Online reviews: “Humor doet vaak al heel erg veel”

Magazines | Oost-Gelderland Business nr 4 2016

Hoe reviews bijdragen aan je online reputatiemanagement

"Humor doet vaak

al heel erg veel"

Stel, je hebt een mooi bedrijf waar je erg trots op bent. Ineens kom je op social media een negatieve uitlating van een klant tegen. Besluit je dit te negeren, met deze klant in discussie te gaan of probeer je het zo goed mogelijk op te lossen? Marco Kole en Robert Spakman van MeetingReview leggen uit hoe je reviews in je voordeel kan laten werken en hoe je ook meteen je online reputatiemanagement kunt optimaliseren.

Steeds meer mensen maken tegenwoordig gebruik van websites zoals Tripadvisor of IENS om hun mening over een hotel of restaurant kenbaar te maken. Potentiële gasten maken dankbaar gebruik van deze meningen bij het selecteren van een locatie. Nu zijn positieve reviews een leuke en goedkope vorm van PR, maar negatieve reviews kunnen je commercieel behoorlijk tegenwerken. Volgens Marco Kole is dat ook een van de redenen waarom sommige bedrijven, waaronder locaties, nog niet met reviews aan de slag willen. "In feite is het concept reviews al heel oud, alleen de manier om te bevragen is nieuw. Daarbij komt dat alles tegenwoordig transparant is en mensen gewoon hun mening online verkondigen. Vroeger kon je de uitslag van een klanttevredenheidsonderzoek gewoon in je la laten liggen, nu staat alles online en kan iedereen het zien. Dat houd je niet tegen."

"Het grote voordeel van online reviews is dat je hele nuttige feedback krijgt die je kan gebruiken om je bedrijfsvoering te verbeteren", vertelt Robert Spakman. "Als er bijvoorbeeld meerdere mensen klagen over je parkeergelegenheid, is het wellicht raadzaam om daar toch eens iets aan te doen. Daarmee verbeter je je gastvrijheid en door dit vervolgens online te publiceren laat je aan mensen zien dat je gegronde klachten van gasten serieus neemt."

Reviews verzamelen

Bedrijven die met reviews aan de slag willen gaan, kunnen volgens Spakman en Kole heel eenvoudig beginnen bij hun eigen achterban. Spakman: "Let wel dat één keer per jaar een klanttevredenheidsonderzoek houden niet voldoende is. Het opvragen van reviews moet onderdeel uitmaken van je dagelijkse activiteiten. Je kunt starten door bijvoorbeeld elke maand een deel van je vaste klanten te vragen om je te beoordelen en hen een jaar later weer benaderen. Dit kan heel eenvoudig door een iPad of laptop ter beschikking te stellen waarop mensen bijvoorbeeld na afloop van hun bezoek of afspraak hun review kunnen invoeren, of door een kaartje met een oproep bij de receptie of in de wachtruimte te leggen. Er zijn inmiddels ook heel veel online tools ontwikkeld om reviews te verzamelen."

"Benadruk daarbij dat je het belangrijk vindt dat zij hun eerlijke mening geven", geeft Kole aan. "Met name je vaste, tevreden klanten kunnen een betrouwbare review geven. Op die manier kan je de maandelijkse stroom aan reviews op gang brengen. Hierdoor worden je vaste klanten je ambassadeurs die online je bedrijf gaan promoten. Overigens is het aantal mensen dat een negatieve review schrijft laag, dat geldt voor alle reviewsites wereldwijd. En als een review echt niet goed is en de aangekaarte problemen door meerdere mensen worden onderstreept, is dat gewoon een punt waar je hoognodig mee aan de slag moet." "Daarnaast is het verstandig om je niet op één platform te concentreren, maar je reviews op meerdere plekken te tonen, bijvoorbeeld zowel op je website als via Google Maps", geeft Spakman aan. "Mensen bezoeken immers verschillende websites."

