Nieuws

21-03-2024 09:30

Veel vraag naar chauffeurs in Gelderland

Net als in januari stegen de WW-uitkeringen in februari in de vijf regio’s van Gelderland. Ook de sector transport & logistiek laat in Gelderland in beide maanden een toename van de WW zien. Regionaal kunnen de ontwikkelingen van elkaar verschillen. De sector heeft te maken met economische tegenwind. Toch zijn er veel baankansen, onder andere voor vrachtwagenchauffeurs. Werkzoekenden uit andere sectoren kunnen de overstap maken naar de transport & logistiek. UWV trekt samen met werkgevers op om opleidingstrajecten in te richten voor zij-instromers die hun loopbaan willen voortzetten in deze sector.

33.500 werknemers in transport & logistiek in Gelderland
Er werken 33.500 werknemers in de sector transport & logistiek in de vijf regio’s van Gelderland. Daarmee is de sector goed voor 4,2% van alle banen van werknemers; minder dan het landelijke aandeel van 5%. Er zijn wel verschillen tussen de regio’s. Het aandeel is met 3,2% het kleinst in Rijk van Nijmegen; dit zijn 5.300 werknemersbanen. Het aandeel is met 6,1% het grootste in Rivierenland; dit zijn 7.200 banen. Midden-Gelderland heeft de meeste banen (9.100), maar de sector heeft een aandeel van 4,5% in de regio. Met 5.700 banen heeft FoodValley het minste aantal banen en heeft de sector een aandeel van 3,3%. In de Achterhoek heeft de sector een aandeel van 4,5%; dit zijn 6.200 banen.

Veel baankansen voor chauffeurs
De gemiddelde leeftijd binnen de transport & logistiek verschilt sterk per beroepsgroep. Maar liefst 5 op de 10 buschauffeurs & trambestuurders is 55 jaar of ouder, bij vrachtwagenchauffeurs is dit 4 op de 10. De transport & logistiek behoort dan ook tot de top 3 van sectoren met het hoogste aandeel werknemers van 55 jaar of ouder. Veel van deze werknemers gaan binnen 12 jaar met pensioen, waardoor vacatures kunnen ontstaan om hen te vervangen. Mede hierdoor zijn er veel baankansen voor werkzoekenden. Niet alleen als vrachtwagen- en buschauffeur, maar bijvoorbeeld ook als taxichauffeur groepsvervoer, heftruckchauffeur, treinmachinist, vuilnisophaler, magazijnmedewerker, verhuizer, transportplanner en logistiek medewerker. De arbeidsmarkt voor transport & logistieke beroepen is dan ook zeer krap in de vijf regio’s van Gelderland, net als in de meeste andere regio’s. Veel vacatures zijn moeilijk vervulbaar volgens werkgevers.

Minder vraag naar transport, maar aantal vacatures blijft hoog
De sector heeft wel last van de lagere economische groei, waardoor de vraag naar transport afneemt. Hierdoor daalt het aantal nieuwe vacatures in 2024 ook. Toch blijft het aantal vacatures – mede door de vergrijzing – hoger dan in 2019, toen het economisch heel goed ging met Nederland. Er blijft dus ook de komende jaren behoefte aan personeel in de sector.

Kansen voor werkzoekenden uit andere sectoren 
Zij-instroom is een oplossing om aan de personeelsvraag te kunnen voldoen. Bijna de helft van de mensen die aan het werk gaat in een transport & logistiek beroep, had daarvoor namelijk een ander soort beroep. Zij komen vooral uit de uitzendbranche, detailhandel, groothandel, landbouw en industrie. Zij-instroom kan vormgegeven worden door het starten van een eigen bedrijfsopleiding of -school of door leerwerktrajecten in te richten in samenwerking met UWV en sociale partners. Hiermee geef je de mogelijkheid om leerlingen te laten beginnen in de organisatie. Bekijk welke 4 stappen je als werkgever kan doorlopen om een leerwerktraject op te zetten.

Opleidingstraject tot vrachtwagenchauffeur
Onlangs heeft een werkzoekende als zij-instromer de kans gekregen om via bemiddeling van het WerkgeversServicepunt Midden-Gelderland en uitzendorganisatie 24/7 Drive aan het werk te gaan. Intussen heeft de kandidaat zijn C-rijbewijs gehaald en is gestart in de reclycingbranche.

Laura Boers, arbeidsmarktadviseur bij UWV: “Volgens het UWV werkgeversonderzoek heeft ongeveer 28% van de werkgevers in de transport & logistiek in (zeer) hoge mate last van de krapte. Werkgevers in de sector geven aan dat ze naast het werven van nieuw personeel ook meer aandacht hebben voor het behouden van zittend personeel. Dat doen ze door individuele gesprekken met medewerkers, betere financiële beloning en aandacht voor werksfeer, werktijden en roosters.”

Lees meer in de UWV-publicatie Transport en logistiek in beeld.
 
delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by