Column

22-09-2015 13:26

Content en content marketing, wat kun je ermee?

Content marketing is al een aantal jaren stevig in opkomst. Er wordt veel over gesproken en veel bedrijven passen het toe. Soms heel succesvol, soms nog wat onwennig. Toch weet lang niet iedereen wat content en content marketing nu eigenlijk inhouden. Daarom een korte introductie zodat ook jij ermee van start kunt gaan.

Content is gewoon tekst, toch?
Content is informatie die gemaakt is voor een bepaalde doelgroep om (een deel van) je verhaal te vertellen of te ondersteunen. Content kan mensen iets leren, inspireren, motiveren of vermaken. Content zouden we kunnen definiëren als alle inhoud die over jouw organisatie te vinden is. Meestal is dat meer dan tekst. Denk ook aan foto’s, filmpjes en animaties. Content draagt bij aan je merkbeleving. Al je content samen vormt je identiteit, je verhaal en het gevoel wat dat bij mensen oproept. Als je losse stukken content maakt zonder een duidelijke lijn vertroebelt het beeld en werkt het averechts. Als er over je content nagedacht is en het is consistent, dan versterkt het elkaar.

Boeien en raken
Content marketing is in een notendop: Je doelgroep bereiken, boeien en overtuigen door je verhaal. Dat kan met kennis, met een goed kloppend en aansprekend verhaal. De meerwaarde zit voor de doelgroep bijvoorbeeld in het feit dat ze er iets van leren, dat het nieuwswaarde heeft of dat ze ermee vermaakt worden. Die meerwaarde zorgt voor een groeiende groep publiek, voor herkenning en voor de gunfactor.

Geen geschreeuw
Van belang is wel dat je het zuiver doet. Dus geen schreeuwerige kijk-ons-eens-goed-zijn-en-koop-nu verhalen, maar écht iets vertellen omdat je er wat van vindt. Omdat je weet wat je doelgroep bezig houdt en je daar wat over te vertellen hebt. Door de bereidheid om je eigen kennis en interesse te delen met anderen bereik je het meest. Wie je nodig heeft weet je dan zelf te vinden.

Niks nieuws
Content marketing is minder nieuw dan het lijkt. Het wordt al jaren toegepast in de vorm van bijvoorbeeld relatiemagazines. Het meest bekende voorbeeld dat we allemaal kennen is de Allerhande van Albert Heijn. De Allerhande ligt al jaren in de winkels en heeft een publiek van 4,5 miljoen lezers opgebouwd. Albert Heijn inspireert en vermaakt de doelgroep met lekkere recepten en inspirerende verhalen. Zonder dat ze daar iets voor terug vragen.

Marketing anno nu
Ondanks dat het niet nieuw is zien we content marketing wel een vlucht nemen. Naast content marketing zien we ook de begrippen Storytelling en Inbound Marketing vaker voorbij komen. Beiden zijn variaties op het thema. Bij Storytelling ligt de nadruk meer op het verhaal en de beleving. Bij Inbound Marketing ligt juist een sterkere nadruk op de conversie; gevonden worden, zo goed mogelijk aansluiten bij de customer journey van de klant en uiteindelijk conversie naar sales.

Moeilijk? Eigenlijk niet.
Er zijn wat spelregels waar je rekening mee moet houden maar daarnaast is vooral doorzettingsvermogen van belang. Pas als je het langere tijd doorzet ga je een publiek opbouwen en word je herkend. Een goede voorbereiding, enthousiasme en planning zijn daarmee de belangrijkste ingrediënten voor succes.

delen:

Informatie over de auteur

Dennis Hoftijzer | Badmeester | 0543 49 44 44 | email
Uw naam
Uw email
Uw bericht
 
Frappant, bureau voor spetterende communicatie | bekijk uitgebreid bedrijfsprofiel
Bredevoortsestraatweg 56
7121 BJ
Aalten
Nederland
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by