Coverstory WSP Achterhoek: Ieders capaciteiten worden maximaal benut

Magazines | Oost-Gelderland Business nr 4 2016

WerkgeversServicepunt Achterhoek

"Ieders capaciteiten worden maximaal benut"

Sinds 1 januari 2016 is het WerkgeversServicepunt (WSP) Achterhoek dé organisatie waar werkgevers met hun vraagstukken met betrekking tot personeel terecht kunnen. Het WSP is één aanspreekpunt voor informatie, advies en ondersteuning voor bedrijven in de regio. De organisatie beschikt over een groot en divers bestand aan werkzoekenden en biedt kleine en grote ondernemers een kosteloos werving- en selectietraject voor het vinden van geschikt personeel. Wanneer een ondernemer nu of op termijn personeel nodig heeft met specialistische kennis en deze nieuwe werknemers op de eigen werkvloer bijscholing biedt, dan kan deze ondernemer rekenen op begeleiding en ondersteuning van het WSP.
 

Binnen het WerkgeversServicepunt (WSP) Achterhoek hebben Sociale Dienst Oost Achterhoek, het UWV, Laborijn en de drie gemeenten Montferland, Bronckhorst en Aalten hun krachten gebundeld met als doel werkgevers in de hele Achterhoek te helpen bij hun vraagstukken omtrent personeel. Door deze bundeling van krachten is er expertise in huis om een passende oplossing te bieden aan de werkgever. "Waar werkgevers voorheen nog verschillende partijen over de vloer kregen, hebben zij bij het WSP Achterhoek voortaan één informatie- en aanspreekpunt", licht Thea Brinkhuis toe. Leon ten Have: "Werkgevers die hulp willen bij het wervings- en selectieproces of juist begeleiding zoeken bij het aanvragen en doorvoeren van collectief ontslag kunnen bij ons terecht. Maar ook als er vragen zijn omtrent personeelszaken zoals regelingen, subsidies, duurzaam personeelsbeleid en scholing. Daarnaast bieden wij ondersteuning bij arbeids- en juridische zaken als het gaat om contracten en proeftijden. Wij beschikken over een zeer uitgebreid netwerk zodat vrijwel altijd een passende oplossing kan worden geboden."


Werving en selectie

Met één organisatie, één aanspreekpunt, één telefoonnummer en één website, is het WSP snel en eenvoudig bereikbaar. Werkgevers weten precies waar ze moeten zijn. De accountmanagers werken vanuit twee fysieke kantoren: Werkplein Doetinchem en het Loopbaanplein Oost Achterhoek in Winterswijk. Zij houden intensief contact met de ondernemers en komen bij voorkeur langs voor een persoonlijk gesprek. Op uitnodigingen van werkgevers die nieuw personeel zoeken, komen zij dan ook graag aan. "Onze functie bestaat vooral uit goed luisteren om te kunnen achterhalen wat een werkgever wil", vertelt Richard Bosch. "Na een eerste selectie op opleidingsniveau en werkervaring maken wij een inschatting welke kandidaat het beste bij de functie en binnen de bedrijfscultuur past. Vervolgens stellen wij drie tot vijf kandidaten aan de werkgever voor, tenzij de werkgever anders wenst. Als de match geslaagd is, kan de werkgever een contract aanbieden. Dankzij deze werkwijze, waarbij maatwerk centraal staat, wordt de kans op een duurzame match vergroot." Ten Have: "Daarbij maken we geen onderscheid tussen WW'ers of werkzoekenden uit de Participatiewet. Voor de meeste werkgevers is dit ook niet van belang. Zij willen gewoon de juiste man of vrouw op de juiste plek om zo hun capaciteitsvraag in te vullen." Maakt de werkgever de keuze om iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te nemen, dan kijkt het WSP samen met de ondernemer of er van bepaalde regelingen of subsidies gebruik kan worden gemaakt. "Denk bijvoorbeeld aan premiekortingen, proefplaatsingen, scholingsvouchers en loonkostensubsidies", geeft Brinkhuis aan. "Soms kan er ook behoefte zijn aan extra begeleiding", vult Huisman aan. "Als de werkgever dit niet zelf kan verzorgen, wordt dit door het WSP Achterhoek geregeld, bijvoorbeeld in de vorm van een jobcoach. Voor al deze maatregelen en voorzieningen kan de werkgever wederom bij zijn vaste accountmanager terecht, die kan putten uit een breed netwerk van samenwerkende organisaties en interne expertise." Ten Have: "Maar het omgekeerde gebeurt ook. Als accountmanager gaan wij voor de werkzoekenden op zoek naar de juiste werkgever."
 

