Laborijn: Zelfde doel, andere insteek

Magazines | Oost-Gelderland Business nr 4 2016

Zelfde doel, andere insteek

De invoering van de Participatiewet heeft voor meer duidelijkheid gezorgd. Niet alleen naar de werkzoekenden toe, maar ook naar de werkgevers en organisaties die mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan werk helpen.

tekst Hans Hooft FOTOGRAFIE marcel krijgsman

Participatiewet

Betty Talstra en Annemieke Gildhuis

We vroegen Betty Talstra, algemeen directeur Laborijn, en Annemieke Gildhuis, manager Sociale Dienst Oost Achterhoek (SDOA) hoe zij handen en voeten geven aan de uitvoering van de Participatiewet. De SDOA doet dat voor de gemeentes Berkelland, Oost Gelre en Winterswijk, Laborijn voor Aalten, Oude IJsselstreek en Doetinchem. Ieder heeft dus zijn eigen rayon, maar de twee organisaties werken intensief samen.

Afstemming

"Wij zoeken afstemming met elkaar", vertelt Talstra, "zodat in de regio duidelijkheid is over een aantal uitvoeringsaspecten. Wij voeren de beleidsverordeningen van de gemeentes uit op dit terrein. In de regelgeving, in het Beleidsplan Participatie voor de gehele Achterhoek, is dat redelijk afgestemd, maar er zijn wel verschillen in hoe we de uitvoering doen." "Er is veel wat ons bindt", aldus Gildhuis, "maar het verschil zit met name in de afstemming."

Trajecten

De manager vervolgt: "Het verschil tussen onze aanpak zit hem in de achtergrond, waartoe zijn we opgericht? Mensen komen bij ons als ze bijvoorbeeld door de maximale WW-tijd heen zakken, en sinds 1 juli zijn de detacheringen van Hameland bij ons ondergebracht." "Laborijn kent van oudsher de sociale werkvoorziening", zegt Talstra, "voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt." Gildhuis: "Mensen die bij ons komen, gaan in drie mogelijke trajecten: of je gaat naar werk, of als je onder de 27 bent, ga je naar school. Als dat beide niet lukt, dan zoek je een participatieplek. Als je die niet kunt vinden, hebben wij er wel een. Lukt dat nog niet, dan val je onder een ander regime."

"Wij hanteren in principe hetzelfde beleid", zegt Talstra: "jongeren eerst terug naar school, en dan werk; bij mensen uit de WW of anderszins uitkeringsgerechtigd wordt gekeken hoe we ze naar werk toe kunnen begeleiden."

Werkgevers: Ontzorgen en nazorg

Gildhuis: "Onze insteek is: ontzorgen. Op het moment dat je als ondernemer allerlei formulieren moet invullen, daar heb je helemaal geen tijd voor. En dat hoeft ook niet, dat regelen wij allemaal. We kijken naar de vraag van de werkgever welk werk moet gedaan worden, en zoeken daar een match bij."

Talstra vervolgt: "Het is echt mensenwerk en het luistert heel erg nauw in dit vakgebied, in de zin van de taak om iemand ergens te plaatsen, maar ook de nazorg. Want het zijn natuurlijk kwetsbare mensen in onze samenleving. Als er wat misgaat bij de werkgever, en het wordt niet snel opgepakt, dan wordt iemand ontslagen en valt hij weer buiten de boot. Voor sommigen is langdurige begeleiding echt nodig om ze op hun plek te houden. Soms zijn mensen al 20 jaar ergens gedetacheerd, en dan kan het toch ineens fout gaan door een situatie thuis, bijvoorbeeld een sterfgeval, en Laborijn is dan toch wel de organisatie waar ze op kunnen terugvallen."

Gildhuis gaat daar op in: "Het is meer dan alleen het werk, het is ook de begeleiding. Al die persoonlijke zaken proberen we ook op te pakken. Dat geldt ook voor de BBZ, het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen. Als ondernemers in de problemen komen, dan kijken we waarom dat bedrijf niet loopt. Maar we zien nog steeds dat bedrijven veel te laat komen. Ze willen het zelf oplossen, stoppen er privé-geld in, en dan gaat het van kwaad tot erger."