Omgaan met reviews

Actief om een review vragen, is een zet in de goede richting. Daarnaast dient een bedrijf ook heel goed in de gaten te houden wat er verder online wordt verkondigd. Kole: "Regelmatig monitoren is heel erg belangrijk. Alleen al op social media wordt heel erg veel gedeeld. Ook de snelheid waarmee je kan communiceren wordt alleen maar groter. Met Google Alerts kan je de meeste meldingen opvangen. Hootsuite is een ideaal middel voor het managen van je social media accounts. Vervolgens is het de kunst om de meningen over jouw bedrijf voor je te laten werken. Het afhandelen van online reviews maakt namelijk onderdeel uit van je reputatiemanagement en je marketingstrategie."

Bij positieve feedback raden Spakman en Kole aan om online te reageren en door te vragen. Op basis van de feedback kan je je bedrijfsvoering verder verbeteren. Bij negatieve kritiek is reageren nog belangrijker. "Ga vooral niet online de discussie aan, want dat kan dramatische gevolgen hebben", benadrukt Spakman. "Vergeet niet dat je alles op social media heel makkelijk kan delen. Probeer daarom de discussie zo snel mogelijk offline te halen door bijvoorbeeld de contactgegevens van de commercieel manager te geven en te vermelden dat deze contact op zal nemen. Dat zal voor de reviewer niet meteen afdoende zijn, maar je laat de lezers dan al zien dat de klacht netjes wordt afgehandeld. En mocht je aan de hand van de feedback stappen ondernemen, dan kan je die persoon over een tijdje opnieuw uitnodigen om de verbeteringen zelf te ervaren."

Mensen zijn bang voor een negatieve review, maar er kan altijd wel iets fout gaan, meent Spakman. "De positieve kritieken hebben ook meer geloofwaardigheid als er ook een keer een negatieve ervaring tussen staat. En vergeet ook niet dat degene die de reviews lezen, niet op hun achterhoofd zijn gevallen. Je hebt altijd mensen die op elke slak zout leggen, maar daar kunnen lezers echt wel doorheen prikken. Dan kan je als locatie gewoon aangeven dat je de volgende keer nog beter je best zal doen en het dan laten rusten."

Humor

Een andere manier om met een negatieve review om te gaan, is door humor in te zetten. Dit is ook een goed instrument als een negatieve review riekt naar chantage. Kole: "Uit onderzoek van de Koninklijke Horecabond Nederland onder ruim 800 horecagelegenheden is gebleken dat 61% te maken heeft gehad met chantage. Er zijn zelfs mensen die bereid zijn om hun klacht in een betaalde advertentie via Facebook te verspreiden. Als je zelf te maken krijgt met online chantage is het essentieel om er niet in mee te gaan. In plaats daarvan kan je beter inhoudelijk reageren op de aangedragen feiten in de review zodat de lezer eruit op kan maken dat de reviewer zelf schuld heeft aan zijn negatieve ervaring."

Fraude

Naast een goede en tijdige reactie doet ook de kwaliteit van de reviews veel voor het imago van het beoordeelde bedrijf. "Gefraudeerde scores zijn vaak heel zwaar negatief of juist uitmuntend jubelend", licht Spakman toe. "Die hele positieve reacties zijn vaak afkomstig van eigen personeelsleden die denken er goed aan te doen een positief verhaal te schrijven. De zware negatieve reviews zijn vaak afkomstig van mensen met persoonlijke rancune, maar ook dat haal je vaak wel uit de tekst. Overigens is de reviewmarkt zich sterk aan het professionaliseren. Er komt steeds meer jurisprudentie over fraudegevallen waarbij individuen en bedrijven zijn beboet of strafrechtelijk vervolgd om wat ze hebben gepubliceerd. Zo was er in Frankrijk een rechtszaak rondom een review over een restaurant dat nog niet eens open was. Dit is een goede ontwikkeling. Mensen willen betrouwbare reviews lezen en moeten er vanuit kunnen gaan dat deze ook kloppen."

