3 uur geleden
3 uur geleden
Sales en marketing koploper in loonkloof
De loonkloof is in elke onderzochte sector zichtbaar, maar varieert sterk. Afhankelijk van de sector verdienen mannen tussen de zeven en 23 procent meer. In engineering- en datarollen bedraagt het mediane salaris voor vrouwen $88.000 (€76.174) tegenover $107.000 (€92.620) voor mannen; 22 procent meer.
Ook in product- en designfuncties verdienen vrouwen minder. Zij verdienen gemiddeld $88.000 (€76.174), terwijl mannen met een bedrag van $94.000 (€81.367) zeven procent meer ontvangen. Het grootste verschil is te zien in sales en marketing, waar vrouwen $70.000 (€60.593) verdienen tegenover $86.000 (€74.442) voor mannen. Een kloof van 23 procent.
Ook buiten Nederland blijven de loonkloven het grootst in tech- en productrollen. Het gebrek aan vrouwelijke vertegenwoordiging in leiderschapsposities blijft de grootste uitdaging in deze sectoren.
Ondanks stabiele salarissen blijft genderloonkloof bestaan
Hoewel de genderloonkloof blijft bestaan, liggen de Nederlandse salarissen wel op een vergelijkbaar niveau met vorig jaar en andere Europese landen. De Nederlandse markt blijft concurrerend met een mediaan jaarinkomen van $100.000 (€87.427) voor engineering- en datarollen, vergelijkbaar met vorig jaar. Duitsland noteert $101.000 (€87.427), het Verenigd Koninkrijk $117.000 (€101.276) en de Verenigde Staten $150.000 (€129.841).
Voor product- en designrollen bedraagt het mediane salaris in Nederland $90.000 (€77.905), terwijl professionals in sales en marketing gemiddeld $72.000 (€62.324) verdienen. Opvallend is de forse stijging van voltijdcontracten in Nederland. In engineering-rollen wordt 92 procent van de werknemers fulltime in dienst genomen, waar dit vorig jaar nog 83 procent was.
Strijd om AI-talent intensiveert
Een andere uitdaging op de arbeidsmarkt is de schaarste aan AI-talent. Wereldwijd stijgt de compensatie voor AI- en Machine Learning-engineers scherp. Gespecialiseerde rollen in AI, cybersecurity en digitale marketing verdienen 20 tot 25 procent meer dan basiscompensatieniveaus, een trend die ook Nederlandse bedrijven ervaren.
Eline Fruytier, Mid-Market Manager Benelux bij Deel: 'De genderloonkloof in Nederland blijft hardnekkig. Met deze data willen we bedrijven niet alleen inzicht geven in deze verschillen, maar hen ook helpen deze aan te pakken. Met transparante data kunnen bedrijven hun eigen beloningsstructuren evalueren en concrete stappen zetten naar meer gelijkheid. Met de EU Pay Transparency Directive die in 2026 van kracht wordt, is het voor bedrijven essentieel om nu al te beginnen met het in kaart brengen van hun loonverschillen. In een arbeidsmarkt waar de strijd om talent intensiveert, is eerlijke compensatie niet alleen een morele kwestie, maar ook een strategisch voordeel.'
Op de hoogte blijven van onze updates?