Het sociale gezicht van De Graafschap, eigenlijk heel normaal!

Magazines | Oost-Gelderland Business nr 6 2017

D'RAN, deze strijdkreet staat symbool voor de werklust, passie en regionale verbondenheid van De Graafschap. De club omarmt dit ook op sociaal maatschappelijk gebied. Sociaal ondernemen is al jaren een vanzelfsprekend gemeengoed binnen de voetbalclub. Met de Special Olympics Nationale Spelen in de Achterhoek voor de deur, is het tijd om wat dieper in deze kant van de betaald voetbalorganisatie te duiken.

Tekst Niek Arts Fotografie De Graafschap Media
 

"Sociaal ondernemen is voor ons eigenlijk heel normaal. Het naar elkaar omkijken zit echt in het DNA van de club en de omgeving, het is met elkaar verweven", vertelt algemeen directeur Hans Martijn Ostendorp. Logisch dat de opening van de Special Olympics Nationale Spelen in juni op De Vijverberg plaatsvindt. "Een mooiere en betere plaats in de Achterhoek kun je je toch niet voorstellen? Een stadion roept het wauw-gevoel op."

Onderdeel van de club

Binnen De Graafschap zijn er verschillende mensen werkzaam met een 'afstand tot de arbeidsmarkt'. "Eigenlijk vind ik dat een lelijk begrip: 'afstand tot de arbeidsmarkt'. Het zijn mensen die hun eigen kwaliteiten hebben en het is aan ons om die kwaliteiten te laten excelleren. Dat vinden we binnen de club belangrijk. Hier kijken we ook naar bij zaken die we uitbesteden. Zo hebben we bijvoorbeeld recent voor de postbezorging een contract gesloten met SBPost. Hun medewerkers met een 'beperking' verspreiden nu onze post. Dit geldt ook voor de schoonmaak van het stadion, dat wordt voor een deel ook door mensen met een beperking gedaan."

Bij de club hebben deze mensen hun eigen plek gevonden, ze maken echt het verschil. "We zien ze als reguliere medewerkers, zo behandelen we ze ook. Onze grasmat wordt mede verzorgd door mensen met een beperking. We hebben ze hiervoor opgeleid en daardoor oefenen ze hun vak professioneel uit. Als zij tegen trainer Henk de Jong zeggen dat het hoofdveld niet gebruikt kan worden, zoals recent met de sneeuw, dan luistert hij daar naar."

Inspirerende factor

Sociaal ondernemen vindt de algemeen directeur een vanzelfsprekendheid. "Het is niet speciaal, het past bij de club en de Achterhoek. We kijken hier naar elkaar om!" Precies dat draagt de club verder uit. Het doel hierbij is om andere partijen ook te inspireren en verbinden. "Deze instelling past bij ons, daarom is het belangrijk dat we elkaar blijven versterken. Dit doen we binnen de club, maar zeker ook naar buiten toe. Door erover te vertellen en de successen te delen, creëren we samen steeds meer sociale impact. Het mooie is dat wij als club daarin een inspirerende factor zijn."

"De grootste inspiratiebron zijn de mensen met 'een beperking' die bij ons werken. Ze houden van de club en zijn er helemaal op hun plek. Het is geweldig om de trots en het enthousiasme van deze medewerkers te zien. Het dragen van een De Graafschapjas geeft ze zoveel eer. Ze horen écht bij De Graafschap. Ik denk dat sociale betrokkenheid en het hebben van zinvol werk, dé beste manier is om uit een sociaal isolement te komen en te blijven. Zeker voor deze groep mensen."

Enthousiasme delen

Ostendorp is als algemeen directeur en mens erg betrokken bij zijn club en iedereen rondom de club en uit de regio. Overal waar hij komt, proeft hij het enthousiasme. En precies dat enthousiasme zet hij in om de regio en de club verder te brengen en nieuwe verbindingen te leggen. "Dit doen we met verschillende maatschappelijke projecten zoals Playing for Succes, maar ook door intensief samen te werken met omliggende gemeentes, ondernemers en onderwijsinstellingen. We hebben een aantal regionale uitdagingen waarin we alleen samen het verschil kunnen maken."