Situatie op de arbeidsmarkt

Om de ondernemers zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, houdt het WSP Achterhoek nauwlettend de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt in de gaten. Volgens Bus is er in toenemende mate een discrepantie tussen vraag en aanbod van arbeid. "Met name bij technische beroepen zie je dat, maar ook bij andere sectoren zoals binnen de ICT en de horeca en callcenters is het lastig om passende kandidaten te vinden." "Eén van de oplossingen voor het tekort aan specifiek geschoold personeel binnen een bedrijf kan het anders inrichten van functies zijn", zegt Ten Have. "Wanneer een bedrijf bijvoorbeeld zegt een extra verspaner nodig te hebben, kan het de moeite waard zijn om het werkproces van de verspaner te analyseren en indien mogelijk anders in te richten. Door de verspaners meer te laten focussen op hun kerntaken, blijven er taken over die door andere werkzoekenden kunnen worden ingevuld." "Niet alleen kun je zo alsnog het vraagstuk oplossen, maar dit zou ook nog eens tegen lagere kosten gerealiseerd kunnen worden", vult Huisman aan. "En daarmee krijg je de juiste man op de juiste plek. En zo kan elke medewerker op zijn eigen niveau blijven werken en blijft het werk voor iedereen uitdagend. Ieders capaciteiten worden zo maximaal benut." Ten Have: "Ook ga je steeds minder in functies denken, maar juist meer in taken, verantwoordelijkheden en competenties. Hetzelfde geldt voor de werkzoekenden. Soft skills zoals competenties, leervermogen en de omgang met baanverandering gaan zwaarder meetellen dan harde criteria zoals het cv en de opleiding."
 

Scholing

Een andere mogelijkheid is om te kijken naar scholing. Bosch: "Wanneer er niet voldoende mensen te vinden zijn die over de benodigde kennis en ervaring als bijvoorbeeld een ICT-programmeur beschikken, kijken we naar scholingsmogelijkheden. Dan gaan we op zoek naar kandidaten die de juiste competenties en passie voor het beroep hebben en die bereid zijn een scholingstraject in te gaan. Daarbij streven we wel naar korte trajecten zodat de vacature van de werkgever zo snel mogelijk kan worden ingevuld. Het Sectorplan Achterhoek bevat voldoende middelen en subsidies om dit te kunnen realiseren." Deze scholingstrajecten worden ook op grotere schaal vastgelegd binnen scholingsconvenanten. "Hierin maken bedrijven en onderwijsinstituten specifieke afspraken over bijvoorbeeld het aantal kandidaten dat wordt opgeleid en hoe lang zij met behoud van uitkering een opleiding mogen doen", vertelt Bus. "Maar een convenant is voor de ondernemer niet vrijblijvend. In het convenant staan er afspraken om uitvoering te geven aan het convenant. Eén van de afspraken kan zijn dat er sprake is van een baangarantie. Binnen de technische sector hebben opleiders en werkgevers de handen al ineen geslagen om gezamenlijk mensen te enthousiasmeren en op te leiden. Dit willen we verbreden naar onder andere ICT, horeca en callcenters. Wij zijn bijvoorbeeld ook in gesprek met opleiders en werkgevers binnen de transport en logistiek om te kijken hoe opleidingstrajecten het beste kunnen worden ingericht en welke rol het WSP daarin kan vervullen."