Geslaagde implementatie

In de Verenigde Staten zijn bedrijven en organisaties al veel verder met het vergaren en managen van reviews. Spakman en Kole merken via hun bedrijf dat dit ook bij steeds meer Nederlandse bedrijven gemeengoed wordt. Kole: "Er zijn zelfs ondernemingen die de reviews meenemen in de beoordeling van hun medewerkers en het onderdeel maken van de variabele beloning. Door het intern te gebruiken maak je iedereen deelgenoot van de ervaring van de klanten." "Een juiste omgang met online reviews geeft een consistent beeld af op het gebied van online reputatiemanagement. Vraag jezelf dus voortdurend af wat je uit wilt stralen en of dit ook in de reviews naar voren komt", aldus Spakman. n

"Het afhandelen van online reviews maakt namelijk onderdeel uit van je reputatiemanagement en je marketingstrategie."

Marketing & Communicatie

Over MeetingReview

Marco Kole en Robert Spakman zijn de bedenkers achter online reviewplatform MeetingReview. Op deze website zijn ruim 4.300 locaties in de meeting- en eventbranche in Nederland te vinden. Hiervan hebben 2.000 locaties een profiel aangemaakt en hun gasten opgeroepen om een review te schrijven aan de hand van hun bezoek. De reviews en de gemiddelde reviewscore worden op de website getoond. De locaties worden door MeetingReview ondersteund door middel van tools voor het verzamelen van reviews en het monitoren ervan. Ook geeft het platform tips bij het afhandelen van reviews en het ter beschikking stellen van een uitgebreid netwerk. www.meetingreview.com

"Als je zelf te maken

krijgt met online chantage is het essentieel om er

niet in mee te gaan."

"Een juiste omgang met online reviews geeft een consistent beeld af op het gebied van online reputatiemanagement."

"Het gaat om het effect"

Nu de economie weer aan lijkt te trekken, zullen naar verwachting ook de budgetten voor marketing en communicatiedoeleinden weer stijgen. Maar in plaats van lukraak een advertentie te plaatsen, is het natuurlijk beter om te kijken wat nu echt effect heeft. Oost-Gelderland Business nodigde een aantal specialisten uit op dit gebied voor een tafeldiscussie bij hotel Avenarius in Ruurlo.

Susan Hofs

De eerste vraag gaat over de marketinguiting zelf. Hoe zorg je dat je opvalt tussen de enorme stroom aan reclame waar mensen elke dag aan worden blootgesteld? Susan Hofs reageert: "Je kunt het beste gewoon laten zien wie je bent en wat je doet. Door kennis weg te geven en te laten zien waar je goed in bent, val je op. En dan bind je mensen aan je op een niet commerciële manier. Social media is daarvoor een heel handig middel."

"Het gaat erom dat je authentiek bent als bedrijf en dat dit ook in je uiting wordt weerspiegeld", geeft Dennis Hoftijzer aan. "De meeste mensen zijn niet op zoek naar jou, maar naar een oplossing voor hun probleem. Op het moment dat je problemen kunt adresseren en ook een oplossing kunt bieden zonder daar meteen iets voor terug te willen, ben je veel relevanter. En dat is het toverwoord. Relevantie kun je opvallend overbrengen door middel van creativiteit. En daar horen weer verschillende verschijningsvormen bij." "En als de klant een oplossing zoekt voor diens probleem, moet je ook zorgen dat je vindbaar bent en dat je positief op internet wordt vermeld", vult Florian Groeneweg aan. "Zelf heb ik ooit een blog geschreven met als titel 'Hoe vertaal ik een website'. Die blog is inmiddels op meerdere websites te vinden, omdat de titel letterlijk weergeeft waar mensen op zoeken. En blogs zijn juist zo geschikt omdat je aantoont dat je de kennis en expertise in huis hebt om een vraag van een klant te kunnen beantwoorden. En dit zonder reclame te maken."

