Nederlandse man verkiest thuis koken boven restaurant

9 jaar geleden
9 jaar geleden
Sofie Fest
Redacteur
De meeste Nederlandse mannen gaan naar de markt voor verse groenten en halen hun vlees bij de slager (44%). Dit blijkt uit onderzoek van Only for Men onder ruim 1300 mannen uit alle Nederlandse provincies. Het koken op basis van een recept van internet is de mannen niet vreemd, 30% haalt hiervoor ingrediënten bij de supermarkt. Verder kookt 23% het liefst met pakjes en zakjes.

De Nederlandse man nuttigt de avondmaaltijd het liefst thuis (71%) of in een restaurant (23%). Enkele mannen eten het liefst bij hun ouderlijk huis (4%) of bestellen bij de snackbar (2%). Mannen uit Flevoland, Overijssel en Zeeland mijden de snackbar.

Meeste mannen lusten hem wel rauw: de biefstuk
Ruim de helft van de mannen stroopt zijn mouwen graag op voor een schotel met biefstuk. Een derde van de mannen kiest als lievelingsgerecht de stamppot met worst. Verder eten enkelen het liefst friet met een frikandel speciaal of quinoa met superfoods. In enkele provincies is quinoa meer in trek dan de frikandel speciaal, namelijk in Noord-Brabant, Noord-Holland, Utrecht, Drenthe en Flevoland.

Hij drinkt graag zwarte koffie, maar ook cappuccino
Na het eten is het tijd voor een bakkie troost. De meeste mannen drinken, zoals het hen betaamt, het liefst zwarte koffie (55%). Op een tweede plaats staat cappuccino (24%), gevolgd door espresso (12%) en latte macchiato (9%). Noord-Hollandse mannen verruilen de cappuccino liever voor iets sterkers, bij hen staat espresso (21%) op de tweede plaats.

Eén op de vijf mannen laat alcohol staan
Nederlandse mannen drinken graag bier (56%), wijn (17%) of sterke drank (6%) met vrienden. Een grote groep (22%) geeft echter aan geen alcohol te drinken. De meeste onthouders bevinden zich in Gelderland. Ruim een kwart van de mannen laat hier de alcohol staan. In Nederland zijn het de Friezen die het meest naar het gele goud snakken, 72% van de mannen drinkt het liefst bier.

Meer achtergrond over het onderzoek: http://www.onlyformen.nl/nederlandse-mannen-onderzoek/
Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Meest gelezen
Meest recent

Achterhoek Business nr1 2025

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Achterhoek Business is een uitgave van Van Munster Media