19 january 2015
19 january 2015
Sofie Fest
Redacteur
Niet zo gek als u zich bedenkt dat zelfstandigen gelukkiger zijn, minder last hebben van stress en plezier hebben in hun werk. Dat wilt u toch ook? Maar hoe doet u dat: freelancen? Waar begint u? Wat komt er allemaal op u af? En misschien nog wel het belangrijkste: hoe zorgt u ervoor dat uw bedrijf succesvol wordt? Hoofdkraan.nl biedt tien praktische tips om 2015 ondernemend en succesvol van start te gaan.
1. Een goed begin is het halve werk
Uw eigen bedrijf begint met te weten wat u als zzp’er te bieden hebt. Wat maakt uw producten / diensten anders dan die van uw concurrenten? En waarom zal uw doelgroep voor u kiezen? Denk bij het beantwoorden van deze vragen ook aan uzelf. Uw persoonlijkheid, uw netwerk, uw bereidheid om net dat stapje extra te doen, de service die u kunt leveren, uw flexibiliteit. Al deze onderdelen dragen bij aan uw onderscheidende vermogen als zzp’er.
Veel zzp’ers hebben dit onderscheidende vermogen in hun hoofd zitten. Toch adviseren wij om alles te documenteren in een business plan. Zo heeft u een goed uitgangspunt, een houvast en een naslagwerk in één. Daarnaast wordt u gedwongen ook naar de financiële kant van uw onderneming te kijken. Welke investeringen moet u doen? En hoeveel producten moet u minimaal verkopen om break-even te spelen? Belangrijke informatie die door het enthousiasme van het ondernemen nog wel eens wordt vergeten.
2. Zorg dat uw zzp-administratie op orde is
Misschien niet het leukste onderdeel van ondernemen, maar een goede administratie is een must voor iedere zelfstandige. Zorg dat u bent ingeschreven bij deKamer van Koophandel, zodat u in het bezit bent van een BTW-nummer. Vraag een VAR-verklaring (= verklaring arbeidsrelatie) aan bij de belastingdienst. Hier kunnen opdrachtgevers naar vragen en het staat wel zo professioneel als u direct kunt aangeven dat u deze in uw bezit heeft. Sluit een arbeidsongeschiktheidsverzekering af, zodat u in de toekomst niet voor vervelende verrassingen komt te staan.
En dan uw eigen zzp-administratie. Hoeveel komt er maandelijks binnen, wat gaat eruit? Kunt u uzelf een salaris toekennen? Met welke kosten moet ik rekening houden? Zorg dat uw onderneming financieel gezond is en voldoet aan de wettelijke eisen van een zzp- administratie. U kunt er natuurlijk voor kiezen dit zelf te doen. Uitbesteden aan een boekhouder of accountant is ook een optie. Bent u zich dan echter wel bewust van de kosten.
3. Stel een klantendatabase op
Hoe meer u weet van uw (potentiële) opdrachtgevers, des te beter. Houd daarom klantenlijsten bij met contactdata van uw huidige, potentiële en ‘oude’ opdrachtgevers. Vul deze data aan met contactmomenten, reacties en opdrachtinformatie. Op deze manier heeft u een goed overzicht en leert u van uw klanten. U weet nooit wanneer dit van pas komt.
4. Zorg dat opdrachtgevers u kunnen vinden
U bent het gezicht van uw onderneming. Het is daarom belangrijk dat u online goed gevonden wordt. Uw publieke profielen op sites als LinkedIn en zzp-netwerk Nederland moeten volledig en consistent worden ingevuld en bijgehouden. Op deze manier kunnen niet alleen opdrachtgevers, maar ook collega freelancers u eenvoudig vinden.
Op Hoofdkraan.nl kunt u zelfs gebruik maken van gerichte zoekwoorden in uw publieke profiel zodat uw profiel hoger scoort in de Google rankings. Maak gebruik van deze middelen om uw eigen vindbaarheid te verhogen.
