Top 10 grootste hotelergernissen

10 jaar geleden
10 jaar geleden
Sofie Fest
Redacteur
Een onhygiënische kamer staat hoog in de top 10 van ergernissen in een hotel. Dat blijkt uit onderzoek van de website hotel.info. Mensen ergeren zich echter het meest aan bijkomende kosten op de hotelrekening. De overnachting kost 100 euro. Ontbijt? Dan betaalt de gast 120 euro. Parkeren kost zo’n 10 euro extra. Oh ja, en wifi-verbinding kost nog eens 5 euro. Ruim 65 procent van de bezoekers van boekingssite hotel.info vindt dit soort kosten ergernis nummer één.

Anticlimax
Verder staat in de top-10 van ergernissen het gebrek aan service (54 procent), weinig keuze bij het ontbijtbuffet (48 procent) en oncomfortabele bedden (46 procent). Ook hoog op de lijst staan onhygiënische kamers. 43 procent vindt vuile kamers een regelrechte anticlimax. Hotel.info vindt dat de percentages te hoog liggen en zegt actie te ondernemen met zogenoemde ‘huisvrouwentips’ voor hoteliers.

Beslissing
Beoordelingen van voormalige hotelgasten wegen namelijk zwaar, zegt de website. “Dat blijkt ook uit een studie van de ITB en de Universiteit van Worms.” 90 procent gebruikt ze om hun beslissing te nemen. Hotel.info nam 20.000 negatieve beoordelingen vanaf 2012 onder de loep en concludeerde dat hoteliers wel wat schoonmaakadvies konden gebruiken. “Zo kan een 50/50-mengsel van water en wodka, dat met een spuitflacon op bekleding van meubelen wordt aangebracht, muffe geurtjes helpen verwijderen. Vuile spiegels worden met scheerzeep streeploos schoon, terwijl het ook nog eens beslaan van het glas voorkomt.”

Sinaasappelschil
Wastafels, douches en dergelijke kunnen op milieuvriendelijke wijze worden gereinigd met sinaasappelschillen, zegt de website. “U hoeft alleen maar geëmailleerde oppervlakken in te wrijven met de binnenzijde van de schil en vervolgens goed met water af te spoelen. Het enige dat achterblijft, is een aangename fruitlucht.” De enquête werd gehouden onder boekingsklanten. Ongeveer 2.500 van hen deden mee.

De 10 grootste hotelergernissen

1. Aanvullende kosten voor internettoegang, parkeerplaats, ontbijt, enzovoorts – 65,50 procent
2. Gebrekkige dienstverlening – 53,9 procent
3. Weinig keuze bij het ontbijt – 48,2 procent
4. Bed niet comfortabel genoeg – 45,9 procent
5. Vieze kamer – 43,1 procent
6. Onvriendelijkheid – 35,2 procent
7. Kwaliteit van het ontbijt – 32,9 procent
8. Geluidsniveau kamer – 30,6 procent
9. Algehele prijs-kwaliteitverhouding – 29,9 procent
10. Hotel kan niet waarmaken wat wordt beloofd – 26,2 procent

Bron: FACTO online
Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Meest gelezen
Meest recent

Achterhoek Business nr2 2025

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Achterhoek Business is een uitgave van Van Munster Media