23 march 2015
In een hotel in Japan zal vanaf juli een robot aan de receptie de gasten begroeten, een wereldprimeur. Maar of deze automatisering zich breed zal ontwikkelen is nog maar de vraag. De hotelhouders weten nl. ook: een vriendelijke glimlach zegt meer dan duizend woorden - en dan zal een gast ook niet zo snel over een kleinigheidje vallen. Vriendelijke en competente medewerkers zijn vandaag de dag een van de belangrijkste criteria bij de beoordeling van een hotel.
Top 20-landen in Europa: vriendelijkheid en competentie van het hotelpersoneel*
Plaats - Land - Beoordeling (hoogste cijfer: 10,0)
1. Finland 8,62
2. Duitsland 8,59
3. Oostenrijk 8,57
4. Hongarije 8,53
5. Slowakije 8,52
6. Polen 8,52
7. Zwitserland 8,49
8. Portugal 8,45
9. Zweden 8,44
10. Kroatië 8,42
11. Bulgarije 8,40
12. Ierland 8,39
13. Roemenië 8,37
14. Tsjechië 8,34
15. Italië 8,33
16. Griekenland 8,30
17. Spanje 8,20
18. Frankrijk 8,16
19. Nederland 8,14
20. Turkije 8,13
Finland is het Japan van Europa, Duitsland en Oostenrijk scoren eveneens hoog
Het Europese land van de glimlach is Finland - ten minste in de horecasector. De Finnen maken indruk op hotelgasten met hun hulpvaardigheid en staan met een score van 8,62 (maximum is 10,0) bovenaan. Vlak daarachter volgen Duitsland en Oostenrijk met respectievelijk 8,59 en 8,57 punten.
De Nederlandse hotelhouders staan in het Europese landenoverzicht slechts op de 19e plaats en dus is er nog volop ruimte voor verbetering. Desalniettemin krijgt Nederland met 8,14 punten nog een goede beoordeling van de hotelgasten. Daar komt nog bij dat de vriendelijkheid en competentie van het hotelpersoneel in vele steden positief wordt beoordeeld. Ralf Priemer, Managing Director bij HOTEL INFO, is niet verrast: "We zien al enkele jaren een duidelijke toename in het aantal goede beoordelingen op het gebied van de kwaliteit van service." Deze verheugende toename kan ook het gevolg zijn van een hogere transparantie in het toerisme, want dankzij boekingsportals als HOTEL INFO hebben kamerzoekenden wereldwijd de mogelijkheid om hotels te beoordelen en hotelbeoordelingen te bekijken.
Zelfs de landen die in Europa het laagst scoren, zoals Denemarken (7,98), Rusland (7,92) of het Verenigd Koninkrijk (7,92) krijgen nog een positieve beoordeling van de hotelgasten. Als je als reiziger de spreekwoordelijke Britse beleefdheid verwacht, zou je wel eens van een koude kermis thuis kunnen komen.
Londen bevindt zich met 7,73 punten op de laatste plaats onder de Europese hoofdsteden. Amsterdam wordt met 7,91 punten iets vriendelijker beoordeeld, maar de absolute winnaar is Boedapest met 8,58 punten.
Top 5-steden in Nederland: vriendelijkheid en vakkundigheid van het hotelpersoneel*
Plaats - Stad - Beoordeling (hoogste cijfer: 10,0)
1. Den Haag 8,33
2. Eindhoven 8,32
3. Utrecht 8,20
4. Rotterdam 8,05
5. Amsterdam 7,91
Als we de grootste steden in Nederland met elkaar vergelijken, steken vooral Den Haag (8,33) en Eindhoven (8,32) er met kop en schouders bovenuit als het gaat om vriendelijkheid en hulpvaardigheid. Utrecht (8,20) belandt in de beoordelingen van boekingsklanten op de derde plaats, Rotterdam met 8,05 punten op de vierde plaats. Amsterdam sluit de rij met 7,91 punten.
* Hotelgasten beoordelen het via www.hotel.info geboekte hotel na hun vertrek aan de hand van een puntensysteem (0 tot 10). Naast criteria als kamerkwaliteit en prijs-kwaliteitverhouding kan hier onder andere ook de vriendelijkheid en bekwaamheid van het personeel worden beoordeeld. De beoordelingen zijn afgerond op twee cijfers achter de komma.
Over HOTEL INFO
HOTEL INFO exploiteert via de website www.hotel.info een wereldwijde hotelreserveringsservice voor ondernemingen en particulieren. De website biedt in 38 talen meer dan 250.000 hotels van alle categorieën die eenvoudig, snel en voordelig kunnen worden geboekt. Meer dan 6 miljoen particuliere en zakelijke klanten over de hele wereld vertrouwen op onze service om een hotel te boeken. U kunt daarbij meer dan 2 miljoen hotelbeoordelingen raadplegen. Sinds oktober 2011 is HOTEL INFO onderdeel van HRS GROUP. De ondernemingsgroep waartoe ook HRS en Tiscover behoren, heeft wereldwijd 1300 medewerkers en o.a. vestigingen in Innsbruck, Londen, Parijs, Rome, Barcelona, Istanbul, Warschau, Moskou, Peking, Shanghai, Singapore en São Paulo.
Op de hoogte blijven van onze updates?