Sanovo Technology: focus op het hele ei-verwerkende proces

Magazines | Oost-Gelderland Business nr 1 2017

Sanovo is een van oorsprong Deens bedrijf dat zich heeft toegelegd op de productie en ontwikkeling van machines voor de ei-verwerkende industrie. Eigenlijk het hele proces vanaf dat de kip haar ei legt tot het moment dat het product vervoerd kan worden naar de winkel. In Odense, waar de hoofdvestiging staat, worden machines geproduceerd om eieren te breken en eigeel en eiwit te scheiden. Bijvoorbeeld voor de bakkerij-industrie. In Amerika heeft het bedrijf een aparte divisie die machines maakt voor de farmaceutische industrie. In Aalten produceert Sanovo voornamelijk sorteer- en verpakkingssystemen. Dat doet het bedrijf al meer dan 60 jaar. Als een ei gelegd wordt, komt deze in de meeste gevallen op een transportband terecht. Vervolgens zal het ei een aantal automatische kwaliteit-inspecties doorlopen. Geavanceerde camera systemen controleren op vuilschaligheid en breuk. Er wordt tevens gecontroleerd op incidentele bloedinsluitingen en fijne haarlijnbreukjes. De eieren worden individueel gewogen en met snelheden van 288.000 eieren per uur op gewicht uitgesorteerd, geprint en verpakt. Waarna men in de winkel kan kiezen uit de diverse kleurrijke verpakkingen en de mogelijkheid heeft om voor grote of kleine eieren te kiezen. Er komt nogal wat kijken aan techniek voordat een ei uiteindelijk in de winkel ligt.

Groeiende markt

Sanovo maakt zogenaamde 'Graders' (sorteerders) in verschillende capaciteiten. De machine met de hoogste capaciteit verwerkt 288.000 eieren per uur. Die worden vooral verkocht in Rusland en Amerika. Er zijn ook kleinere machines die 'maar' 14.400 eieren per uur verwerken, want wereldwijd moeten natuurlijk alle maten van klanten kunnen worden bediend. De verwachte bevolkingsgroei is ongeveer negen miljard mensen tot 2050; als men bedenkt dat eieren zeer waardevolle voedingsstoffen bevatten en een relatief goedkoop product zijn, zal onze markt de komende jaren alleen maar groeien. Sanovo wil dé partner zijn die voor de ei-verwerkende industrie rendabele oplossingen en producten biedt en tevens bijdraagt aan een veilige en gezonde wereld.

Company karma

Het welzijn van personeel vindt het bedrijf belangrijk. Sanovo heeft veel ergonomische aanpassingen doorgevoerd, van hefkolommen in de assemblage tot goede bureaustoelen op kantoor. Medewerkers kunnen ook zelf met ideeën komen. Het werken in modules om de time to market te verbeteren is zo'n idee. Eigenaar Christian Stadil Kort heeft het initiatief 'Company karma' bij Sanovo geïntroduceerd. Het komt erop neer dat alles wat het bedrijf doet goed moet zijn voor de klant, de medewerkers, het bedrijf én een vierde partij. Zo heeft Sanovo met de gemeente Aalten nu drie werkplekken gecreëerd voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Daarnaast organiseerde en deed de onderneming ook mee aan Techniekdagen om de jeugd te prikkelen voor techniek. Ook biedt Sanovo diverse stage-mogelijkheden aan. Dat is in het eigen belang, maar zorgt ook dat jongeren kunnen instromen op de arbeidsmarkt.

www.sanovogroup.com

 

delen:

Oost-Gelderland Business nr 1 2017

» Coverstory BMV Advies: advies en opleidingen voor een veilige werkomgeving
» Week van de Techniek: Iedereen ziet het belang ervan in
» VNO-NCW Midden: SmartHub Achterhoek en InnovatieFestival 2017
» Nieuwe Algemeen Directeur Bronkhorst High-Tech
» Sanovo Technology: focus op het hele ei-verwerkende proces
» Nederlands MVO-keurmerk voor betonsector dient wereldwijd als voorbeeld
» Bedrijvenmonitor Topvrouwen 2016: Vergroten van urgentie is nodig
» Interview Martine Zuil: commercieel directeur De Graafschap staat haar mannetje
» MRKTNG.nl: geen enkele organisatie kan nog zonder
» Hermonde traint leiders vanuit eigen persoonlijkheid
» Gemeente Oost Gelre: vrouwen aan de politieke top
» Ingrid Coffeng van Dymato voelt zich op haar plek
» Jong Management Achterhoek stelt zich voor
» Engeltherm: altijd aangenaam binnen
» Business Flitsen
» Column ETL Dales: aangifte inkomstenbelasting 2016
» Column cbt: fouten maken mag als continu verbeteren het uitgangspunt is
» Smart Werken & prettig wonen in een bereikbare Achterhoek
» Circulair (ver)bouwen in 4 stappen
» Nieuwe generatie moet blijven ondernemen
» Aantrekkingskracht familiebedrijven op jongeren neemt toe
» Derde generatie Rouwmaat streeft naar strategisch partnerschap
» Carwash & Co: voor een schoon en net visitekaartje
» Dirkzwager: onderschat de impact van een bedrijfsovername niet
» Diligence begeleidt overnames binnen mkb met zorg
» Business flitsen
Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by