Het Internet Huis: in het belang van de regio

Magazines | Oost-Gelderland Business nr 3 2017

Het Internet Huis

In het belang van de regio

Voor een moderne bedrijfsvoering is een goede verbinding met het internet tegenwoordig een vereiste. Maar in de Achterhoek hebben veel particulieren en bedrijven nog steeds geen adequate verbinding: glasvezel is wel beloofd, maar komt (nog) niet. Het goede nieuws: er is een volwaardig alternatief: internet over 4G. Met dank aan Het Internet Huis in Doetinchem.

Tekst: Hans Hooft Fotografie Jan Doornbos

ICT'er Pieter Hoenderken richtte in eerste instantie On-premise2cloud op, ofwel ICT op locatie naar de cloud. "Daarmee wilden we een soort broker vormen tussen MKB-ondernemingen en de cloud. Want overstappen naar de cloud houdt mogelijk in dat de infrastructuur van het bedrijf moet worden aangepast. En daarin konden en kunnen wij adviseren en begeleiden. Want die MKB'er heeft vaak de capaciteit en kennis niet in huis om dat te regelen."

Goed alternatief

Een ander probleem is dat in het buitengebied 500.000 particulieren en bedrijven het moeten doen met een ADSL-verbinding die niet echt geschikt is voor het moderne dataverkeer. Enkele jaren geleden werd 4G geïntroduceerd, een systeem voor mobiele telefonie en dataverkeer waarvan werd beweerd dat het heel stabiel en krachtig was. Pieter: "Wij wilden dat wel eens uittesten, en hebben toen een auto volgeladen met routers en antennes en zijn door de Achterhoek gaan rijden om te kijken of het bereik en de sterkte wel zo goed was werd beweerd. We kwamen tot de conclusie dat 4G inderdaad stabiel en snel was, een uitstekend alternatief voor glasvezel."

Er was echter een probleem: een mobiel abonnement biedt geen onbeperkt data, je moet een bundel kopen. Algemeen directeur Anita Hoenderken: "We zijn met T-mobile gaan praten om daar een oplossing voor te vinden. Die kwam er, en in verhouding is het nu zelfs goedkoper dan wanneer je met glasvezel werkt. Glasvezel is dus geen bedreiging voor ons, het is juist andersom."

Om verwarring te voorkomen, werd besloten de markten van particulieren en ondernemingen apart te bedienen. On-premise2cloud bleef bij B2B, voor de particuliere én ondernemers werd twee jaar geleden Het Internet Huis opgericht. Dit doet heel veel in de agrarische sector, dat heeft deels te maken met een eerder project van Pieter op het gebied van melkanalyse. Door veel bezoeken aan boerderijen werd zijn nieuwsgierigheid gewekt: hoe zit in deze sector de bedrijfsvoering, de automatisering in elkaar? De bedrijfsvoering steunt op veel verschillende factoren, en de boer heeft eigenlijk te weinig informatie, data, om zijn bedrijf optimaal te kunnen runnen. Pieter: "In feite gaat het dan over sensortechnologie en het Internet of Things. Stop ergens een sensor in, zorg dat je de data van die sensor kunt uitlezen, en met die data kun je dan slimme dingen doen op basis van analyse."

Eigen LoRa

Om al die sensorinformatie te kanaliseren richtte Pieter een eigen Long Range-netwerk op, geënt op het al bestaande LoRa-netwerk. Daarmee wordt over grote afstanden verbinding gelegd tussen de sensoren die in het veld staan, en het internet. Je kunt zo bijvoorbeeld meten hoe vochtig de grond is op een bepaalde, afgelegen plek, zonder een kabel te hoeven trekken.

Anita hierover: "We merkten dat er heel veel enthousiasme was voor zo'n voorziening, en we hebben daarvoor de Stichting Sensornetwerk Achterhoek opgericht. Toen we aankondigden dat we een netwerk hadden, kwam een enorme stortvloed aan aanvragen op ons af. We wisten wel dat er een behoefte was, maar niet dat die zo enorm groot was. Met name uit de agrarische sector, en toen is Koen er ook bij gekomen."

Innovatie op basis van meten

Als voormalig melkveehouder kent Koen Nieuwenhuis de sector natuurlijk goed. "We kenden elkaar al van het melkanalyse-project, en toen Pieter en Anita me benaderden om samen iets op te zetten op basis van het Internet of Things, had ik daar een goed gevoel bij. Ik denk dat je in de agrarische sector veel meer innovatie kunt toepassen, maar dan moet je wel gaan meten." Inmiddels is Koen al twee jaar operationeel directeur bij Het Internet Huis.

