Casus: Intelligente luchthavens in de hedendaagse burgerluchtvaartmarkt

Magazines | Oost-Gelderland Business nr 4 2017

Luchthavens moeten groter èn slimmer worden

Luchthavens spelen een grote rol in de economie en zijn essentieel voor regionale groei en ontwikkeling. Ze brengen tal van exploitanten en belangengroepen bijeen, van luchtvaartmaatschappijen, grondpersoneel en luchtverkeersbeheer tot consumenten, detailhandelaren en natuurlijk de regelgevende instanties. Deze groepen bevatten veel stakeholders met totaal verschillende uitgangspunten, functies en doelen. Volgens Kelly Allen, Director of Transportation voor Noord-Europa bij ALE, moeten luchthavens niet alleen groeien, maar moeten ze hun beperkingen, zoals capaciteit, beter gebruiken om slimmer te worden. Ze moeten zich richten op de infrastructuur die nodig is om de nieuwe 'intelligente luchthaven' te ondersteunen.


Kelly Allen

Burgerluchtvaart groeit sterk en vanwege het almaar stijgende aantal passagiers, routes en vluchten staan luchthavens constant onder druk om hun beveiliging te handhaven of verbeteren. Ze zijn genoodzaakt hun operationele efficiëntie te verbeteren en moeten kostenverlagingen realiseren om winstgevender te worden en de marktdruk het hoofd te bieden. Maar met hun capaciteitsbeperkingen door het gebrek aan ruimte zijn het nieuwe technologieën die nieuwe efficiënties introduceren. Naast geïntegreerde gegevensverzameling en betere, realtime communicatiekanalen worden het IoT (Internet of Things), automatisering, big data, robots, AI en virtual reality onderdeel van het ecosysteem van burgerluchtvaart. Willen luchthavens echter optimaal van deze technologieën profiteren, dan moeten ze processen ontwikkelen waarmee de samenwerking binnen luchtvaartgemeenschappen wordt vereenvoudigd en versneld.

Een complex ecosysteem beheren

Zowel in operationele als in klantgerichte functies bieden verbonden IoT-middelen een belangrijke mogelijkheid om processen te stroomlijnen. Realtime zicht op de conditie van middelen of locatiegebaseerde diensten en beacons voor bewegwijzering en asset tracking. Digitale marketing en signage, het delen van live informatie, sensoren op afstand voor de controle van start- en landingsbanen en omgevingscondities, IP-camera's gekoppeld aan software voor gezichtsherkenning of functionaliteit voor volledig digitale verkeerstorens. Bagageafhandeling, tracering van passagiers en selfservice incheckautomaten, we zien het overal. Het is vrijwel onmogelijk om al deze typen technologie te beheren als ze worden geleverd door individuele subsystemen die allemaal afzonderlijk worden beheerd en onderhouden. Welke digitale tools, platforms of systemen de luchthavens ook kiezen, zonder het juiste netwerk of de juiste bouwstenen voor communicatie komen deze technologieën nooit volledig tot hun recht. Bij een inefficiënte implementatie is daarbij de kans groot dat deze nieuwe apparaten het netwerk overbelasten, nieuwe kwetsbaarheden veroorzaken en de ervaring van de reiziger nadelig beïnvloeden.Niet alleen moeten de verschillende spelers in de luchtvaartindustrie beter op elkaar inspelen, maar luchthavens in het bijzonder moeten kostenverantwoorde IP-oplossingen gaan gebruiken voor de meeste systemen. Dit zorgt onmiddellijk voor betere verbinding tussen mensen, processen en slimme 'dingen' en vereenvoudigt het beheer van ICT. En dit is precies waar de 'verbonden luchthaven' een rol speelt.

Digitale beveiliging: het beheer van IoT krijgt bedrijfsbreed de hoogste prioriteit

Of het nu gaat om IP-beveiligingscamera's, verwarmings-, ventilatie- en airconditioningsystemen (HVAC) of informatieborden, het is voordeliger om alle processen via een enkel netwerk te beheren en te onderhouden. Bovendien biedt dit bedrijfsbreed betere zichtbaarheid. Maar implementaties die slecht zijn beveiligd, leveren gevaren op en apparaten met een verzwakte beveiliging kunnen toegang geven tot het netwerk. Steeds meer vaste en mobiele apparaten maken verbinding met de netwerkrand en het wordt dan ook steeds belangrijker dat deze IoT-apparaten effectief zijn geïsoleerd. De technieken voor netwerkvirtualisatie maken het mogelijk om binnen één infrastructuur virtueel geïsoleerde omgevingen te maken en het IoT beter beheerbaar te maken. Zo kunnen de verschillende teams of afdelingen van een bedrijf hun eigen IoT-netwerkimplementaties beheren. Via virtuele segmentering op het netwerk kunnen IoT-containers worden gemaakt om apparaten en gebruikers in groepen onder te brengen, te beheren en te beveiligen. Bij een inbreuk op de beveiliging kan de verspreiding van oost naar west in het netwerk worden gestopt. IoT-containers bieden afdelingen tevens de mogelijkheid hun eigen beleid inzake QoS (Quality of Service) op het netwerk af te dwingen om hun operationele processen te optimaliseren. In elke virtuele IoT-container kunnen het verkeer en de gebruikers worden bekeken en beheerd, apparaten en applicaties worden geprioriteerd, bandbreedte worden gereserveerd of beperkt en kunnen apparaten op verdachte verkeerspatronen worden gecontroleerd of op de zwarte lijst worden gezet. Het afdwingen van een QoS-beleid zorgt ervoor dat essentiële operationele processen en netwerkmiddelen altijd de nodige netwerkbronnen ter beschikking hebben om goed te kunnen functioneren.



