VOICT brengt haar klanten verder

Magazines | Oost-Gelderland Business nr 4 2017

Ontdek de nieuwste toepassingen van bezorging on track en blijf in control

De volledige regie houden over je zending? In de steeds dynamischer wordende transportsector is dit hét unique sellingpoint waar transporteurs en verzenders voor kiezen. Het gaat steeds sneller, flexibeler en gepaard met meer realtime data en control. Alles is erop gericht de regie te versterken. VOICT uit Ede levert hiervoor met haar programma DireXtion dé oplossing, waarvan de toepassingen de komende jaren alleen maar groter worden, ze rekenen onder meer Coolblue, PostNL en Brocacef tot hun vertrouwde klantenkring.

Tekst: Niek Arts Fotografie Annemarie Bakker


Er is geen wereld waar innovaties zich zo snel opvolgen als in de IT. VOICT innoveert hier met 'DireXtion' iedere dag aan mee. De grote plus hierbij is dat de input van de klant leidend is voor nieuwe innovaties en updates. Het Distributie Management Systeem 'DireXtion' ontzorgt de gebruiker helemaal. Met behulp van de software managet, plant en monitort de gebruiker alle zendingen. De software werkt eenvoudig naast bestaande (ERP-)systemen. Alles is erop gericht om zelf de leiding over de zending te houden. Met DireXtion zit je meer dan ooit tevoren zelf op de regisseursstoel! Directeur Gert van Oel verwacht de komende jaren mooie verdere ontwikkelingen.

Uit de praktijk gegrepen

Van Oel vertelt: "In het proces van vervoeren en verladen zijn er vier duidelijke stappen te onderscheiden. Dit zijn:

-het verwerken, ordenen en bewaken van de transportopdrachten;

-het zo optimaal mogelijk plannen van de ritten;

-het uitvoeren van de bezorging;

-het tracken en tracen van de goederenstroom.

"In ieder van deze processtappen kunnen zich uitzonderingen voordoen. Onze software beperkt de gevolgen hiervan tot een minimum. Als het systeem toch een uitzondering detecteert, reageert het hierop en communiceert erover. Dit gebeurt zoveel mogelijk geautomatiseerd. Hierdoor zijn alle betrokken partijen snel en juist geïnformeerd. Dit voorkomt onnodige ruis op de lijn. Door onze software weten wij altijd waar een zending is en wat de status daarvan is. Als je dit weet, kun je direct actie ondernemen als dat nodig is. Zo kun je direct de klant informeren die bijvoorbeeld thuis op zijn bestelling wacht. Alle partijen hebben toegang tot het systeem, waardoor het proces geheel transparant is."

"In de praktijk: een consument bestelt online een product en laat het door een vervoerder op zijn privé-adres bezorgen. De order wordt automatisch door ons systeem ingeboekt. De chauffeur weet wat hij moet inladen en waar hij het op welk specifieke tijdstip moet bezorgen. Als de klant niet thuis is, voert de chauffeur dat in zijn pda (zakcomputer) in. Onze software doet daarna de rest. Het systeem zorgt er automatisch voor dat er een berichtje naar de klant gaat voor een nieuwe bezorgafspraak en dat de zending opnieuw wordt ingepland."




Op de regisseursstoel

"Doordat wij altijd weten waar een zending is, kunnen we samen met onze klant écht effectief op de regisseursstoel plaatsnemen. Met DireXtion registreer je uitzonderingen op drie verschillende niveaus: pakket, zending en rit. Als er iets fout dreigt te gaan kunnen we snel handelen, dit wordt het stukje 'act' genoemd. En juist op dit onderdeel is veel winst te behalen. De laatste jaren zijn er steeds meer data toegankelijk geworden, waardoor we steeds beter kunnen voorspellen wanneer iets fout dreigt te gaan. Dit vergroot de borging van de zending terwijl de verzendtijd korter wordt. Dit is bijvoorbeeld extra belangrijk bij de verzending van medicijnen, levensmiddelen en andere bederfelijke waar."

