Nieuws

01-12-2020 09:06

Black Friday 2020 in Nederland: Wat kochten we en hoeveel gaven we uit?

Criteo (NASDAQ: CRTO), het technologiebedrijf voor betrouwbare en effectieve reclame, heeft de verkoopcijfers van Black Friday 2020 in Nederland geanalyseerd en vergeleken met andere markten in Europa en wereldwijd. Criteo werkt samen met een groot aantal toonaangevende Nederlandse en internationale retailers en is daardoor in staat om betekenisvolle marktcijfers te leveren voor deze speciale dag voor online retail. Dit zijn de belangrijkste bevindingen:

Ondanks de pandemie zijn Nederlanders meer dan ooit bereid om aankopen te doen:Ondanks de uitdagingen van de afgelopen maanden zijn Nederlandse consumenten al bezig met kerstinkopen. Over het geheel genomen besteedden ze online 123% meer aan Black Friday 2020 dan in een gemiddelde week in de afgelopen periode; dit komt overeen met een stijging van 10% ten opzichte van Black Friday 2019. In 2019 zag online retail een stijging van 15% ten opzichte van het jaar ervoor. Sinds enkele jaren kan deze dag worden gezien als de onofficiële start van het kerstseizoen; retailers kunnen dus optimistisch zijn voor de kerstperiode.
"2020 is het jaar van online retail, zoals wederom blijkt uit de cijfers van Black Friday. Deze dag markeert de start van de kerstperiode, waarin dit jaar een sterke groei in e-commerce wordt verwacht", zegt Tijmen Willems, Country Manager Benelux bij Criteo. "Alle signalen wijzen erop dat klanten voor de aankomende feestdagen een aanzienlijk deel van hun aankopen online zullen doen.”

Black Friday internationaal
Ook in andere landen zagen retailers positieve resultaten in online verkopen:

-In landen waar momenteel een strenge lockdown van kracht is, zagen retailers hoge pieken in verkopen ten opzichte van vorig jaar, zoals in België (+77%) en Oostenrijk (+69%).
-In andere landen was de stijging minder sterk, waaronder in het Verenigd Koninkrijk (+16%), Italië (+14%) en Spanje (+12%).
-De omzet op Black Friday lag wereldwijd gemiddeld 135% hoger dan in oktober, maar in veel landen bleef deze op het niveau van de vorige Black Friday. Retailers zagen daarnaast in de eerste drie weken van november een gemiddelde stijging van 17% ten opzichte van 2019.

Methodologie
Criteo analyseerde 1,3 miljard transacties in Q4 2020 van een representatieve subset van 5.677 retailers over de hele wereld uit sectoren als mode, technologie, sport en speelgoed.

Afbeelding van Ond?ej Šponiar via Pixabay 
 
delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement