Als u wilt, kunt u nog al wat - al of niet wetenschappelijk onderbouwde - onderzoeken doorlezen over hoe onze hersenen omgaan met prikkels die we ontvangen met dingen die we zien, horen, ruiken, voelen en ervaren. Onze ogen hebben een niet onbelangrijke en dominante functie in het maken van een eerste indruk. In een wereld waarin beeld door middel van allerlei technieken in enorme hoeveelheden dagelijks op ons afkomt, wordt dit alleen maar meer.
Het denken in oude marketingtermen is daarom allang achterhaald. Storytelling en beleving zijn de sleutelwoorden geworden. Voldoet de uitstraling van uw onderneming aan de verwachting van uw bezoeker? Stralen uw medewerkers en u zelf uit waar men voor staat? Kortom, klopt het plaatje in de praktijk bij de informatie die uw bezoeker vanaf de webside en andere informatie bronnen heeft verkregen? Loop eens door uw bedrijf en kijk vanaf de entree of dit plaatje klopt. Vraag uzelf eens af of u uzelf ook bij de receptie kan onderscheiden ten opzichte van uw collega-bedrijven.
Elke eerste stap in uw onderneming is voor uw bezoeker een spannende stap. Het is een emotioneel moment waarbij men bewust en onbewust veel indrukken krijgt. De eerste indrukken zijn visueel, daarna komt pas de wijze waarop de bezoeker ontvangen wordt door de gastvrouw of gastheer. Uw bezoeker zal zich meer op haar of zijn gemak voelen als de eerste, visuele indruk passend is bij uw onderneming. En niet onbelangrijk, de kans om meteen een blijvende indruk te maken op uw bezoeker lang nadat hij weer is weg gegaan. Met drie aanpassingen in het interieur kunt u dit vaak al bereiken. Ik ben benieuwd waar u op uit komt wanneer u op dit punt kritisch naar uw onderneming kijkt. Succes.
Martin Groenewege is eigenaar van Tachup bv en Indruk interieur bv en werkt nauw samen met kunstenaars, stilisten, architecten en interieur project inrichters.