Achterhoek Agenda 2020: Achterhoekse ondernemers laten zich inspireren in Silicon Valley

Magazines | Oost-Gelderland Business nr 4 2016

Een groep van tweeëntwintig ondernemers reisde dit voorjaar naar de bakermat van de mondiale technologische innovaties, Silicon Valley, om zich een week lang onder te dompelen in de sfeer van vernieuwing en inspiratie die hier heerst. Deze innovatiemissie was een uitvloeisel van de eerste serie masterclasses 'Smart Industry & Business Modeling', georganiseerd door SmartHub Academy. De deelnemers aan de reis waren razend enthousiast en willen met deze ervaring hun eigen bedrijf nog meer 'smart' maken.

tekst Remko ten Brinke, COMMUNICATIESTRATEEG SMARTHUB ACHTERHOEK

Ecosysteem voor innovatie

Raymond Wentink, directeur van SINGA uit Varsseveld: "Wij zijn volop bezig met Smart Industry en helpen verschillende OEM'ers (Original Equipment Manufacturers) de transitie te maken naar het Smart Industry-tijdperk. Met baanbrekende technologische innovaties creëren we als game changing ingenieursbureau samen met de klant een nieuwe toekomst voor zijn bedrijf. In Silicon Valley zag ik nieuwe toepassingen die ik ook zou kunnen inzetten. En minstens zo interessant is het ecosysteem van Silicon Valley dat maakt dat mensen hier veel ruimte krijgen om hun ideeën te realiseren."

De Achterhoekse ondernemers bezochten onder andere het Nederlands Consulaat in San Francisco, Adobe, de Techshop, het Plug and Play Center en Carbon3D. In het Plug and Play Center, waar startups via verschillende pitchrondes proberen toegang te krijgen tot investeerders, is ook Philips gevestigd. Zij zoeken naar innovatieve ideeën die hun LED-divisie met nieuwe technologieën meer 'smart en connected' kunnen maken. Een vertegenwoordiger van Philips laat wekelijks tientallen ondernemers pitchen. In totaal melden ruim duizend startups zich jaarlijks in het Plug and Play Center. De meesten redden het niet, maar de hoop en de gretigheid om een volgende Paypal of Dropbox te worden, is groot.

Succes door delen

Wat Jurgen Rutgers (directeur van BeSite uit Aalten) opviel, was de openheid van de mensen die ze spraken over hun aanpak en innovaties: "De gedachte daar is dat je jouw idee absoluut moet delen met anderen om het tot een succes te maken. Zowel bij het vinden van financiers als het inhoudelijk verbeteren van je product. Wat mensen daar trouwens ook fantastisch kunnen, is in heel korte tijd een pakkend verhaal presenteren. Daar kunnen we in de Achterhoek nog veel van leren, want het werkt aanstekelijk en creëert automatisch enthousiasme over je bedrijf."

Een mooi voorbeeld van 'succes door delen' is Carbon3D, een jong bedrijf dat een unieke technologie heeft ontwikkeld waarmee als het ware uit een vloeistofbad 3D-producten omhoog getrokken worden. Via een ingenieus fotochemisch proces met licht en zuurstof is het mogelijk om producten te maken die met gewone 3D-printers niet gemaakt kunnen worden (zie www.carbon3d.com). De werkelijke innovatie hier ontstond pas toen techneuten hun onoplosbare vraagstukken deelden met chemici, die door een andere kijk op de materie een doorbraak in de productontwikkeling realiseerden.

SmartHub Achterhoek

De Achterhoekse ondernemers gebruiken hun ervaringen en leermomenten om hun bedrijven en daarmee de Achterhoek nog meer smart en 'toekomstproof' te maken. De van huis uit innovatieve Achterhoek heeft alles in zich om dé smart industry-regio van Nederland te zijn en profileert zich daarom als 'Smarthub Achterhoek'. n

Meer informatie vindt u op www.smarthub.nl en

www.smarthubacademy.nl

SmartHub Achterhoek kijkt de kunst af in de VS

Achterhoekse ondernemers laten zich inspireren in Silicon Valley

Achterhoek 2020

delen:

Oost-Gelderland Business nr 4 2016

» Coverstory WSP Achterhoek: Ieders capaciteiten worden maximaal benut
» VNO-NCW: Meer positieve effecten dan gedacht
» at.groep: Geen last, maar een meerwaarde
» Lijstenmakerij Martin: Bedrijven die talenten omlijsten, creëren meer mogelijkheden
» Krachtwerk: Baanbehoud bepalend voor uiteindelijk succes Participatiewet
» Laborijn: Zelfde doel, andere insteek
» Participatiewet en de WWB maatregelen: Een overzicht
» Werkgevers en de Banenafspraak: Hoe staat het ermee?
» Werk aan de winkel
» Bach Vitaliteitscoach over vitaliteit: Een vertrouwde steun in de rug
» EP-Nuffic: Klaar voor de arbeidsmarkt van de toekomst
» Business Flitsen
» Achterhoek Agenda 2020: Achterhoekse ondernemers laten zich inspireren in Silicon Valley
» Column Lodder-Dales: Hoe zit het ook al weer met het urencriterium?
» VNO-NCW Achterhoek: Inspiratie, informatie en invloed op lobby
» Online reviews: “Humor doet vaak al heel erg veel”
» Forum: Het gaat om het effect
» Wat maakt ondernemers zo aantrekkelijk?
Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by