Hofs: "Het is de kunst om in het onderbewuste van de klant te komen, juist omdat mensen steeds meer moeten filteren uit alle informatie die ze aangeboden krijgen. De directe omgeving en het netwerk van de klant speelt een belangrijke rol. Een klant zal veel sneller geneigd zijn om naar jouw bedrijf te gaan als er positief over je gesproken of geschreven wordt. Opvallen doe je in dit geval doordat anderen over je praten. "Een laagdrempelige benadering werkt altijd beter", zegt Tamara Raijer. "Zo ben ik zelf ook aan een aantal van mijn klanten gekomen. Ik heb bijvoorbeeld voor een bedrijf foto's gemaakt waarvan ik zelf een product had besteld, maar waarvan de productfotografie kwalitatief niet zo sterk was. Deze heb ik vervolgens vrijblijvend toegestuurd. Binnen een week kreeg ik een offerteaanvraag."

"Het gaat uiteindelijk om drie dingen: relevantie, authenticiteit en creativiteit", zegt Hoftijzer. "Relevantie bereik je onder andere door middel van contentmarketing: actief kennis delen en géven en op die manier de interactie aangaan. Authentiek ben je als je dicht bij jezelf blijft en weet waar je voor staat. Met behulp van creativiteit kun je er ook visueel en qua aanpak uitspringen, al moet je er wel op letten dat je daar niet in doorslaat. Het gaat niet om het kunstje maar om het effect."

Retentiemarketing

De tweede stelling heeft betrekking op rententiemarketing: marketing gericht op het behouden van bestaande klanten. Wordt daar voldoende aandacht aan besteed? "Vaak zie je toch dat de marketing focust op het binnenhalen van nieuwe klanten terwijl het aandachtspuntje klanten behouden wordt overgeslagen", zegt Groeneweg. "Het is belangrijk dat ook bestaande klanten een positief beeld van je hebben want zij moeten het doorvertellen. Het aantal bedrijven dat wel aandacht besteed aan retentiemarketing en die dit ook merkbaar goed doen, is op twee handen te tellen. Zelf kan je dit als bedrijf oppakken door bijvoorbeeld op reviews te reageren. Door slechte recensies te laten zien en aan te tonen hoe je hierop inspringt, ben je actief bezig met je bestaande klanten en laat je ook nieuwe klanten zien hoe je problemen oplost. Overigens vind ik Coolblue een mooi voorbeeld van een bedrijf dat goed bezig is met retentiemarketing en er ook erg hun best voor doen om dit naar buiten te dragen."

Hoftijzer reageert: "Je kunt inderdaad wel de rode loper uitrollen, maar als je achterdeur open staat heb je daar niet veel aan. Ook ik denk dat veel bedrijven die een marketingstrategie hanteren te weinig met retentie bezig zijn. Misschien wel omdat het als een vanzelfsprekendheid wordt beschouwd dat klanten blijven. Merken zoals Coolblue hebben alle stappen die klanten doorlopen uitstekend doordacht. Doordat die service op elk contactmoment zo goed is, geeft het ook niet dat ze niet de goedkoopste zijn. De meerwaarde zit in niet meer het product maar in de weg ernaartoe. Het is de klassieke optelsom: goede prijs plus uitstekende service is vervolgopdracht. En als je je vaste klanten weet te behouden, ben je ook automatisch aantrekkelijker voor nieuwe klanten."

"Ik schat dat 80% van mijn omzet afkomstig is van vaste klanten", zegt Hofs. "We waarderen deze langdurige relaties met onze klanten enorm. En we vinden het vanzelfsprekend dat we die contacten goed onderhouden. Maar bij het benaderen van klanten maken we eigenlijk geen onderscheid tussen vaste en nieuwe klanten. Bestaande klanten kennen je vaak van het product dat je hebt geleverd terwijl je vaak een veel breder dienstenpakket levert. Dat wil je juist ook onder de aandacht brengen." Hoftijzer: "Wanneer bedrijven in het bezit zijn van een goed crm kun je data van klanten verzamelen en deze gericht benaderen. Bulkmail wordt niet gelezen, omdat deze niet bij de interesses van je klanten aansluit, relevante content daarentegen wel."