Niveau

Talstra: "Het is niet de makkelijkste doelgroep, en we kunnen ook niet aan alle vragen van de werkgevers voldoen, bijvoorbeeld ICT-mensen, die hebben wij nauwelijks in onze bestanden, maar die worden wel heel erg veel gevraagd. En het niveau van onze deelnemers is gewoon veel lager dan gevraagd wordt op dat gebied. Want dan hebben we het over hbo, bijvoorbeeld. Maar op veel gebieden kunnen we de werkgevers ontzorgen door de inzet van onze medewerkers. De medewerkers zijn heel betrokken en erg loyaal. Ze hebben specifieke talenten om bepaald werk uit te voeren, werkzaamheden die andere mensen niet kunnen."

Gildhuis: "We kunnen wel soms jobcarving, doen, mensen laten bijscholen naar een net hoger mbo-niveau. Natuurlijk, de handjes moeten we ook hebben, we hebben hier immers ook maakindustrie. Waar de werkgevers om vragen dat is om gemotiveerde mensen, die met plezier naar het werk gaan. We hebben voorbeelden van werkgevers die zeggen: als de mensen maar willen, dan komt het goed."

Eigen beleid

Door de invoering van de Participatiewet is er veel veranderd, maar ook door de vele samenvoegingen van uitvoerende organisaties. Talstra: "Maar je moet wel weten waar je naartoe wilt met elkaar. We hebben regelmatig onderling overleg, daarnaast is er onder andere het regionaal Managersoverleg Werk en Inkomen, om te zorgen dat alle neuzen dezelfde kant op staan. Ik vind het een groot voordeel dat er heel veel afstemming is op beleidsniveau in de verordeningen, waardoor het voor ons als uitvoeringsorganisatie makkelijker wordt."

Gildhuis: "We hebben te maken met drie gemeentes, en dus met drie wethouders. Het beleid toetsen we dan aan het regionale beleidsplan, en dat proberen we dan zo goed mogelijk vorm te geven, met enige lokale vrijheid. Het is niet overal hetzelfde, maar dat hoeft ook niet. Niet elke gemeente is immers hetzelfde, ook niet qua samenstelling. Het is altijd maatwerk. Soms moet je dan de regels wat bijbuigen, en dat kan ook, mits je je houdt aan de afspraken die in de regio zijn gemaakt."

Talstra: "Dat vind ik ook wel de kracht van de regio, je kunt het slechter treffen. We proberen hier op politiek niveau en op uitvoerend niveau iets te betekenen voor de mensen."

Gildhuis: "We werken op alle niveaus samen, en we hebben een gezamenlijk doel: mensen naar werk begeleiden." n

www.laborijn.nl

www.socialedienstachterhoek.nl

"Het is echt mensenwerk

en het luistert heel erg nauw in dit vakgebied, in de zin van de taak om iemand ergens te plaatsen, maar ook de nazorg."

"Ik vind het een groot voordeel dat er heel veel afstemming is op beleidsniveau in de verordeningen, waardoor het voor ons als uitvoeringsorganisatie makkelijker wordt."

delen:

Oost-Gelderland Business nr 4 2016

» Coverstory WSP Achterhoek: Ieders capaciteiten worden maximaal benut
» VNO-NCW: Meer positieve effecten dan gedacht
» at.groep: Geen last, maar een meerwaarde
» Lijstenmakerij Martin: Bedrijven die talenten omlijsten, creëren meer mogelijkheden
» Krachtwerk: Baanbehoud bepalend voor uiteindelijk succes Participatiewet
» Laborijn: Zelfde doel, andere insteek
» Participatiewet en de WWB maatregelen: Een overzicht
» Werkgevers en de Banenafspraak: Hoe staat het ermee?
» Werk aan de winkel
» Bach Vitaliteitscoach over vitaliteit: Een vertrouwde steun in de rug
» EP-Nuffic: Klaar voor de arbeidsmarkt van de toekomst
» Business Flitsen
» Achterhoek Agenda 2020: Achterhoekse ondernemers laten zich inspireren in Silicon Valley
» Column Lodder-Dales: Hoe zit het ook al weer met het urencriterium?
» VNO-NCW Achterhoek: Inspiratie, informatie en invloed op lobby
» Online reviews: “Humor doet vaak al heel erg veel”
» Forum: Het gaat om het effect
» Wat maakt ondernemers zo aantrekkelijk?
Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by