Nieuws

16-06-2020 15:03

Marketingstrategie: Hoe werkt marketing in het digitale tijdperk?

Een doordachte marketingstrategie is de sleutel tot het verkopen van uw eigen producten en het aanspreken van klanten. Dit geldt voor alle soorten ondernemingen. Ieder moet reclame maken voor hun diensten en potentiële klanten benaderen om ze voor zich te winnen. Een bedrijf dat zijn marketingstrategie verwaarloost kan niet succesvol zijn op de lange termijn. Maar hoe pak je zo´n marketingstrategie aan, en wat is hierbij extra belangrijk? Om deze vragen te beantwoorden, moeten marketeers eerst een overzicht krijgen van de basisvereisten die gelden voor alle bedrijven die in deze specifieke sector actief zijn.

Concrete marketingmaatregelen voor de B2C-sector
Marketingtechnieken kunnen in principe worden onderverdeeld in twee categorieën:
  • Online marketing
  • Offline marketing
Zoals de naam al aangeeft, omvat online marketing alle activiteiten die binnen het digitale domein vallen. Offline-marketing daarentegen maakt gebruik van klassieke reclamemedia zoals gedrukte reclame - d.w.z. flyers, brochures, posters, enz. Een goede marketingstrategie omvat elementen uit beide gebieden om een zo breed mogelijk spectrum van klanten aan te spreken.
Bedrijven die actief zijn in de B2C-sector benaderen het contact met de consument meestal zeer direct. Sociale-mediaplatforms, bijvoorbeeld, die tegenwoordig in steeds meer marketingstrategieën worden gebruikt, spelen geen of slechts een ondergeschikte rol. Adverteren kan op verschillende wijze:
  • Advertenties en artikelen in tijdschriften of catalogi
  • Adviesbeheer - klanten werven klanten
  • Posters en borden
  • Reclame per post
  • Bedrijfswebsites
De focus ligt dus op offline reclame. Dit hoeft niet per se een nadeel te zijn, maar het beperkt natuurlijk wel de mogelijkheden om potentiële klanten te benaderen.
Aantrekkelijk vormgegeven geschenken die klanten aan jouw bedrijf doen herinneren zijn dus zeer nuttig als het gaat om het aantrekken van de aandacht van klanten in de buitenwereld. Dergelijke reclamemedia blijft ook in huidige tijden erg belangrijk.
Daarnaast kan online media een aanvullende maar absoluut niet overnemende factor innemen.

Online reclamemedia:

Bedrijfswebsites en accounts
Een belangrijk middel om klanten een eerste overzicht te geven van de kwaliteiten en diensten van het bedrijf is de eigen website. Zowel websites als accounts op sociale mediaplatforms zoals Facebook moeten regelmatig worden geüpdatet. Het lijkt onprofessioneel als websites verouderde gegevens bevatten, zoals onjuiste telefoonnummers of informatie over werknemers die niet meer in dienst zijn van het bedrijf. Klanten voelen zich hierdoor snel afgeschrikt. Bedrijven moeten zich daarom inspannen om de pagina's en de accounts regelmatig bij te werken.

SEO
Daarnaast is het tegenwoordig enorm belangrijk om het onderwerp SEO (Search Engine Optimization) te behandelen. Marketingactiviteiten zijn altijd gericht op het zichtbaar maken van een bedrijf en de diensten die het aanbiedt. Dit kan worden bereikt door de website van het bedrijf te optimaliseren, zodat zoekmachines deze bij voorkeur al eerste weergeven. Als gebruikers bijvoorbeeld "constructie" typen in een zoekbalk en de link naar de website van het bedrijf verschijnt bovenaan de lijst met resultaten, is er een enorm concurrentievoordeel. Immers zullen alle gebruikers die deze of soortgelijke zoektermen invoeren onvermijdelijk de website van het bedrijf tegenkomen. Dit maakt het gemakkelijk om nieuwe klanten te werven.

Markeer de kwalificaties
Tevreden klanten doen de meest betrouwbare aanbevelingen. Naast directe mond-tot-mondreclame zijn er nog andere manieren om hen aan het woord te laten - namelijk in de digitale ruimte. Evaluaties en positieve ervaringsverslagen van zakenpartners kunnen door bedrijven gericht worden gepresenteerd op hun eigen bedrijfswebsite. Dit wekt vertrouwen bij nieuwe klanten.

De zakengebieden met elkaar te verbinden
Het is van fundamenteel belang om de marketing- en verkoopactiviteiten te coördineren. De perspectieven van deze bedrijfsonderdelen zijn meestal heel verschillend. Terwijl de verkoop sterk klantgericht is en meer gericht is op korte-termijn-succes, zijn marketingstrategieën gericht op de lange termijn en op het product. Het doel moet dan ook zijn om deze gebieden nauw met elkaar te verbinden, zodat ze samen kunnen werken.
Bedrijven kunnen dit bereiken door bijvoorbeeld cross-functionele teams te vormen.