Groeneweg: "Als je voor meerdere branches werkt, kan je dit door middel van klantcases laten zien hoe uitgebreid je bent en wat je klant van je product of dienst vindt. Dat kan uitstekend via een mailing."

"De keerzijde hiervan is wel dat je bij een te breed verhaal misschien de schijn wekt van een gebrek aan focus", merkt Hoftijzer op. "Termen zoals full service kunnen de indruk wekken dat je van alles een beetje doet. Je moet wel focus aan blijven brengen. Voor specialistisch werk schakelen we specialisten in, animators of videomakers." "Het voordeel van het uitbesteden van werkzaamheden is dat het voor meer variëteit zorgt", geeft Raijer aan. "Om die reden werk ik ook samen met een aantal verschillende freelancers. Het zorgt ervoor dat je breed bent en het voorkomt dat alle producten die je ontwikkelt er hetzelfde uitzien." "De crux van dit vak is dat je de authenticiteit van de klant kunt vertalen in de juiste uitingen en middelen", zegt Hofs. "En daar zoek je dan de best passende uitvoerder bij. Dat is de ene keer je eigen medewerker, maar de andere keer past een freelancer met een andere stijl daar beter bij." "En vervolgens is het de kunst voor de klant om het advies van de specialist ook aan te nemen", vult Raijer aan. "Ik deins er ook zeker niet voor terug om de discussie met de klant aan te gaan als ik heel zeker weet dat een bepaalde uiting, zoals een veel te gecompliceerde website, niet gaat werken." Groeneweg knikt: "Je huurt een specialist in omdat je de kennis zelf niet in huis hebt, en dan moet je er ook van uit gaan dat de kennis die geboden wordt klopt. Je moet in feite gericht zijn op het doel dat zij willen bereiken, en niet het doel dat zij voor ogen hebben."

Hypes

De derde stelling gaat over het inhaken op hypes zoals Pokémon Go. Is het verstandig voor bedrijven om hier iets mee te doen? "Het hangt er sterk van af om wat voor bedrijf het gaat", zegt Groeneweg. "Je kan best inspelen op een hype door een promotie in een kleine oplage te regelen die niet te veel tijd en geld kost. Als je bijvoorbeeld veel ICT-bedrijven als klant hebt, kan een relatiegeschenk in de vorm van een Poké Ball leuk zijn. Maar veel geld investeren heeft geen nut, dat ben je kwijt." "Als het relevant is, kan je er zeker op aanhaken", zegt Hoftijzer. "Ook al is het alleen maar om te laten zien dat je de actualiteiten bijhoudt. Als communicatiebureau moeten we laten zien dat we van alle hypes en trends op de hoogte zijn. Dan gaan we natuurlijk geen hele game bedenken, maar een toepasselijke Facebookpost is dan wel heel geschikt vanwege de laagdrempeligheid en het korte tijdsbestek waarin je deze kan bedenken en realiseren."

"Het is de kracht om er iets mee te doen op het moment dat het nog een rage is", geeft Hofs aan. "Pokémon Go was de hype van de afgelopen zomer, daar hoef je nu niet meer mee aan te komen."

"En daarvoor heb je als bedrijf dan wel slagkracht nodig", haakt Hoftijzer in. "Als een idee door een aantal managementlagen moet, zal het niet lukken om op een rage in te spelen. Daarnaast moet het relevant zijn en bij je merk passen, en moet het je merk(waarde) én de uiting kracht bijzetten." Hofs: "Grolsch kwam de dag na de schorsing van Yuri van Gelder tijdens de Olympische Spelen in Rio meteen met een reclame die op het incident inhaakte. Als je snelheid hebt, er goed op aanhaakt en bij voorkeur ook nog eens de eerste bent, kan je het verschil maken."

