Column at.groep: jobcoachen is als jongleren

Magazines | Oost-Gelderland Business nr 1 2018

Ans Wolters, regiomanager at.groep

Mijn dag start met een rits aan telefonische activiteiten die allemaal tussen 08.00u en 08.30u plaats moeten vinden. Ik ben voor de ene klant een soort wek-applicatie en voor de ander een secretaresse-op-afstand. De werkdag van een jobcoach begint al vroeg. Groot beroep wordt gedaan op ons improvisatievermogen, creativiteit en empathie. Empathie ja. Want niet iedereen is in de ochtend even begripvol en vrolijk...

Eenmaal onderweg staat het geluid van de telefoon uit. Om me niet in de verleiding te laten brengen door een bliepje, liedje of trilletje. Dit zijn de momenten waarop je de tijd neemt om eens goed na te denken over permanente oplossingen voor bestaande en actuele knelpunten. We kunnen per slot van rekening niet altijd wekservice of secretaresse blijven. Die oplossingen weten we vaak wel te vinden. Meestal door samen met de klant en eventuele ouders, verzorgers of begeleiders te overleggen.

En dan zijn er nog de werkgevers? Zij hebben (onder andere) zakelijke belangen. En die moeten soms zwaar wegen. Ook al is de persoonlijke touch van onschatbare waarde voor onze klanten. Als jobcoach ben je een soort tolk. Je vertaalt de zakelijke belangen van de werkgever in begrijpelijke woorden naar de klant. Aan de werkgever leg je uit waarom 'de dingen gaan zoals ze gaan' bij de klant. Met uiteraard wel de uitleg en de plannen om tot verbetering te komen waarover je even daarvoor zo hard hebt nagedacht tijdens de autorit én overleg hebt gehad met klant, ouders, verzorgers en begeleiders.

Alles staat in het teken van een zo succesvol-mogelijke werkdag van de klant. Hiervoor is het van belang dat je bereikbaar bent, de klant bezoekt, de werkgevers hoort en aanvoelt en eventuele belemmeringen elimineert, of nog beter; voorkomt.

We houden veel balletjes, net als een ervaren jongleur, in de lucht. Wij willen ons werk goed en zorgvuldig doen. We willen dat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kansen krijgen op werkplekken waar zij het beste tot hun recht komen. Voor de klant, maar ook voor de werkgevers.

www.at-groep.nl

Oost-Gelderland Business nr 1 2018

» Coverstory NED fire & security: altijd een gerust gevoel
» ASB: veiligheid en gezondheid voorop
» Goede plaagdierbeheersing werkt kostenbesparend
» Interview Rudolf Bak: Meer regie van bovenaf is dringend gewenst
» Asbestsanering: vertrouwen in plaats van angst creëren
» Riool heeft onderhoud nodig
» Regiodirecteur Michiel Cusell Arriva: Sociaal ondernemen doe je samen
» Bach Vitaliteitscoaching: een vertrouwde steun in de rug
» Column at.groep: jobcoachen is als jongleren
» Column SDOA: willen veranderen en ontwikkelen is van beide kanten nodig
» Column Lijstenmakerij Martin: de talenten
» Wies Bol: de mens op handen dragen
» Special Olympics Nationale Spelen Achterhoek 2018: De hele Achterhoek wil een bijdrage leveren
» Achterhoekse scholen voor Praktijkonderwijs: "Onze leerlingen zorgen voor een goede sfeer"
» VNO-NCW Midden: hulp voor ondernemers bij voorbereiden Brexit
» Jong Management Achterhoek: al 170 jaar bezems en borstels uit Aalten
» ROS Regiemanagement over bedrijfsoverdracht
» GDPR-compliant in zes stappen: doe jij het wel veilig
» Hedan Telecom - ICT: gelegenheid maakt de hacker
» Van Veen Advocaten: privacyrecht op werkvloer draait om bewustwording
» Contentvisie: Durf te luisteren en daarna te leren!
» Achterhoek Agenda 2020: stevige samenwerking technisch onderwijs en bedrijfsleven
» Beenen: innovator in productie-efficiency
» Ad Hoc Data: Nooit meer met hagel schieten
» Business Flitsen - Nick Tibben vennoot bij Stolwijk KennisNetwerk - Project ZomerOndernemer
Lees volledige uitgave online