Een andere tendens op de arbeidsmarkt is dat er functies verdwijnen. Brinkhuis: "Denk aan de bakker die vroeger het complete bakproces met de hand verrichtte, maar daar nu machinelijnen voor gebruikt, of de ontslagen als gevolg van automatisering en robotisering." Bosch: "Door continu de markt in de gaten te houden en te analyseren na kansen en bedreigingen, kunnen wij daar handig op inspelen. Mensen uit de bouw zijn bijvoorbeeld thuis komen te zitten, maar binnen de asbestsanering zien wij dat er tot 2024 genoeg werk is. Met deze wetenschap hebben wij mensen uit de bouw weten te bewegen om de stap richting asbestsanering te zetten." De accountmanagers van het WSP hebben kennis en kunde in huis, zijn thuis in de regio en weten precies wat er in de specifieke sectoren speelt. "Voor ondernemers is het zeker de moeite waard om met ons in gesprek te gaan", aldus Huisman.

Bent u op zoek naar gemotiveerd personeel, of wilt u weten wat het WSP allemaal voor u nog meer kan betekenen? Bel het team op 088 ? 3650 400 of neem contact op via de website: www.wspachterhoek.nl


Over Unieke Achterhoekers aan het werk

Met de invoering van de Participatiewet en de daaruit voortgevloeide 100.000 Banenafspraak staan werkgevers voor de taak om vóór 2026 voor 100.000 werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt een betaalde, duurzame baan te creëren. De campagne 'Unieke Achterhoekers aan het werk' van werkbedrijf Achterhoek stimuleert werkgevers in de Achterhoek om deze doelgroep een kans te geven binnen hun bedrijf. Het WSP biedt hulp en advies aan ondernemers die ambassadeur van de campagne willen worden en een Unieke Achterhoeker in dienst willen nemen. Huisman: "Met deze campagne willen we de vooroordelen weghalen. Iemand vanuit de WW is namelijk niet per definitie makkelijker te plaatsen dan iemand uit de WSW. Soms zijn er wat meer uitdagingen om te overbruggen, maar daar kunnen voorzieningen voor worden getroffen. De campagne wijst ook ondernemers die er nog niet mee bezig zijn op de voordelen van de mensen in het doelgroepenregister en focust op wat die kandidaten te bieden hebben." 
Brinkhuis: "In de Achterhoek zijn inmiddels 497 Unieke Achterhoekers bij bedrijven aan het werk gegaan. Steeds vaker hebben deze bedrijven een bordje aan de wand waarmee ze kunnen laten zien dat ze maatschappelijk betrokken zijn. We merken dat werkgevers in de Achterhoek van nature sociaal betrokken zijn en graag een bijdrage willen leveren aan de campagne." Meer informatie en een overzicht van Unieke Achterhoekers en ambassadeurs is te vinden op www.uniekeachterhoekers.nl.


Deze ambassadeurs gingen u voor:

Rinus Stravers, Stravers Promotions

"Ons bedrijf handelt in relatiegeschenken en heeft daarbij een eigen drukkerij en productielijn voor het op maat maken van artikelen. Vier Wajongers hebben bij ons een contract en ondersteunen ons op de in- en uitpakafdeling en verrichten ondersteunende werkzaamheden in de drukkerij, zoals het schoonmaken van zeeframen en het poetsen van pennen. Verder hebben we altijd ruimte voor een stagiair via Prakticon in Doetinchem. Wanneer we mensen nodig hebben voor de productie, maar ook voor andere functies, zoeken we eerst contact met onze vaste accountmanager bij het WSP die voor ons op zoek gaat naar geschikte kandidaten. Het fijne is dat die kandidaten eerst op proefplaatsing komen zodat je kan kijken of het klikt. De begeleiding van de Wajongeren verzorgen we dan zelf. Onze collega's weten precies hoe ze met deze medewerkers om moeten gaan en zij worden ook meteen opgenomen in het team. Mijn ervaring met Unieke Achterhoekers is dat ze gedreven zijn en altijd met plezier naar hun werk gaan. Ik kan het andere ondernemers zeker aanbevelen."

