Ingrid Coffeng van Dymato voelt zich op haar plek

Magazines | Oost-Gelderland Business nr 1 2017

Ingrid Coffeng van Dymato voelt zich op haar plek in technologiesector "Kennisniveau blijven versterken"

Steeds meer vrouwen bewegen zich op managementniveau, maar in de technologiesector ligt het percentage nog altijd lager dan gemiddeld. Juist daar waar een specifiek kennisniveau en innovatie vereist zijn, voelt Ingrid Coffeng zich goed op haar plek. Niet toevallig werden zij en haar echtgenoot Theo genomineerd voor de titel 'Ondernemer van het Jaar 2016' in de categorie MKB & Detailhandel.

Tekst & fotografie: Aart van der Haagen

Er bestaat een spanningsveld tussen herintreden en carrière maken, maar Ingrid Coffeng bewijst dat dit zich met succes laat overbruggen. "Na mijn opleiding bedrijfskunde en handel aan de handelsacademie kwam ik in mijn geboorteland Oostenrijk terecht op de exportafdeling van een middelgroot bedrijf in machines en transportbanden, eind jaren zeventig. Ik werd er verantwoordelijk voor het complete traject van offerte tot en met levering en nazorg, wereldwijd. Daar ontwikkelde zich mijn enthousiasme voor de maakindustrie." Ze leerde een Nederlandse man kennen, kwam in 1980 naar hier, trouwde, kreeg kinderen en wijdde zich tot 1996 fulltime aan haar gezin. "Het waren andere tijden, met nog weinig mogelijkheden voor kinderopvang." De ambitie groeide om weer een rol in het bedrijfsleven te vervullen. "Op zelfstandige basis ging ik aan de slag bij een Europese vestiging in Nederland van een fabrikant in machines en heftrucks, waar ik al gauw toetrad tot het management en mijn huidige echtgenoot Theo Coffeng ontmoette."

Imago opbouwen

Na wat managementwisselingen besloot het echtpaar in 2004 voor zichzelf te starten met Dymato, leverancier van metaalbewerkingsmachines (zie kader 'Extreme nauwkeurigheid'). "We kenden de markt en we wisten dat Hyundai WIA, een steeds belangrijker wordende wereldspeler, een vertegenwoordiging in Nederland zocht." De ambitie waarmee Dymato zijn plek in de markt veroverde bleef niet onopgemerkt. "Actief klanten bezoeken, deelnemen aan beurzen, onszelf overal presenteren. Binnen twee jaar benaderden andere fabrikanten ons of wij ook voor hen de import en serviceondersteuning wilden verzorgen." De taakverdeling was helder en houdt tot op de dag van vandaag stand (buiten de personeelsuitbreiding): Theo spitst zich toe op de technologie, Ingrid regelt alles eromheen. "De strategie uitzetten, organiseren, machines en onderdelen leveren, begeleiding van klanten en een sterk imago opbouwen door goed te communiceren richting de markt."

Koploper blijven

Als leverancier voor de maakindustrie, veelal hightech-bedrijven, bevindt Dymato zich in een doorlopend innovatietraject. "De ontwikkelingen volgen elkaar razendsnel op, wat betekent dat wij actief ons kennisniveau moeten blijven versterken en uitbreiden. Dat geldt niet alleen ten aanzien van de machines zelf, maar ook richting de klanten: wij dienen te weten hoe zij er producten mee kunnen maken. Ik investeer daarom veel energie in het regelen van scholing voor ons team. Het past binnen onze visie: kennis verwerven en aan de klant doorgeven. Willen we als land koploper blijven in de hightech-industrie, dan moeten we bovendien partnerschappen aangaan met partijen die ondersteunende producten en diensten leveren." Juist met haar kennisniveau profileert Coffeng zich sterk in de sector, maar welke eigenschappen spelen haar als ondernemer nog meer in de kaart? "Ik heb een goed overzicht, weet mensen te motiveren vanuit de gedachte dat je succes nooit alleen bereikt en blijf erg enthousiast voor dit vak. Dat geeft mij de drive om samen met het team waar te maken wat we beloven."