Stakeholders voorzien van medewerking en samenwerking

Bedrijven gaan over op verbonden platforms waar mensen, processen en 'dingen' verbinding kunnen maken en kunnen samenwerken. Hetzelfde geldt voor luchthavens. Verwijdering van de barrières voor de informatiestroom komt de complexe gemeenschap van stakeholders ten goede, van luchthavenexploitanten, luchtvaartmaatschappijen en grondpersoneel tot de autoriteiten en regelgevende instanties. Luchthavens kunnen de verplaatsing van passagiers beheren, werkzaamheden optimaliseren en betere noodcommunicatie implementeren. Luchtvaartmaatschappijen kunnen hun klanten een probleemloze ervaring bieden door gebruik te maken van een infrastructuur met bijvoorbeeld beacons voor geautomatiseerde meldingen. Passagiers krijgen updates in realtime over verwachte wachttijden bij de veiligheidscontrole, locaties van de incheckbalie van vliegmaatschappijen, gates en bagagebanden. Winkels en restaurants kunnen locatiegebaseerde services gebruiken om aanbiedingen te promoten. Dit leidt tot meer interactie met passagiers en verhoogde omzet. Kritieke passagiers- of situationele informatie kan rechtstreeks tussen de relevante partijen in realtime worden gedeeld, zodat de juiste mensen op het juiste moment de juiste informatie krijgen.

Open API's verbinden mensen met processen

Om dit te bereiken moeten afzonderlijk werkende systemen worden samengevoegd en moeten communicatietools zoals chatten, spraak, documenten delen, video en meldingen rechtstreeks in de applicaties en systemen worden geïntegreerd. Dit wordt mogelijk met de open API's die nu beschikbaar worden gemaakt door enkele van 's werelds meest leidinggevende leveranciers. Technologiepartners en externe providers kunnen hiermee communicatie- en samenwerkingstools leveren als integrale, centrale functies van digitale luchthavendiensten in plaats van onafhankelijke, niet-verbonden add-ons.

Intelligente luchthavens: niet alleen een visie, maar realiteit

Willen luchthavens deze uitdagingen aanpakken, dan hebben ze innovatieve oplossingen nodig en moet de infrastructuur intelligenter worden gebruikt. Luchthavens moeten technologie gebruiken om hun budget en middelen optimaal te gebruiken, het toenemende volume van reizigers te beheren en te voldoen aan de steeds hogere technologische eisen van passagiers en commerciële huurders. Door de behoefte aan realtime informatie-uitwisseling zullen luchthavens nieuwe technologieën gaan gebruiken voor een vrije, soepele communicatiestroom. Innovaties die smart-apparaten integreren, informatie delen op elk punt van de reis van passagiers en betere communicatie tussen de stakeholders van de burgerluchtvaart mogelijk maken, zullen een cruciale rol spelen. Maar de infrastructuur moet zorgvuldig worden gepland, gericht zijn op toekomstige ontwikkelingen en de veiligheid altijd vooropstellen, van de klantgerichte diensten tot aan de hardware. De intelligente luchthaven is meer dan alleen een visie, het is noodzaak. Met de juiste infrastructuur kan dit een wereldwijde realiteit worden.

Oost-Gelderland Business nr 4 2017

» Coverstory JAWS: Veel meer dan een uitzendbureau
» Collin Crowdfund: Financieren 2.0
» Column ETL Dales: Herzieningsregeling in de btw wordt uitgebreid
» Column cbt Voor Resultaten: ?In lean manufacturing staat de klantwaarde centraal?
» VOICT brengt haar klanten verder
» Koffie+: Bereid op uw bedrijfscultuur
» Jong Management Achterhoek: Een nieuwe fase breekt aan
» Business Flitsen
» Smart Industry: Klaar voor de vierde industriële revolutie?
» ARA: Een smart en sociaal maakbedrijf
» Toeristen slim laten genieten
» STERA: Bredere oriëntatie en kennismaken met de echte beroepspraktijk
» Een leven lang leren met cbt Voor Resultaten
» VNO-NCW Midden: Meer groei, minder afval, meer banen
» Casus: Intelligente luchthavens in de hedendaagse burgerluchtvaartmarkt
» VOAA: Niet ingehuurd maar ingeleefd
» Algemene impressie
» Testverslagen
Lees volledige uitgave online