Realtime ritmonitor

"Een belangrijke module van DireXtion is de ritmonitor. Je ziet in realtime het verloop van de ritten en de prognose over het vervolg ervan. Mocht er aan het geplande rittenschema iets veranderen dan wordt dit direct gecommuniceerd naar alle belanghebbenden. Je ziet in één oogopslag de status van je zending. Als een rit in de praktijk anders verloopt dan gepland, wordt er zelfstandig een nieuwe reële inschatting gemaakt. Doordat de ritmonitor alles overzichtelijk bijhoudt, kan er snel via web, sms of e-mail met de klant gecommuniceerd worden. In de toekomst willen we de prognose van de ritmonitor verder uitbreiden met traffic information. Zodat de voorspelbaarheid verder toeneemt."



Altijd de temperatuur checken

"We hebben nog een noviteit die als losse module te gebruiken is, namelijk temperatuurmonitoring. De temperatuur in de voertuigen wordt geïntegreerd in het systeem waardoor de temperatuur van de zendingen geregistreerd wordt. Dit is interessant voor de levering van medicijnen onder GDP-regeling uit de farmaceutische industrie. Met één klik op de muis kan de temperatuur van een zending worden getoond. Het maakt dan niet uit waar de zending is in de logistieke keten. Klanten zien de temperatuurhistorie in het bewijs van aflevering die via mail gestuurd wordt. Verder is het integreren van temperatuurmonitoring belangrijk voor het aantonen van de kwaliteit. Bij een audit laat je eenvoudig zien dat de temperatuur geborgd is en aan de GDP-regels voldoet."

Consultancyafdeling starten

"De komende jaren blijven we investeren in het ontzorgen van onze klanten. Vanaf 2018 gaan we aanvullende diensten voor klanten aanbieden. Nu werken nog veel klanten met onze software. Maar ik merk dat er veel (vooral kleinere) partijen zijn die graag willen dat we ook vóór ze gaan werken met onze software. Dat we bijvoorbeeld de planning, risicomonitoring of audit uitvoeren. Deze 'softe IT-kant' wordt steeds meer gevraagd. Hiervoor gaan we een consultancyafdeling opzetten en daarvoor zoeken we in 2018 nieuwe collega's."

"Er werken nu een aantal grote klanten met onze software. Zij vragen steeds weer nieuwe toepassingen waardoor we DireXtion blijven doorontwikkelen. De komende jaren gaan we nog beter voorspellen, plannen en bijsturen waardoor de ultieme regisseursrol nog dichterbij komt. Voor onze klanten betekent dit meer efficiëntie, nog kleinere foutmarge en een snellere en kwalitatief hogere levering. Daar gaat onze sector naartoe en daarin blijven wij als VOICT met DireXtion vooroplopen."

www.voict.nl

Oost-Gelderland Business nr 4 2017

» Coverstory JAWS: Veel meer dan een uitzendbureau
» Collin Crowdfund: Financieren 2.0
» Column ETL Dales: Herzieningsregeling in de btw wordt uitgebreid
» Column cbt Voor Resultaten: ?In lean manufacturing staat de klantwaarde centraal?
» VOICT brengt haar klanten verder
» Koffie+: Bereid op uw bedrijfscultuur
» Jong Management Achterhoek: Een nieuwe fase breekt aan
» Business Flitsen
» Smart Industry: Klaar voor de vierde industriële revolutie?
» ARA: Een smart en sociaal maakbedrijf
» Toeristen slim laten genieten
» STERA: Bredere oriëntatie en kennismaken met de echte beroepspraktijk
» Een leven lang leren met cbt Voor Resultaten
» VNO-NCW Midden: Meer groei, minder afval, meer banen
» Casus: Intelligente luchthavens in de hedendaagse burgerluchtvaartmarkt
» VOAA: Niet ingehuurd maar ingeleefd
» Algemene impressie
» Testverslagen
Lees volledige uitgave online