MRKTNG.nl: geen enkele organisatie kan nog zonder

Magazines | Oost-Gelderland Business nr 1 2017

Online marketing kennis: geen enkele organisatie kan nog zonder

Het maakt niet uit wat voor bedrijf of organisatie je bent, als je online jouw klanten niet kunt bereiken of niet vindbaar bent, dan besta je voor veel mensen gewoonweg niet. Veel ondernemers denken dat het hebben van een website en een social media kanaal al genoeg is. Maar daar begint het pas mee, zegt Gerard Russchen directeur van MRKTNG.nl.


Communicatie en marketing zijn fundamenteel veranderd. Veel grote organisaties hebben de afdelingen HR, ICT en online marketing als speerpunt aangemerkt en kampen nu al met grote tekorten aan personeel. Heel veel MKB-bedrijven in het Oosten zijn nog onvoldoende bewust van de enorme impact van digitalisering op het veranderende klantgedrag. "MRKTNG.nl wil organisaties in Oost-Nederland helpen met het versterken van hun online marketingkennis. Dit kan door mensen op te leiden, marketingprofessionals vanaf 1 dag in de week in te huren of online marketeers in dienst te nemen", aldus directeur Russchen.

Kennis in huis

Russchen vervolgt: "Voor veel organisaties houdt het op als de website SEO vriendelijk is ingericht en de Google-campagnes draaien." Waar het mis gaat is vaak het bijhouden van de website en het invullen van de online marketingcommunicatie, daar schort het nogal eens aan, merkte hij. "We zien vaak organisaties die niet goed overweg kunnen met de content op de website. De gemiddelde ondernemer zegt: "ik doe het zelf wel". Maar in de praktijk valt dat nogal tegen en gebeurt dat niet. En als het gebeurt, is het resultaat bedroevend. Schrijven voor het web is echt een erkend vak en daar worden heel veel opleidingen voor gegeven. Zeker nu via de smartphone (meer dan via desktop of laptop) het meest naar website en email wordt gekeken. Je moet enige kennis en ervaring hebben van teksten schrijven en afbeeldingen op je website zetten, die door klanten goed wordt begrepen én door de zoekmachines goed worden opgepakt."

"Online marketing is een vak apart, veel complexer dan traditionele marketing", vertelt Marcella de Jong. Zij is verantwoordelijk voor MRKTNG.nl. "Geen enkele organisatie kan zich nog permitteren om geen online marketing kennis in huis te hebben, ook al is dat maar voor één dag in de week", gaat De Jong verder. "Het eerste wat klanten doen als ze zaken willen gaan doen met een bedrijf of persoon is online kijken. Als de eerste online indruk niet goed is dan is de kans op vervolg uiterst klein."

Nieuwe markten

"Online marketing is een heel breed speelveld", gaat De Jong verder. "Dit gaat verder dan websites en zoekmachines. Hier vallen ook email en social media onder zoals LinkedIn, Twitter, Facebook en Snapchat, enzovoort. Er zijn helaas nog veel ondernemers en ook verkopers die denken "mijn klanten kopen niet online". Dat is een grote misvatting! Veel inkopers en klanten willen niets liever dan online zaken doen, zeker met bestaande leveranciers. E-commerce binnen B2B is één van de sterkste online groeigebieden. Grote partijen als Amazon, Alibaba en Marktplaats (onderdeel van eBay) zijn druk bezig hun activiteiten in de B2B-markt uit te breiden. Ook voor kleine B2B en industriële maakbedrijven uit de Achterhoek ligt hier zowel een enorme bedreiging als een grote kans.

Kansen liggen in het online veroveren van het buitenland. Rabobank organiseert nu een studiereis voor MKB'ers naar Alibaba in China om hen de mogelijkheden te laten zien om online zaken te kunnen doen in China. Vroeger was internationaal zakendoen duur en complex. Er zijn nu veel bedrijven die met een goede Duitse website opeens veel oosterburen als

klant binnenhalen. Mooi voorbeeld is recreatiepark de Tolplas bij Hellendoorn. Door een simpele Duitse versie van de website groeide het aantal Duitse bezoekers in 2016 met 40%. Ander mooi voorbeeld uit de B2B-markt is Hogenkamp Klompen & Souvenirs uit Doetinchem. Zij beseften dat er online kennis ontbrak. Door een halve dag in de week een online marketingprofessional in huis te halen, groeide al snel de online zichtbaarheid en nam het aantal leads toe.

