4 april 2016
4 april 2016
Sofie Fest
Redacteur
De stijgende lijn die Subaru in Nederland in 2015 wist te vinden, heeft het Japanse merk in het eerste kwartaal van dit jaar doorgetrokken. Groeide het merk in 2015 met 22%, de eerste drie maanden van dit jaar werden er maar liefst 45,9% meer Subaru’s verkocht. De groei komt voor een belangrijk deel op naam van de veelzijdige Outback. Ook de invloed van de vernieuwde Subaru XV en Forester is inmiddels zichtbaar. De verkooptoename bij Subaru staat haaks op de ontwikkeling van de personenautomarkt. Die slonk in het eerste kwartaal met 11,5% ten opzichte van 2015.
Subaru heeft een succesvol eerste kwartaal afgerond. Het Japanse merk wist in de eerste drie maanden van dit jaar 302 auto’s te verkopen, een toename van 45,9% ten opzichte van het jaar ervoor. De stijging krijgt extra glans als de ontwikkeling van de Nederlandse personenautomarkt tegen het licht wordt gehouden. In het eerste kwartaal daalden de personenautoverkopen in Nederland met maar liefst met 10,1 procent.
Bij Subaru is de grootste stijger de Outback die een toename van maar liefst 170% liet noteren ten opzichte van het eerste kwartaal vorig jaar, de introductieperiode van het toen volledig nieuwe model. Van de onlangs gefacelifte XV is inmiddels ruim 30% meer verkocht en de Forester, eveneens voor dit modeljaar onderhanden genomen, kende ruim 12% meer registraties. De populariteit van de drie modellen maakt duidelijk dat de SUV-modellen van Subaru onverminderd in trek zijn.
En het einde van de groei lijkt nog niet in zicht. De tekenen voor het volgende kwartaal zijn wederom positief, onder meer gebaseerd op de belangstelling voor de Subaru Adventure Days, een groot klantenevenement dat Subaru begin april in het midden van het land houdt. Op de bijeenkomst, die inmiddels volledig vol is, kunnen potentiële klanten uitgebreid kennismaken met het Subaru-gamma. Ook kunnen de bezoekers kennismaken met diverse Subaru’s als trekauto en wordt EyeSight, het veiligheidssysteem dat werkt als een paar extra ogen voor de bestuurder gedemonstreerd, zoals natuurlijk ook de voordelen van Subaru’s Symmetrical All Wheel Drive en de boxermotor, typische Subaru-kenmerken, aan bod komen.
Foto: Ondanks een neergaande Nederlandse personenautomarkt, weet Subaru te plussen met maar liefst 45,9%.
Op de hoogte blijven van onze updates?