Gerhard Kronenberg, XHC Exclusieve Hout- en Chaletbouw

"Binnen ons chaletbouwbedrijf bouwen wij vakantiewoningen op wielen op maat. Wij zijn destijds vanuit een werkloosheidssituatie voor onszelf begonnen met 6 man en iemand van het toenmalige Sw Hameland. Wij hadden mede vanuit onze eigen situatie geen drempelvrees en stonden zeker open voor die 'kaartenbak'. Nu hebben we 40 mensen in dienst, waarvan er 10 afkomstig zijn uit de doelgroep. Dit zijn zowel Wajongeren als langdurig werklozen en 60-plussers. Eén van hen is doorgegroeid en heeft nu een functie als hoofd van één van onze productielijnen. Iemand uit de bijstand geeft nu leiding aan een eigen team. Die begeleiding kunnen wij hen bieden en daar maken wij graag wat tijd voor vrij. Uiteindelijk maken ze deel uit van het team en worden ze op dezelfde manier behandeld als onze reguliere medewerkers. Ik vind het zeer positief dat werkgevers nu één centraal aanspreekpunt hebben bij het WSP. Wel heb ik het idee dat sommige ondernemers last hebben van drempelvrees. Zelf ben ik er trots op dat mijn werknemersbestand een afspiegeling van de maatschappij is. Ik zou zeggen, doe het gewoon!"

Foto's (Fotografie Marcel Krijgsman)
-Leon ten Have, Rinus Stravers, Michiel Huisman, Gerhard Kronenberg, Richard Bosch, Thea Brinkhuis
-Accountmanagers Richard Bosch en Leon ten Have
-Gerhard Kronenberg en Rinus Stravers


In dit verhaal komen aan het woord:

- Thea Brinkhuis: manager Werkgeversservicepunt Achterhoek, uitvoeringslocatie West. Verantwoordelijk voor de aansturing van de account-managers.
- Michiel Huisman: manager Werkgeversservicepunt Achterhoek, uitvoeringslocatie Oost. Samen met Thea Brinkhuis is hij het gezicht van het WSP.
- Harald Bus, senior account-manager. Houdt zich bezig met het opzetten en uitvoeren van scholingstrajecten (al dan niet via convenanten tussen onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven) om vraag en aanbod van arbeid beter op elkaar aan te laten sluiten.
- Richard Bosch: accountmanager WSP Achterhoek uitvoerings-locatie West. Brengt vraag en aanbod van arbeid bij elkaar en is verantwoordelijk voor het leggen en onderhouden van contacten met ondernemers.
- Leon ten Have: accountmanager WSP Achterhoek uitvoeringslocatie Oost. Brengt vraag en aanbod van arbeid bij elkaar en is verantwoordelijk voor het leggen en onderhouden van contacten met ondernemers.

 

delen:

Oost-Gelderland Business nr 4 2016

» Coverstory WSP Achterhoek: Ieders capaciteiten worden maximaal benut
» VNO-NCW: Meer positieve effecten dan gedacht
» at.groep: Geen last, maar een meerwaarde
» Lijstenmakerij Martin: Bedrijven die talenten omlijsten, creëren meer mogelijkheden
» Krachtwerk: Baanbehoud bepalend voor uiteindelijk succes Participatiewet
» Laborijn: Zelfde doel, andere insteek
» Participatiewet en de WWB maatregelen: Een overzicht
» Werkgevers en de Banenafspraak: Hoe staat het ermee?
» Werk aan de winkel
» Bach Vitaliteitscoach over vitaliteit: Een vertrouwde steun in de rug
» EP-Nuffic: Klaar voor de arbeidsmarkt van de toekomst
» Business Flitsen
» Achterhoek Agenda 2020: Achterhoekse ondernemers laten zich inspireren in Silicon Valley
» Column Lodder-Dales: Hoe zit het ook al weer met het urencriterium?
» VNO-NCW Achterhoek: Inspiratie, informatie en invloed op lobby
» Online reviews: “Humor doet vaak al heel erg veel”
» Forum: Het gaat om het effect
» Wat maakt ondernemers zo aantrekkelijk?
Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by