Hulp op maat

Russchen geeft toe: "Een multinational heeft een andere online behoefte dan een MKB'er. Maar wij gaan dan ook het gesprek in, en kunnen dan tot de conclusie komen dat die MKB'er misschien maar iemand nodig heeft voor 4 uur per week om zijn online marketingactiviteiten te verzorgen. Iedere organisatie die met online aan de slag wil kan bij ons aankloppen. In een oriënterend gesprek brengen we in kaart waar volgens ons de uitdaging zit en bij welke oplossing zij gebaat zijn."

De Jong: "Het concept MRKTNG.nl heeft feitelijk drie onderdelen: training en opleiden, werving en selectie, en detachering van marketing- en communicatiemedewerkers. Voor de trainingen en opleidingen zijn we een strategisch partnerschap aangegaan met Beeckestijn Business School en IDMK Trainingen. Zij helpen ons met het opleiden van medewerkers binnen een organisatie, maar ook met eigen mensen die wij detacheren bij bedrijven. De opleiding kan variëren van CRM, E-commerce, een Google Adwords cursus of een halve dag schrijven voor het web. Daarnaast heeft MRKTNG.nl een groot netwerk van marketing professionals. Door onze focus en specialisatie trekt onze dienstverlening ook de marketing professional aan die op zoek is naar een nieuwe baan. Wij snappen welk verschil zij voor een bedrijf of organisatie kunnen maken. Hierdoor schakelen wij snel én met steengoede professionals."

Russchen: "Met MRKTNG.nl brengen wij de online kennis binnen de organisatie, zodat één of meer personen weten wat ze moeten inzetten om online succes te behalen. Wij zorgen ervoor dat het kennisniveau op het gebied van marketing en communicatie binnen een organisatie geborgd wordt."

De Jong vult aan: "Het kan best zijn dat wij aan tafel komen omdat er een marketing- vacature is uitgezet, en dat gaandeweg het gesprek blijkt dat de oplossing gevonden kan worden in het opleiden van medewerkers. Wij kijken verder dan de vacature. Als blijkt dat de oplossing is om een professional 1 dag in de week te detacheren, zodat er online marketing kennis in huis komt, dan regelen wij dat. Voor iedere online marketing vraag hebben we een passende en betaalbare oplossing."

www.mrktng.nl

V.l.n.r.: Norbert Berns, Marcella de Jong, Carianne Peters en Gerard Russchen
delen:

Oost-Gelderland Business nr 1 2017

» Coverstory BMV Advies: advies en opleidingen voor een veilige werkomgeving
» Week van de Techniek: Iedereen ziet het belang ervan in
» VNO-NCW Midden: SmartHub Achterhoek en InnovatieFestival 2017
» Nieuwe Algemeen Directeur Bronkhorst High-Tech
» Sanovo Technology: focus op het hele ei-verwerkende proces
» Nederlands MVO-keurmerk voor betonsector dient wereldwijd als voorbeeld
» Bedrijvenmonitor Topvrouwen 2016: Vergroten van urgentie is nodig
» Interview Martine Zuil: commercieel directeur De Graafschap staat haar mannetje
» MRKTNG.nl: geen enkele organisatie kan nog zonder
» Hermonde traint leiders vanuit eigen persoonlijkheid
» Gemeente Oost Gelre: vrouwen aan de politieke top
» Ingrid Coffeng van Dymato voelt zich op haar plek
» Jong Management Achterhoek stelt zich voor
» Engeltherm: altijd aangenaam binnen
» Business Flitsen
» Column ETL Dales: aangifte inkomstenbelasting 2016
» Column cbt: fouten maken mag als continu verbeteren het uitgangspunt is
» Smart Werken & prettig wonen in een bereikbare Achterhoek
» Circulair (ver)bouwen in 4 stappen
» Nieuwe generatie moet blijven ondernemen
» Aantrekkingskracht familiebedrijven op jongeren neemt toe
» Derde generatie Rouwmaat streeft naar strategisch partnerschap
» Carwash & Co: voor een schoon en net visitekaartje
» Dirkzwager: onderschat de impact van een bedrijfsovername niet
» Diligence begeleidt overnames binnen mkb met zorg
» Business flitsen
Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by