8 august 2023
8 august 2023
Telefonische oplichting was wereldwijd de snelst groeiende mobiele dreiging van 2022. In tegenstelling tot traditionele phishing of malware ontwikkelen deze aanvallen zich via een reeks onschuldig lijkende interacties totdat het vertrouwen van het slachtoffer is gewonnen. Hierdoor zijn deze aanvallen moeilijker te detecteren door beveiligingsfilters en door de slachtoffers zelf.
Tips voor het voorkomen van social engineering-aanvallen
-Het is belangrijk om te onthouden dat het voor oplichters niet moeilijk is om aan een telefoonnummer of e-mailadres te komen. Als je een verzoek krijgt van je bank of een andere organisatie via sms, telefoon of e-mail, ga dan niet in op het verzoek en bel je bank rechtstreeks op het legitieme nummer. Deel nooit je persoonlijke gegevens per telefoon, sms of e-mail met iemand die ongevraagd contact opneemt.
-Wanneer je een sms ontvangt met daarin een waarschuwing van je bank, of een melding over de bezorging van een pakket met een link, klik hier dan niet op. Gebruik in plaats daarvan de browser van je apparaat om rechtstreeks naar de website van de afzender te gaan, of gebruik de bijbehorende app als je die al op je apparaat hebt geïnstalleerd. Doe dit ook voor kortingscodes die je ontvangt door ze via je browser direct in te voeren op de website van de afzender.
-Meld SMS phishing (smishing) en spam bij de Fraudehelpdesk. Rapporteer het bericht als spam als je app of programma over deze functie beschikt.
Voorbeelden van smishing, zogenaamd van Ryanair en Expedia:



Op de hoogte blijven van onze updates?