Social media

Ten slotte wordt het hoofd gebogen over social media. Heeft het nog nut om hierin te investeren, of zijn de marketingkanalen op hun retour? "Ik denk dat dat voor een aantal varianten wel van toepassing is", zegt Hoftijzer. "Twitter is nog lang niet weg, maar het gebruik begint wat te dalen. Facebook blijft wel een heel sterk medium, al beginnen de gebruikers de like- en-win acties beu te worden." "Bij social media zie je een verschuiving van de doelgroep", geeft Groeneweg aan. "Jongeren maken steeds minder gebruik van Facebook, terwijl het gebruik onder mensen van 60+ stijgt. Jongeren maken steeds meer gebruik van Instagram en Snapchat. Laatstgenoemde is nog vrij klein, maar groeit hard. Twitter laat een gemiddelde daling binnen alle categorieën zien. Google+ weet zijn gebruikersaantallen in stand te houden, maar dat komt door het feit dat je voor het gebruiken van de diensten van Google zoals Google Maps een dergelijk account nodig hebt om de diensten goed te kunnen laten functioneren. Verder staan ook LinkedIn, WhatsApp en YouTube in de hogere regionen."

Hofs: "Of social media wel of niet een achterhaald middel is, hangt dus sterk af van de doelgroep die je wil bereiken. Op Facebook bereik je nu eenmaal een andere, wat oudere, doelgroep dan via Snapchat, Youtube en Instagram. Daar bereik je vooral de jongeren mee." "Ik zou zeggen dat social media als marketingkanaal op zijn retour is, maar als communicatiekanaal zeker niet. Bij marketing gaat promotie door middel van zenden, bij communicatie wil je interactie op gang brengen en kennis delen. Daar zijn social media zeer geschikt voor, maar ook alle andere uitingen zouden dit als leidraad moeten hebben", aldus Groeneweg. n

De deelnemers

- Susan Hofs, De Campagnefabriek

- Tamara Raijer, Tamara Design

- Florian Groeneweg, zelfstandig internetmarketeer en IT-professional

- Dennis Hoftijzer, Frappant, bureau voor spetterende communicatie

"De meeste mensen zijn niet op zoek naar jou, maar naar een oplossing voor hun probleem."

Florian Groeneweg,

Tamara Raijer, Susan Hofs, Dennis Hoftijzer

De vragen

en stellingen

- Hoe kan je tussen al die reclame-uitingen in print en online nu echt opvallen?

- Bij het opzetten van een marketingstrategie wordt te weinig aandacht besteed aan retentiemarketing.

- Hypes zoals Pokémon Go zijn niet de moeite waard om op mee te liften. Voordat je het weet is het weer voorbij en haal je het geïnvesteerde geld er niet meer uit.

- Social media zijn op hun retour wat betreft hun functie als marketingkanaal.

Tamara Raijer, Florian Groeneweg

"Als communicatiebureau moeten we laten zien dat we van alle hypes en trends op de hoogte zijn."

Dennis Hoftijzer

Onlangs bleek uit onderzoek van Tinder dat 'ondernemer' voor mannen en vrouwen in de top 3 van populairste banen stond. Ondernemer stond voor de mannen in hetzelfde rijtje als piloot en brandweerman. Waarom worden ondernemers als aantrekkelijk beschouwd? Hoofdkraan.nl zette het op een rijtje.

Passievol

Een groot voordeel van een onderneming starten in plaats van bij een baas werken is dat je je in kunt zetten voor iets waar je echt om geeft. Als student of starter was het prima om genoegen te nemen met minder, maar ondernemers willen zich op een gegeven moment toch echt in gaan zetten voor dat ding waar zij in geloven. En hoe word je een gelukkig mens? Door te doen waar jij in gelooft!

Durft risico's te nemen

Piloten en brandweermannen zijn voor mannen de andere meest populaire beroepen. Wat zij gemeen hebben: gevaar en verantwoordelijkheid. Dat is ook waar ondernemers voor kiezen. Het gevaar ligt dan wel vooral in de financiële onzekerheid en verantwoordelijkheid voor eventueel personeel. Wil je altijd nog eens parachute springen? Vraag dan eens aan je (toekomstige) nieuwe date of hij/zij mee gaat!