www.dymato.nl


Demoweek met primeur

Als onderneming kun je relaties op een beurs uitnodigen, maar waarom niet in eigen huis tonen welke producten en ondersteunende service je biedt? Die gedachte schuilt achter de Demoweek in de regio Veenendaal-Ede, dit jaar van 28 tot en met 31 maart. "Met acht bedrijven zetten we de deuren open voor de Nederlandse maakindustrie," vertelt Ingrid Coffeng van Dymato. "Bijzonder is dat we daarmee de complete keten vertegenwoordigen rondom verspanende metaalbewerkingsmachines en 3D-printers. Dat wil zeggen leveranciers van machines, van gereedschappen, van automatisering, van programmeringssoftware en van meetinstrumenten om te controleren of de producten voldoen. De Demoweek trekt jaarlijks klanten uit heel Nederland en ook België, die overal vrij kunnen binnenlopen en worden verwelkomd met koffie of een lunch. Ze maken kennis met de nieuwste vindingen en technieken en gaan met waardevolle informatie naar huis." Met gepaste trots zal Dymato deze keer een wereldprimeur tonen, met dank aan een belangrijke leverancier: Hyundai WIA. "Het gaat om een horizontale, vijfassige metaalbewerkingsmachine. Het werkstuk wordt er zo in geplaatst, dat alle bewerkingen in horizontale richting plaatsvinden, waardoor de spanen er makkelijk vanaf vallen. De machine beschikt bovendien over een automatisch laad- en lossysteem en is daardoor in staat om dag en nacht te produceren, zonder dat er steeds mensenhanden aan te pas hoeven te komen. We vinden het echt een eer dat we deze als eerste ter wereld mogen demonstreren. Later dit jaar gaat hij in productie."

Extreme nauwkeurigheid

De in 2004 opgerichte onderneming Dymato specialiseert zich in levering en onderhoud van verspanende metaalbewerkingsmachines, CNC- oftewel computergestuurd. Dan praat je over een freesmachine, met als kenmerk dat het gereedschap roteert, of een draaibank, waarbij het werkstuk roteert. Daarnaast levert het bedrijf draad- en zinkvonkmachines, die via elektrische ontladingen - de vonken - materiaal verwijderen, om daarmee de gewenste eindvorm te bereiken. Ze kunnen elk elektrisch geleidend materiaal snijden, zelfs diamant. Het enorm brede toepassingsgebied varieert van de medische sector (bijvoorbeeld tandartsen) tot de luchtvaartindustrie. Dymato verkoopt hoofdzakelijk in Nederland, maar bij grote klanten komen de machines ook terecht op vestigingen in het buitenland. Met name aan de hightech-sector vormt een grote afnemer. Bedrijven als chipfabrikant ASML verlangen systemen met een extreme nauwkeurigheid. Inkopen doet Dymato uitsluitend bij zes grote, gerenommeerde spelers, zoals de Koreaanse grootmacht Hyundai WIA en de Japanse mogul Mitsubishi Electric, maar ook een aantal Duitse fabrikanten.

delen:

Oost-Gelderland Business nr 1 2017

» Coverstory BMV Advies: advies en opleidingen voor een veilige werkomgeving
» Week van de Techniek: Iedereen ziet het belang ervan in
» VNO-NCW Midden: SmartHub Achterhoek en InnovatieFestival 2017
» Nieuwe Algemeen Directeur Bronkhorst High-Tech
» Sanovo Technology: focus op het hele ei-verwerkende proces
» Nederlands MVO-keurmerk voor betonsector dient wereldwijd als voorbeeld
» Bedrijvenmonitor Topvrouwen 2016: Vergroten van urgentie is nodig
» Interview Martine Zuil: commercieel directeur De Graafschap staat haar mannetje
» MRKTNG.nl: geen enkele organisatie kan nog zonder
» Hermonde traint leiders vanuit eigen persoonlijkheid
» Gemeente Oost Gelre: vrouwen aan de politieke top
» Ingrid Coffeng van Dymato voelt zich op haar plek
» Jong Management Achterhoek stelt zich voor
» Engeltherm: altijd aangenaam binnen
» Business Flitsen
» Column ETL Dales: aangifte inkomstenbelasting 2016
» Column cbt: fouten maken mag als continu verbeteren het uitgangspunt is
» Smart Werken & prettig wonen in een bereikbare Achterhoek
» Circulair (ver)bouwen in 4 stappen
» Nieuwe generatie moet blijven ondernemen
» Aantrekkingskracht familiebedrijven op jongeren neemt toe
» Derde generatie Rouwmaat streeft naar strategisch partnerschap
» Carwash & Co: voor een schoon en net visitekaartje
» Dirkzwager: onderschat de impact van een bedrijfsovername niet
» Diligence begeleidt overnames binnen mkb met zorg
» Business flitsen
Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by