Nieuws

28-11-2022 08:47

Bedrijven moeten alle zeilen bijzetten om aan de eisen van nieuwe generatie werknemers te voldoen

De London School of Economics and Political Science (LSE) publiceert vandaag in samenwerking met Freshworks een rapport over de houding en motivatie van de generaties Y en Z* ten aanzien werkgelegenheid, adoptie van technologie en merkinteractie. Het nieuwe rapport, met als titel ‘Digital contagion, trust and social influence: The technological and cultural impact of a new generation', analyseert de impact van digitalisering op het werk en in het dagelijks leven voor deze generaties.

Werk draait niet alleen om geld verdienen
De nieuwste generaties op de arbeidsmarkt hebben zo hun eigen verwachtingen van banen en werkgevers. Hybride werken en flexibiliteit zijn belangrijkere factoren dan salaris bij het kiezen van een baan. Die voorkeur is 10% hoger bij de jongere Gen Z-deelnemers, wat de verschuiving van salaris naar vrijheid voor deze generatie versterkt. Een weinig betrokken werkgever, slecht management en weinig aandacht voor loopbaanontwikkeling zijn naast de wens om te reizen belangrijke redenen voor Gen Z en Gen Y om hun baan op te zeggen. Micromanagement, strakke werktijden en slechte communicatie waren de belangrijkste punten van kritiek op leidinggevenden.

Moderne werkplektechnologie is een standaardvereiste
De jongste generaties willen werken met gebruiksvriendelijke technologie voor optimale communicatie en samenwerking. Hun perfecte werkplektechnologie bestaat dan ook uit een laptop in combinatie met opties voor social media, instant messaging en samenwerkingsapps, zoals Slack, Teams of Zoom. Chatbots en AI-mogelijkheden werden ook genoemd als manieren om de betrokkenheid van werknemers te verbeteren, alsook het aanbieden van meer selfservice-opties voor het uitvoeren van eenvoudige taken. Gen Z en Gen Y gaven aan dat ze alle mogelijke kanalen inzetten om antwoord te krijgen op hun vragen, met de nadruk op real-time messaging. Deze nieuwe generatie verwacht dus directe hulp en real-time antwoorden.

Weg met e-mail
Social media is voor Gen Y en Gen Z de belangrijkste manier om met merken om te gaan. Bijna tweemaal zoveel respondenten van Gen Y (in vergelijking met Gen Z) noemden influencers als belangrijke factoren bij hun aankoopbeslissingen. Deze gebruikers doen ook hun meeste aankopen met hun smartphone. Websites met veel tekst schrikken juist af. De respondenten geven aan dat vertrouwen in het merk, authenticiteit en personalisatie van groot belang zijn. Hoge prijzen, slechte ervaringen en het ontbreken van of een slechte kwaliteit van instant messaging of chat voor customer support zijn daarentegen de belangrijkste afknappers.

image

Het onderzoek is gehouden in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Zweden en Noorwegen. Generatie-expert Wijnand de Jong ziet na onderzoek onder honderden Nederlandse jongeren vergelijkbare verwachtingen van Gen Y en Z in Nederland. "Organisaties zien dat er iets moet veranderen om Gen Z aan boord te brengen, én te houden. Jonge talenten willen graag ervaren dat een nieuwe baan een vrijwel perfecte match is met wie zij zelf zijn. En ze willen zo snel mogelijk meepraten en meedoen. Op hun eigen manier, waarbij hun eigen authenticiteit en hun eigen persoonlijke ontwikkeling centraal staan. Als een organisatie daar geen rekening mee houdt, komt die op een jong talent binnen no-time heel verouderd over. En dan staan ze ook meteen met één been buiten en hoppen naar een ander bedrijf om daar meer kansen te krijgen, en die te kunnen pakken."

"De eerste echt digitale generaties worden onafhankelijk en betreden nu de arbeidsmarkt. Dit rapport, dat we samen met Freshworks hebben opgesteld, laat zien hoe de werkhouding de afgelopen jaren is veranderd," zegt Dr Alexander Grous, Academic Associate bij LSE. "Om het potentieel te benutten van de eerste generaties die opgroeiden met internet en smartphones, moeten we hun motivatie en houding goed begrijpen. Alleen dan kunnen bedrijven deze nieuwe technofielen precies bieden wat ze willen in zowel een professionele als persoonlijke omgeving."

"Als bedrijven echt de juiste talenten willen aanboren, moeten ze weten wat ze drijft - zowel Gens Y als Z verwachten omnichannel en realtime reactie van bedrijven en collega's. Chatbots en AI maken dit mogelijk ", aldus Don van der Does, Sales Manager bij Freshworks. "Lange reactietijden en onhandige chatfuncties wijzen ze meteen af."

image

Methodologie
Dit onderzoek is gebaseerd op primair onderzoek dat het LSE-team sinds 2010, ook tijdens de pandemie, heeft uitgevoerd op kerngebieden als digitalisering, gedrag van Gens Y en Z en managementmethoden. Daarnaast omvat het primair onderzoek persoonlijke interviews met een steekproef van 200 Gen Y- en Gen Z-leeftijdsgroepen uit vijf landen: het VK, Frankrijk, Duitsland, Zweden en Noorwegen. Analyse van het gedrag van Gens Y en Z en voorspellende modellen helpen om trends voor een periode van tien jaar vast te stellen.

*) Gen Z zijn de 10- tot 25-jarigen, geboren tussen 1997-2012 en Gen Y (millennials) de 26- tot 41-jarigen, geboren tussen 1982-1996.

image
 
delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by