Goed in nieuwe mensen ontmoeten

Het geldt uiteraard niet voor iedereen, maar het succes van de meeste ondernemers hangt af van hun sociale vaardigheden. Zzp'ers zijn afhankelijk van hun netwerk om aan klussen te komen. Netwerken en de kans op nieuwe klussen vergroten is dan ook onderdeel van het werk. Ondernemers met personeel moeten hun personeel tevreden houden, motiveren en zorgen dat het een team wordt.

Met je nieuwe date naar een verjaardag gaan voor het eerst wordt een stuk minder eng als het een ondernemer is. Bovendien heeft hij/zij genoeg gespreksstof zodra het onderwerp op zijn/haar baan komt.

Onafhankelijk

Als ondernemer moet je wel onafhankelijk zijn, niemand anders gaat het voor werk voor je doen. Geen collega die je luie dagen op kan vangen, geen financiële afdeling die de boekhouding voor je doet. Je moet alles zelf uitzoeken, leren, beslissen en doen. Maar je kunt ook je eigen tijd indelen, beslissen welke klussen je wel of niet wilt en of je vandaag in pyjama thuis werkt of in pak op een netwerkplek. Een date die weet wat ie wil dus en doet waar hij/zij zin in heeft!

Gedreven

Heb jij een antwoord op de vraag die altijd naar voren komt in sollicitatiegesprekken 'Waar wil je zijn over vijf jaar'? Stel 'm eens aan je nieuwe date, de ondernemer. Wedden dat hij/zij er wel antwoord op heeft en een visie heeft voor de toekomst. Weten wat je willen en zorgen dat je het krijgt, dat is pas een aantrekkelijke eigenschap!

Geen 9-5 mentaliteit

Het kan zo zijn nadelen hebben, maar het heeft zeker ook voordelen: ondernemers zijn geen mensen met 9-5 mentaliteit. Ze werken door totdat de klus af is, dus ook in het weekend en 's avonds. Maar een voordeel is weer dat als de klus af is, het werk niet gebonden is aan een plek of hij/zij het wat rustiger heeft, je op een mooie doordeweekse dag ook opeens aan het strand kan zitten! (Misschien met de date achter de laptop of telefoon, maar toch!) n

Wat maakt ondernemers

zo aantrekkelijk?

trends

Hoofdkraan.nl

Kijk voor meer handige tips voor ondernemers, zoals 'hoe kom je hoog in de Google zoekresultaten' of 'hoe schrijf ik een persbericht' op www.hoofdkraan.nl. Hoofdkraan.nl is hét online platform voor freelancewerk in Nederland. Plaats geheel gratis en vrijblijvend een opdracht, of schrijf je in als zzp'er!

delen:

Oost-Gelderland Business nr 4 2016

» Coverstory WSP Achterhoek: Ieders capaciteiten worden maximaal benut
» VNO-NCW: Meer positieve effecten dan gedacht
» at.groep: Geen last, maar een meerwaarde
» Lijstenmakerij Martin: Bedrijven die talenten omlijsten, creëren meer mogelijkheden
» Krachtwerk: Baanbehoud bepalend voor uiteindelijk succes Participatiewet
» Laborijn: Zelfde doel, andere insteek
» Participatiewet en de WWB maatregelen: Een overzicht
» Werkgevers en de Banenafspraak: Hoe staat het ermee?
» Werk aan de winkel
» Bach Vitaliteitscoach over vitaliteit: Een vertrouwde steun in de rug
» EP-Nuffic: Klaar voor de arbeidsmarkt van de toekomst
» Business Flitsen
» Achterhoek Agenda 2020: Achterhoekse ondernemers laten zich inspireren in Silicon Valley
» Column Lodder-Dales: Hoe zit het ook al weer met het urencriterium?
» VNO-NCW Achterhoek: Inspiratie, informatie en invloed op lobby
» Online reviews: “Humor doet vaak al heel erg veel”
» Forum: Het gaat om het effect
» Wat maakt ondernemers zo aantrekkelijk?
Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by