Om te voorkomen dat de ontwikkeling van nieuwe producten ondergesneeuwd zou worden door meer praktische zaken, werd besloten een scheiding te maken tussen ontwikkeling en vermarkting. Het Internet Huis blijft dus puur nieuwe toepassingen ontwikkelen, terwijl de vermarkting van die producten wordt uitgevoerd door een aparte bv, een werkmaatschappij die daar voor wordt opgericht. Pieter: "Het is wel leuk dat op die manier een startup andere startups genereert. Dat is wat we op dit moment aan het doen zijn, de werkgelegenheid stimuleren. We willen zelf bewust klein blijven, zo houden we Het Internet Huis 'schoon'. Geen gedoe, wij doen aan innovatie."

Klantgestuurd

Een mooi voorbeeld van een praktische toepassing van de sensortechnologie is Weidegang. Dat is een meetsysteem waarmee je kunt meten of de koeien ook echt in de wei zijn. Want als je kunt aantonen dat een koe veel in de wei is geweest, kom je in aanmerking voor een premie van Friesland Campina. Koen: "Veel boeren kunnen dat niet aantonen op individuele koeien, en dan lopen ze de premie mis. Met ons Koe-volgsysteem (Digiwei Systeem) kun je dat wel. Het is getest door TNO, en uiteindelijk hebben we het certificaat gekregen van de Nederlandse Zuivel Organisatie." Anita: "We werken veel in de agrarische sector, maar we werken puur klantgestuurd. Mocht er een vraag komen vanuit een andere sector, logistiek, automotive, gezondheidszorg, dan gaan we daar wel op in. Maar dan moeten we wel de vertaalslag kunnen maken naar die andere sector, met producten die we eigenlijk al hebben ontwikkeld. Wat dat betreft is ons klantenbestand heel divers."

Plan

Anita vervolgt: "We worden ook veel benaderd door scholen, want die moeten praktijkcases hebben. We zijn bezig met het opzetten van Het Innovatie Huis, daarin kunnen studenten onderzoeksopdrachten krijgen naar aanleiding van klantvragen die wij krijgen. Voor De Marke, een proefboerderij hier in de buurt van de Wageningen Universiteit, hebben we een omvattend plan gemaakt. Op basis van de vraag van de bedrijfsleider kunnen we daar innovatieve technieken toepassen en uittesten, samen met andere agrarische bedrijven, onderzoeksinstellingen en scholen. Het unieke van het plan is dat we daaromheen investeerders willen hebben. Als een student een afstudeerproject heeft afgerond, en blijkt dat het een marktwaardig product kan opleveren, kan hij of zij daar een bedrijfje voor willen oprichten. We willen dan investeerders kunnen koppelen aan zo'n initiatief, die dat product verder van de grond willen trekken. De voorwaarde die we dan stellen, is dat dat bedrijf in de Achterhoek wordt gevestigd. We willen de werkgelegenheid wel hier houden. We hebben de plannen nu klaar, een aantal bedrijven heeft al medewerking toegezegd, kleine bedrijven maar ook multinationals. We gaan dat in september, oktober lanceren: dan hebben we in de Achterhoek een soort living lab." Zo blijkt Het Internet Huis meerdere regionale functies te vervullen, tot voordeel van de gehele Achterhoek.

www.hetinternethuis.nl

Foto: Koen Nieuwenhuis, Anita en Pieter Hoenderken
delen:

Oost-Gelderland Business nr 3 2017

» Coverstory aanpak kantoren: Verduurzaming verdient zich terug
» verduurSaam energieloket: meer comfort met minder energie
» IJzersterk Ondernemen: ruimte en faciliteiten voor ondernemers voor een vast bedrag per maand
» Mogelijk BV: "Veel vraag naar bankvrij vastgoed financieren"
» Het Internet Huis: in het belang van de regio
» Tien ICT-taken die MKB-ondernemingen zouden moeten uitbesteden
» Ongewoon Goed Vergaderen
» Achterhoek Agenda 2020: de vmbo-leerling het bedrijf in
» Column ETL Dales: tijdelijk een andere auto zonder extra bijtelling?
» Taxatiebureau Rothuis: "Sieraden hebben vaak een grote emotionele waarde"
» Business Flitsen
» Jong Management Achterhoek: de wind in de zeilen
» Column cbt: orde en netheid op de werkvloer
» VNO-NCW Midden: inspiratie, informatie en invloed op lobby
» Werken bij VOICT: De toekomst helpen programmeren en implementeren
Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by