Cross-functionele teams:
  • Bestaan uit medewerkers uit een breed scala aan specialismen.
  • Het team moet in staat zijn om het individuele doel te bereiken zonder externe afhankelijkheden.
  • De leden hebben dus zeer verschillende competenties die elkaar aanvullen.
Verkoop- en marketingmedewerkers die in zo'n team samenwerken, kunnen informatie uitwisselen en directer strategieën ontwikkelen. Zo krijgt de verkoopafdeling bijvoorbeeld direct informatie over het koopgedrag van klanten en over specifieke doelgroepen die het bedrijf primair aanspreekt.

ERP- en CRM-systemen
Als het gaat om het netwerken van bedrijfsonderdelen, kunnen ERP- en CRM-systemen een waardevolle bijdrage leveren.
ERP-systemen zijn software die bedrijven ondersteunen bij alle organisatorische activiteiten. Ze versnellen de interne bedrijfsprocessen en stellen medewerkers in staat om gegevens uit te wisselen en te communiceren. Vooral in tijden van contactbeperkingen is ERP-software interessant voor bedrijven in diverse sectoren. Ze bieden medewerkers de mogelijkheid om samen te werken zonder dat ze dicht bij elkaar staan.
CRM-systemen richten zich volledig op customer relationship management - met andere woorden, customer loyalty management. Zij verbinden specifiek de bedrijfsonderdelen die zich bezighouden met klantenwerving:
  • Marketing
  • Klantenservice
  • Distributie
Net als bij ERP-systemen vereenvoudigen ze de communicatie en de uitwisseling van gegevens, maar worden ze gebruikt in andere gebieden van het bedrijf. ERP-systemen plannen operationele processen meer holistisch door gebieden als materiaalbeheer, projectbeheer, inkoop, productieplanning, enz. te bestrijken. CRM-systemen daarentegen hebben uitsluitend betrekking op systemen die de klant rechtstreeks raken. Als een bedrijf de verschillende softwareoplossingen combineert, kan het dus nieuwe en gespecialiseerde marketingstrategieën ontwikkelen.
ERP-systemen kunnen bijvoorbeeld klantgegevens verzamelen en verwerken. Dit omvat informatie zoals:
  • Wie is de klant?
  • Wanneer en hoe vond het eerste contact plaats?
  • Hoe lang geleden was het laatste zakelijke contact?
  • Is de klant tevreden?
Deze vragen kunnen op hun beurt worden geanalyseerd door een CRM-systeem en worden doorgestuurd naar de verkoop en de klantenservice. Hierdoor kunnen bedrijven hun klantenadviseurs voorzien van de informatie die zij nodig hebben om de betreffende klant optimaal en deskundig te adviseren.  
De marketingafdeling kan daarentegen precies beoordelen hoe de klant het bedrijf heeft leren kennen en zo beoordelen welke reclamemaatregelen in het verleden hun vruchten hebben afgeworpen.
Bedrijven die doelgericht gebruik maken van software-oplossingen krijgen zo een concurrentievoordeel op de lange termijn. Dit komt omdat ze divisies van een bedrijf in staat stellen om gerichter met elkaar te communiceren. Zoals beschreven is dit met name nuttig met betrekking tot de marketingsector.

Onderhouden van klantcontacten
Het onderhouden van klantencontact is noodzakelijk voor iedere sector. Of een klant in de toekomst met een bedrijf wil blijven werken, hangt echter af van veel verschillende factoren. Het is vooral belangrijk om de klant bij het hele werkproces te betrekken. Geef de klant een luisterend oor en denk samen met de klant na over mogelijke oplossingen. Iedere klant is anders en heeft andere wensen. Een goede samenwerking tussen klant en bedrijf is altijd van belang. Of het nu gaat om een verkoopgesprek in een winkel of een dienstverlening.
Het doel moet immers zijn dat de klant het betreffende bedrijf aan anderen aanbeveelt en dat de zakelijke relatie in de toekomst wordt onderhouden.

Slotwoord
In iedere sector is het belangrijk om op de hoogte te zijn van nieuwe (marketing) ontwikkelingen. In zowel de offline als de digitale sector is er een veelheid aan interessante innovaties waarmee bedrijven een concurrentievoordeel kunnen behalen ten opzichte van minder flexibele concurrenten. Marketingmaatregelen die zich bijvoorbeeld richten op de online-sector zijn ideaal om groepen kopers te identificeren en doelgroepen afzonderlijk aan te spreken.  

Het is belangrijk dat bedrijven een zekere mate van flexibiliteit behouden. Hierdoor kunnen ze beter inspelen op de veranderingen die het digitale tijdperk met zich meebrengt. De Corona-crisis heeft aangetoond dat zelfs vandaag de dag onvoorspelbare ontwikkelingen de wereldeconomie als geheel kunnen schudden. Geen enkel bedrijf is volledig onaangetast gebleven door de beperkingen die de crisis oplegt. Sommigen komen echter sterker uit de crisis tevoorschijn - omdat ze zich kunnen aanpassen en snel hebben gereageerd op de ernstige beperkingen.
Bedrijven moeten daarom leren van het verleden en gebruik maken van de mogelijkheden die het nieuwe digitale tijdperk biedt. Daarbij blijft het echter zaak dat we de online strategie niet ´in plaats van´ de offline strategie inzetten. Wie kiest voor een samenhangende online èn offlinestrategie creëert zichtbaarheid en spreekt hiermee nieuwe potentiele klanten en/of zakenpartners aan.
 
delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by