Marge en gasttevredenheid omhoog bij meer groente op het bord

9 jaar geleden
Sofie Fest
Redacteur
9 jaar geleden
Uit het Duurzaamheidskompas 2014 is gebleken dat Nederlanders een gezondere maaltijd willen. Bijna de helft van de horecabezoekers vindt dat er in de horeca onvoldoende aanbod is van groente en fruit, zo blijkt uit het onderzoeksrapport. Om restaurantbezoekers te helpen meer groente te eten, heeft Stichting Variatie in de Keuken in samenwerking met Wageningen UR en GroentenFruit Huis in november 2014 een pilot uitgevoerd bij Van der Valk in Vught. Zo werd er bijvoorbeeld gekeken of het menu kan worden aangepast door meer groente toe te voegen aan gerechten en minder vlees of vis te serveren.

Meten = weten
In de keuken van het Van der Valk restaurant in Vught werd van meer dan 1500 hoofdgerechten gewogen hoeveel de gasten aten. Aansluitend is het consumptiegedrag en de mate van verspilling in kaart gebracht en is de gasttevredenheid gemeten. Tot slot is de margeverbetering, wat het voor de restauranteigenaar oplevert, bepaald. Hotel Vught is ook ‘groen’ en duurzaam aan het werk voor de toekomst.

Positieve resultaten
Consumenten hebben meer behoefte aan meer groente op het bord in de horeca. Restauranteigenaren kunnen hier op inspelen en aan die behoefte voldoen door meer groente te serveren. Dit biedt chef-koks de ruimte en een extra uitdaging om groente nog lekkerder klaar te maken. Dat de horeca goed in kan spelen op meer groente en gezonder eten blijkt uit de positieve resultaten. Door meer groente en iets minder vlees of vis te serveren, wordt er simpelweg meer groente gegeten. De gasten hebben overigens niet aangegeven dat ze te weinig vlees of vis kregen bij hun gerecht.

Hogere gasttevredenheid
Meer groente op het bord zorgde voor een stijging van 23% van de totale groenteconsumptie en de gasttevredenheid nam met 9% toe.  Het consumptiepercentage van groente op het bord is ook 19% hoger dan van de groente die apart werd geserveerd.
 
Om de uitkomsten van de pilot te verifiëren en de lange termijn effecten te onderzoeken, wordt er in de periode mei tot en met augustus 2015 een grootschalige interventie uitgevoerd op meerdere locaties in Nederland.
 
Over Variatie in de Keuken
Variatie in de Keuken is een stichting die onderzoek doet naar consumentengedrag, eetgewoonten en menu-engineering in de horeca en retail sector. De stichting zet groente in de hoofdrol en inspireert consumenten en professionele koks tot gezond en duurzaam eten. Voor meer informatie, zie www.variatieindekeuken.nl.
 
Over GroentenFruit Huis
GroentenFruit Huis is de organisatie die met één stem spreekt namens de groente- en fruitsector. De organisatie is op 1 januari 2014 opgericht door belangenorganisaties DPA en Frugi Venta. GroentenFruit Huis wil voor haar leden kansen vergroten, risico’s verkleinen en kennis delen. Hierbij richt de organisatie zich op vier thema’s: Voeding & Gezondheid, Voedselveiligheid & Kwaliteit, Markt & Statistiek en Logistiek & ICT. Voor meer informatie, zie: www.groentenfruithuis.nl
 
Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Meest gelezen
Meest recent

Achterhoek Business nr1 2025

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Achterhoek Business is een uitgave van Van Munster Media