30 procent marketeers wantrouwt organisaties die AI inzetten voor tekst en beeld

2 uur geleden
2 uur geleden
Organisaties die AI inzetten voor tekst, fotografie en video lopen een reputatierisico. Uit onderzoek van NOBEARS blijkt dat dertig procent van de marketing-, sales- en communicatieprofessionals (MSC) vindt dat deze organisaties onbetrouwbaar overkomen. Hoewel de helft ziet dat AI marketing goedkoper maakt, is de conclusie dat het er niet per se beter van wordt. Opvallend, aangezien veertig procent verwacht dat hun organisatie binnen drie jaar een groot deel van de afbeeldingen op de eigen website met AI maakt. Ook schrijft de helft zelf ook al een kwart van de marketingteksten met AI.

Vindbaar in AI-tools
Een belangrijk onderdeel binnen marketing is online vindbaarheid. Vier op de tien MSC-professionals zoeken vooral in Google naar bedrijven, producten of diensten. Een ruime meerderheid (61%) geeft aan inmiddels ook via AI-tools te zoeken. Dit betekent dat merken niet langer alleen in Google vindbaar moeten zijn, maar ook in AI-tools via Artificial Intelligence Optimization (AIO). 43 procent van de MSC-professionals denkt zelfs dat bedrijven binnen vijf jaar onvindbaar zijn als ze niet investeren in AIO.

Nieuwe uitdaging
Gevonden worden in AI-tools is niet makkelijk. Er is nog veel onbekendheid onder MSC-professionals. Zo weet meer dan de helft (57%) niet goed hoe ze de vindbaarheid van hun organisatie in AI-tools moeten verbeteren. Sterker nog, 43 procent zet ook SEO (nog) niet in, terwijl dat ook voor zichtbaarheid in AI-tools relevant is. Bijna een kwart (23%) is wel al aan de slag gegaan met zoekmachineoptimalisatie voor AI-tools.

“Het is opvallend dat veel MSC-professionals organisaties die AI inzetten minder betrouwbaar vinden, terwijl ze er zelf ook al volop gebruik van maken”, zegt Pim de Brock, CTO bij NOBEARS. “Daarbij zie je dat AI vaak wordt ingezet als doel op zich, terwijl het juist een middel moet zijn. Het belangrijkste is dat je AI niet op de automatische piloot gebruikt, maar traint in jouw tone of voice, doelgroep en merkwaarden zoals je bij een nieuwe medewerker zou doen. Dan kan AI daadwerkelijk overtuigende en passende content opleveren. Tegelijkertijd valt op dat veel organisaties SEO lijken te vergeten, terwijl SEO en AIO elkaar versterken: zonder goede SEO-content verschijn je niet in AI-zoekresultaten. Zie dit moment daarom als kans om zowel op AIO als op SEO in te zetten. Juist met die combinatie zorg je voor goede en blijvende online vindbaarheid.”
 
Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Meest gelezen
Meest recent

Achterhoek Business nr3 2025

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Achterhoek Business is een uitgave van Van Munster Media