Column cbt Voor Resultaten: ?In lean manufacturing staat de klantwaarde centraal?

Magazines | Oost-Gelderland Business nr 4 2017

Klant in productie - focus op klantwaarde met lean manufacturing

"In lean manufacturing staat de klantwaarde centraal, maar dan moet je wel goed kunnen luisteren"

Alleen door goed naar onze klanten te luisteren - écht luisteren - komen we er achter wat zijn wensen zijn. Daar gaat lean manufacturing wat ons betreft over. We doen alleen datgene wat voor de klant waardevol is, niets meer en zeker niets minder.

Volg Maxime en haar blogs via http://www.cbtvoorresultaten.nl/maxime

Consequenties van maximale klanttevredenheid

Bij het streven naar maximale klanttevredenheid loop je tegen de grenzen van je productiemogelijkheden aan. Kortere runs, snellere levertijden, grotere productvariaties, innovatie. Hierdoor is de vraag naar flexibele productie-automatisering enorm toegenomen. We krijgen steeds meer te maken met verzoeken van de klant, met een enorme impact op het productieproces. Hoe beheers je dat?

Lean manufacturing vraagt klantkennis

Het middel volgt na het doel en het doel is klantwaarde. Daar ligt de focus in lean manufacturing. Dus voordat je aan de techniek begint, begin je bij je klant. Hoe goed ken jij je klanten, weet je wat hen beweegt, wat er leeft binnen hun organisatie? Antwoord hierop vraagt maximale klantbetrokkenheid zodat je exact aanvoelt hoe je de klantwaarde kunt vergroten. Ook hiervoor kun je weer allerlei technische tools gebruiken, zoals een CRM-systeem of zelfs social media als LinkedIn. Maar het begint met actief luisteren.

Actief luisteren

Lean manufacturing is actief luisteren. Bijvoorbeeld tijdens een 'kijk en luister-dag'. De klant spreekt met mij als plantmanager en soms zit daar directie en vaak ook verkoop en marketing bij. Het mooiste onderdeel is het rondje over de werkvloer en de gesprekjes met de operators. De jongens weten inmiddels ook precies hoe ze moeten reageren. Het maakt hen ook veel meer betrokken bij de klant en zijn opdrachten.

Ga je klant eens halen!

De essentie van lean manufacturing ligt in de klantwaarde, is dus mijn boodschap: trek die klant je productie-omgeving in. Ga hem desnoods halen! Leer je klant werkelijk kennen en stel de juiste vragen. Zo ontdek je wat voor de klant werkelijk meerwaarde heeft en waar je dus de focus op moet leggen in het verbetertraject.

OVER MAXIME VAN DE MEER EN CBT

In Maxime komt ruim 25 jaar ervaring in het trainen en opleiden van de werkvloer samen. De voorbeelden komen uit de dagelijkse praktijk bij uiteenlopende bedrijven en zijn een feest (of soms een nachtmerrie) van herkenning voor plantmanagers, leidinggevenden en operators in de maakindustrie. Gecombineerd met de theoretische achtergrond uit de lesstof, vertelt Maxime over situaties die zich werkelijk voorgedaan hebben en hoe je daar vanuit de visie van cbt op kunt reageren. Elke aanpak heeft slechts één doel: het behalen van resultaten waar je u tegen zegt.

www.cbtvoorresultaten.nl

Oost-Gelderland Business nr 4 2017

» Coverstory JAWS: Veel meer dan een uitzendbureau
» Collin Crowdfund: Financieren 2.0
» Column ETL Dales: Herzieningsregeling in de btw wordt uitgebreid
» Column cbt Voor Resultaten: ?In lean manufacturing staat de klantwaarde centraal?
» VOICT brengt haar klanten verder
» Koffie+: Bereid op uw bedrijfscultuur
» Jong Management Achterhoek: Een nieuwe fase breekt aan
» Business Flitsen
» Smart Industry: Klaar voor de vierde industriële revolutie?
» ARA: Een smart en sociaal maakbedrijf
» Toeristen slim laten genieten
» STERA: Bredere oriëntatie en kennismaken met de echte beroepspraktijk
» Een leven lang leren met cbt Voor Resultaten
» VNO-NCW Midden: Meer groei, minder afval, meer banen
» Casus: Intelligente luchthavens in de hedendaagse burgerluchtvaartmarkt
» VOAA: Niet ingehuurd maar ingeleefd
» Algemene impressie
» Testverslagen
Lees volledige uitgave online