"We zijn betrokken bij het 'Masterplan SmartHub' van Achterhoek 2020. Dit is een initiatief waarmee we hoogopgeleide jonge Achterhoekers voor de regio willen behouden. We willen in 2020 dé stage- en afstudeerregio van Nederland zijn. Dit soort initiatieven vallen voor ons ook onder sociaal ondernemen! Gekscherend zie ik al voor me dat we met onze spelersbus naar de Uithof in Utrecht rijden om daar een groep Achterhoekse studenten op te halen. Rondom een wedstrijd brengen we ze in contact met lokale bedrijven. We laten ze zien welke kansen er juist voor hen hier liggen, daarna kijken we samen naar de wedstrijd! Waarom zouden we zoiets niet gewoon doen?"

De Heerenboeren

Voor het verbinden van de verschillende partijen speelt de businessclub een belangrijke rol. Daarmee is één 'factor van belang' uit de regio al binnen handbereik. "We zien dat veel bedrijven in de regio samen met De Graafschap een stukje van hun mvo-beleid willen invullen. Dit komt mooi terug in het initiatief 'De Heerenboeren'. Hierin heeft een aantal businessclubleden zich verenigd. Ze willen De Graafschap de komende jaren graag met een financiële injectie ondersteunen. Daarvoor willen ze dat een gedeelte van het geld wordt besteed aan regionale maatschappelijke projecten."

"Het eerste project is de Special Olympics Nationale Spelen. Ik vind 'De Heerenboeren' een mooi voorbeeld van hoe we samen iets voor elkaar krijgen. Vanuit De Graafschap stellen we aan ondernemers, bestuurders en andere betrokkenen de vraag: wat kan De Graafschap voor u betekenen? Op deze manier is de cirkel rond. Wij als club binden zo partijen aan ons die niet alleen voor het voetbal komen. Dit is voor iedereen een mooie plus!"

Uitgestoken hand

De komende jaren wil De Graafschap een nog grotere verbinder en inspirator in de Achterhoek zijn. "Vanuit de club doen we dit met een uitgestoken hand. Dus heeft u een leuk maatschappelijk idee of project, dan kom ik graag een kop koffie bij u drinken. Zo maken we samen het sociale verschil. Laat het naoberschap tot leven komen!"

www.degraafschap.nl

Oost-Gelderland Business nr 6 2017

» Coverstory WSP Achterhoek: Een geschikte kandidaat voor iedere werkgever
» Bach Vitaliteitscoaching: van vitaliteit naar duurzame inzetbaarheid
» Lijstenmakerij Martin: sociaal ondernemen is onze bedrijfsbasis
» at.groep: achterhoekse werkgevers, wat doen jullie met de Participatiewet?
» Sientje Hulp met Zorg: zorg verlenen vanuit een sociaal hart
» VNO-NCW Midden: De arbeidsmarkt houdt zich niet aan dorps- of stadsgrenzen
» Special Olympics Nationale Spelen Achterhoek 2018: genieten van sport en een plek in de maatschappij
» Het sociale gezicht van De Graafschap, eigenlijk heel normaal!
» VNO-NCW Midden: sterk bedrijfsleven voor een vitale gemeente
» Business Flitsen - Tragter Groep neemt diensten over - Gelderland duurzaamste tuinbouwregio van Europa
» Overname Broekhuis Automatisering door ICT Spirit
» Jong Management Achterhoek: goede voornemens
» Lelystad Airport verdeelt ondernemers in de regio
» Econoom Herman Wijffels: Het moet radicaal anders
» Column ETL Dales: een goed 2018 gewenst!
» Carwash & Co: golflengtes blijven afstemmen
» Familiebedrijven: weg met de bescheidenheid
» Achterhoek Onderneemt Duurzaam: mouwen opstropen voor de toekomst
» Hotel Landgoed Ehzerwold: de zorg zit gebakken in de stenen
» Havezathe Carpe Diem: buitengewoon vergaderen in het rustieke Montferlandse land
Lees volledige uitgave online