Rijkswaterstaat en GelreGroen ondertekenen contract voor doortrekken A15 en verbreding A12 en A15

4 uur geleden
4 uur geleden
Rijkswaterstaat en consortium GelreGroen hebben op 3 juli 2025 een geactualiseerd contract ondertekend voor het project ViA15. Daarmee is een belangrijke stap gezet in de doortrekking van de A15 naar de A12, de verbreding van de snelweg A12 tussen aansluiting Westervoort en knooppunt Oud-Dijk en de verbreding van de A15 tussen de knooppunten Valburg en Ressen. Voorbereidende werkzaamheden starten komend najaar. Als alles volgens planning verloopt, zijn de wegen in 2031 gereed.

In 2020 tekenden beide partijen reeds eerder een contract voor de realisatie, maar de wettelijke basis voor het project ViA15 en de realisatie daarvan liet op zich wachten. Pas in oktober 2024 verklaarde de Raad van State het Tracébesluit ViA15 onherroepelijk. Het afgelopen half jaar voerden Rijkswaterstaat en GelreGroen intensieve gesprekken over de voortzetting van het contract.

Directeur-generaal Martin Wijnen ondertekende namens Rijkswaterstaat. Namens GelreGroen ondertekenden Alexander Hofmann, algemeen directeur HOCHTIEF PPP Transport Westeuropa GmbH en Martijn Lunneker, directeur John Laing.

Martin Wijnen: ‘Wij zijn blij dat we na een lange periode van wachten en onzekerheid, nu duidelijkheid hebben. We kunnen samen met GelreGroen aan de slag om de nieuwe A15 te bouwen en de bestaande A12 en de A15 te verbreden. Na de definitieve uitspraak van de Raad van State in oktober 2024 hebben we constructieve gesprekken gevoerd met GelreGroen over de voortgang van het project, het contract en de planning van de werkzaamheden. We hebben alle vertrouwen in een goede samenwerking de komende jaren.’

Martijn Lunneker: ‘Het heeft lang geduurd voordat er duidelijkheid kwam over het project Via15. Ik heb groot respect voor alle betrokkenen en teams, die in het project zijn blijven geloven en hier aan hebben bijgedragen. Dat is geen vanzelfsprekendheid. Een project met een bouwperiode van bijna 6 jaar met daaropvolgend 20 jaar onderhoud 5 jaar doorschuiven, is geen eenvoudige opgave. Ook al is het project nagenoeg onveranderd, het vraagt om een herbeschouwing van de impact op de plannen, aanpak en het contract. Ik wil mijn waardering uitspreken voor het getoonde commitment van RWS om hier samen met ons, en op alle niveaus, de noodzakelijke stappen in te blijven zetten. Een mooi voorbeeld voor hoe samenwerking je verder brengt, ook als het lastig is. Wij zien er naar uit om buiten gezamenlijk aan de slag te kunnen met dit mooie project.’

Extra voorlopige rijstrook A12
Met de ondertekening van het contract zijn ook de hoofdlijnen van de planning duidelijk. Weggebruikers zullen in het najaar van 2027 op de A12 tussen Westervoort en knooppunt Oud-Dijk in beide richtingen over een extra voorlopige rijstrook gaan rijden. Op deze manier komt GelreGroen tegemoet aan de wensen van de regio om de problemen op de A12 als eerste aan te pakken.

Volledig verbrede A12 en A15 in 2029
In het voorjaar van 2029 rijdt het verkeer over de verbrede A15 tussen knooppunt Valburg en Ressen. De definitieve verbreding van de A12 tussen Westervoort en Oud-Dijk én de verbreding van de A15 tussen Ressen en aansluiting Bemmel/Huissen is naar verwachting gereed in de zomer van dat jaar.

Nieuwe A15 in 2031
De nieuwe A15 en de brug over het Pannerdensch Kanaal worden naar verwachting eind 2031 opengesteld voor verkeer. Daarmee ontstaat een directe verbinding tussen de A15 en A12: een belangrijke schakel op de route tussen de Rotterdamse haven en Duitsland.

Voorbereidingen starten eind 2025
In het najaar van 2025 start GelreGroen met voorbereidende werkzaamheden. Dat zijn onder andere het verleggen van kabels en leidingen, het kappen van bomen, het inrichten van werkterreinen en de aanleg van tijdelijke bouwwegen en bouwbruggen. De komende maanden gaan GelreGroen en Rijkswaterstaat eerst hun projectorganisaties verder bemensen. In het najaar zijn er ook informatiebijeenkomsten voor omwonenden en andere belanghebbenden. Daarin zullen Rijkswaterstaat en GelreGroen meer vertellen over de planning en uitvoering van het project.

GelreGroen
GelreGroen is een consortium van Dura Vermeer, BESIX, HOCHTIEF, Van Oord en John Laing. Het ontwerp, de bouw, de financiering en het 20-jarige onderhoud van het project ligt bij GelreGroen. De naam GelreGroen refereert aan een natuurinclusief ontwerp van deze nieuwe wegverbinding, waarbij Groen staat voor zorgzaamheid richting de omgeving met als doel tevreden bewoners, natuurorganisaties, weggebruikers en bestuurlijke stakeholders.

Project ViA15
In het wegenproject ViA15 werken Rijkswaterstaat en provincie Gelderland samen aan een betere verkeersdoorstroming in de regio Arnhem – Nijmegen, de Liemers en de Achterhoek. Hierdoor staat men hier straks minder vaak in de file. Door de A15 door te trekken naar de A12 en delen van beide wegen te verbreden, neemt de bereikbaarheid toe en realiseren we een directe verbinding tussen de Rotterdamse haven en Duitsland. Hiermee verbetert het vestigingsklimaat. Daarnaast realiseert GelreGroen parallel aan de A15 een snelfietsroute in opdracht van provincie Gelderland.

Heeft weten over het project ViA15? Kijk dan op www.via15.nl

Foto: Van rechts naar links: Alexander Hofmann, algemeen directeur HOCHTIEF PPP Transport Westeuropa GmbH; Martin Wijnen, directeur-generaal Rijkswaterstaat; Martijn Lunneker, directeur John Laing. Credits: Tineke Krijt Fotografie.
 
Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Meest gelezen
Meest recent

Achterhoek Business nr2 2025

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Achterhoek Business is een uitgave van Van Munster Media