9 jaar geleden
9 jaar geleden
Sofie Fest
Redacteur
De belastingtaken van gemeenten zijn wettelijk vastgelegd en worden voortaan uitgevoerd door het GBT. Onder deze taken vallen de heffing en inning van diverse gemeentelijke belastingen zoals onroerende zaakbelasting en afvalstoffenheffing. De gemeenten blijven zelf verantwoordelijk voor het beleid en het vaststellen van de jaarlijkse tarieven. Personeel van de respectievelijke afdelingen belastingen zijn mee overgegaan naar het GBT. Het doel van de samenwerking is kosten besparen, dienstverlening verbeteren en continuïteit garanderen. De afspraken hierover zijn in Fiscale Uitvoeringsovereenkomsten (FUO's) vastgelegd.
Bestuursvoorzitter Rob Welten van het GBT is tevreden: "Op deze manier concentreren we bij het GBT steeds meer kennis en kwaliteit ten aanzien van het gemeentelijk belastingproces. En digitalisering van de overheid is de volgende efficiencyslag die het GBT nu maakt. Elke nieuwe partij plukt daarvan de voordelen. Tegelijkertijd bevordert deze samenwerking de regionale verbinding in Twente en met onze buurregio de Achterhoek". Directeur Rob Toet voegde daar aan toe dat de cultuur binnen het GBT past bij de cultuur zoals die binnen de gemeenten Bronckhorst en Berkelland aanwezig zijn. "We vullen elkaar op een goede manier aan."
Inwoners en bedrijven in Bronckhorst en Berkelland krijgen de gemeentelijke belastingaanslag en andere correspondentie voortaan van het GBT. Voor de meesten zal dat voor het eerst eind februari zijn als de jaarlijkse gecombineerde aanslag (o.a. over de WOZ, afvalstoffenheffing en rioolheffing) bezorgd wordt. Voor vragen en informatie kunnen de inwoners voortaan terecht bij het GBT.
Op de hoogte blijven van onze updates?