken een stijgende vraag naar camerasystemen waarmee je snel kan schakelen. Deze worden steeds betaalbaarder en met de IP-technologie zijn de beelden ook enorm scherp. Wij leveren hoge kwaliteit, installeren het, zorgen dat het functioneert en mocht er na verloop van tijd iets niet goed blijken dan komen we het verhelpen. Een voorbeeld: het inbraaksysteem stelt via zijn sensoren een mogelijke inbraak vast. Je maakt via de app direct verbinding met de beveiligingscamera en ziet live op je telefoon wat er aan de hand is."

Toekomstige uitdagingen

Bij een tienjarig jubileum moet je niet alleen terugkijken, maar juist ook een blik op de toekomst werpen. De ICT-ontwikkelingen gaan de beveiligingsbranche op zijn kop zetten. "We worden steeds meer een technisch ICT-bedrijf. We zitten nu al middenin die transformatie. Onze medewerkers worden erop voorbereid en tijdens klantgesprekken komt het steeds vaker ter sprake. Het is wel belangrijk dat de wet- en regelgeving meebeweegt op de technische ontwikkelingen. Onze diensten gaan steeds meer de cloud in, worden online gedeeld en zo live inzichtelijk gemaakt. Dat zijn mooie ontwikkelingen die ons en onze klanten veel voordelen gaan opleveren! Dit alles samen zorgt voor een 'altijd gerust gevoel'!"

www.nedfire-security.nl

delen:

Oost-Gelderland Business nr 1 2018

» Coverstory NED fire & security: altijd een gerust gevoel
» ASB: veiligheid en gezondheid voorop
» Goede plaagdierbeheersing werkt kostenbesparend
» Interview Rudolf Bak: Meer regie van bovenaf is dringend gewenst
» Asbestsanering: vertrouwen in plaats van angst creëren
» Riool heeft onderhoud nodig
» Regiodirecteur Michiel Cusell Arriva: Sociaal ondernemen doe je samen
» Bach Vitaliteitscoaching: een vertrouwde steun in de rug
» Column at.groep: jobcoachen is als jongleren
» Column SDOA: willen veranderen en ontwikkelen is van beide kanten nodig
» Column Lijstenmakerij Martin: de talenten
» Wies Bol: de mens op handen dragen
» Special Olympics Nationale Spelen Achterhoek 2018: De hele Achterhoek wil een bijdrage leveren
» Achterhoekse scholen voor Praktijkonderwijs: "Onze leerlingen zorgen voor een goede sfeer"
» VNO-NCW Midden: hulp voor ondernemers bij voorbereiden Brexit
» Jong Management Achterhoek: al 170 jaar bezems en borstels uit Aalten
» ROS Regiemanagement over bedrijfsoverdracht
» GDPR-compliant in zes stappen: doe jij het wel veilig
» Hedan Telecom - ICT: gelegenheid maakt de hacker
» Van Veen Advocaten: privacyrecht op werkvloer draait om bewustwording
» Contentvisie: Durf te luisteren en daarna te leren!
» Achterhoek Agenda 2020: stevige samenwerking technisch onderwijs en bedrijfsleven
» Beenen: innovator in productie-efficiency
» Ad Hoc Data: Nooit meer met hagel schieten
» Business Flitsen - Nick Tibben vennoot bij Stolwijk KennisNetwerk - Project ZomerOndernemer
Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by