4 february 2015
Voor het eerst gaat een boek over boekpromotie veel verder dan reclame maken alleen. Het draait in essentie om het vermarkten van je merk. ‘Je merk is je DNA als ondernemer, je bestaansrecht’, zegt Beernink. ‘En je eigen boek is daar een heel belangrijk instrument voor. Bereid daarom de lancering goed voor, want voor het stevig op de markt brengen van je nieuwe boek krijg je maar één kans.’
De eerste zin
Een pakkende eerste zin op de achterflap doet zelfs slechte boeken goed verkopen. Wat zijn de ingrediënten voor zo'n zin? Hoe bereid je een onvergetelijke boekpresentatie voor? En hoe zet je Google het best in om duizenden lezers te bereiken? Je boek is geschreven, en dan? Het basisboek voor iedere auteur laat zien waar de valkuilen liggen bij het uitgeven in eigen beheer. Van het slim benaderen van de pers tot de acht belangrijkste drukwerkdilemma’s: dik of dun? Hardcover of paperback? Groot of klein? Wel of geen bedrukt schutblad? Daarnaast geeft het boek antwoord op de vraag hoe je een goede boekpresentatie opzet. De centrale vraag is steeds: hoe vergroot je je zichtbaarheid als ondernemer?
Bijzonder is dat het boek is opgebouwd uit zeven verschillende papiersoorten (7 katernen à 32 pagina’s). De lezer kan de soorten papier zo goed vergelijken en kijken wat het best past bij de gewenste uitstraling van het boek.
Videomarketing
‘Massamedia als televisie en gedrukte kranten doen het nog steeds goed, ondanks de enorme impact van internet’, stelt Beernink. ‘Maar hoe kom je onder de aandacht van de schrijvende journalist?’ Ook videomarketing beslaat een hoofdstuk in het 224 pagina’s tellende boek. Het aantal filmpjes dat dagelijks op YouTube wordt bekeken, bedraagt 100 miljoen. Daarmee is YouTube een van de krachtigste marketingmiddelen van deze tijd. E-mailmarketing, Twitter, Facebook en LinkedIn krijgen alle ruimte in het boek.
Over de auteur
In zijn blogs inspireert en motiveert neerlandicus Maarten Beernink maandelijks meer dan 7000 auteurs om een boek in eigen beheer uit te geven. Maarten heeft meerdere ondernemersboeken op zijn naam staan (onder meer over Jumbo Supermarkten, La Place, Coolcat) en interviewde als journalist voor diverse vakmedia meer dan duizend topondernemers. Hij was tot 2010 verbonden als hoofdredacteur aan Elsevier Retail. Maarten is nu schrijfcoach en helpt ondernemers bij het schrijven van hun boek. Ook is Maarten is oprichter en eigenaar van Het Boekenschap, een website die helpt bij uitgeven in eigen beheer. Bekende auteurs die met hulp van Het Boekenschap hun boek hebben laten maken zijn marketeer/retailkenner Paul Moers, inspirator Bart van den Belt (Freelancer of the Year 2014), Kees Gabriëls (de Talentmanager) en Triodos-directeur Roel Welsing (Marketeer of the Year 2014).
Op de hoogte blijven van onze updates?