5. Zorg dat opdrachtgevers uw producten / diensten kunnen vinden
Opdrachtgevers willen voorafgaand aan een samenwerking meer weten over de producten / diensten die u levert. Maak uzelf kenbaar, door eenlogo te laten maken, een professionele website of een App. Op uw eigen website heeft u de mogelijkheid om productinformatie kwijt te kunnen, referenties te tonen, veel gestelde vragen te beantwoorden en contactgegevens te verstrekken. Daarnaast werken business pagina’s binnen Social Media, als LinkedIn, Twitter en Facebook om de dialoog met (potentiële) klanten te stimuleren.
6. Promoot uw producten en diensten
Klanten krijgt u niet zomaar, daar moet u werk van maken. Welke middelen u inzet hangt af van de markt waarin u opereert en de producten / diensten die u aanbiedt. Een middel waar u aan kunt denken is het inzetten van Content Marketing. Onderhoud een blog of nieuwssectie op uw website waarin u branche gerelateerde informatie deelt met (potentiële) opdrachtgevers en geïnteresseerden. Zo toont u uw expertise en houdt u het contact warm. Ook het verstrekken van e-books en infographics vergroten de zichtbaarheid van uw bedrijf.
Heeft u nieuws te melden? Schrijf dan eens eenpersbericht en verstuur deze naar gerenommeerde persbureaus. Een eventuele plaatsing helpt om uw bekendheid en toegevoegde waarde in de markt te vergroten. Een andere manier om potentiële klanten naar uw website te trekken is het inzetten van Google AdWords. Stel een campagne op met voor uw relevante zoekwoorden en beïnvloedt uw zichtbaarheid binnen Google.
7. Maak waar wat u belooft
Formuleer wat uw klantbeloften zijn en maak deze kenbaar. Op deze manier weten opdrachtgevers wat ze van u kunnen verwachten. Hoe concreter u de beloften maakt, des te groter de kans dat opdrachtgevers voor u kiezen. Het is vervolgens aan u om deze beloften waar te maken. Lukt dat, dan heeft u tevreden klanten, overstijgt u ze dan legt u een goede basis voor een lange termijn relatie.
8. Onderhoud uw klantendatabase
Het binnenhalen van opdrachtgevers kost tijd en energie, maar eenmaal binnen is het van belang een relatie met uw klanten op te bouwen. Zorg ervoor dat er geregeld contactmomenten zijn met u en uw klanten. Bijvoorbeeld door ze toe te voegen aan uw nieuwsbrieven bestand of door ze informatieve tweets te sturen. Beantwoord ook tijdig e-mails en stuur reminders voor openstaande vragen. Op deze manier blijft u top-of-mind bij uw opdrachtgevers.
9. Netwerken, netwerken, netwerken
77 procent van de freelancers vindt een opdracht via zijn of haar eigen netwerk. Een zeer belangrijke bron dus, die u goed moet onderhouden. Net als bij alle relaties gaat het om geven en nemen. Ben bereid uw netwerk van advies te voorzien, zodat zij in de toekomst bereid zijn iets aan u te geven. Vraag uw netwerk om hulp en houd hen op de hoogte van uw bedrijfsontwikkelingen. En ook voor uw netwerk geldt dat het niet gaat om de kwantiteit maar om de kwaliteit. Wees dan ook kritisch met wie u connect op LinkedIn of aan wie u een nieuwsbrief stuurt.
10. Vraag referenties
Opdracht afgerond? Vraag om een referentie. Opdrachtgevers geven zelden vanuit zichzelf een aanbeveling, dus houd hier het heft in handen. Naast opdrachtgevers kunt u ook denken aan oud-collega’s, mede cursisten of voormalige werkgevers om een referentie aan te vragen.
Plaats deze referenties vervolgens op uw website, uw LinkedIn profiel en voeg ze toe aan uw cv. Op deze manier versterkt u uw profiel, bent u beter vindbaar en krijgen potentiële klanten een volledig beeld van u.
Bron: Brisk Magazine
Op de hoogte blijven van onze updates?