22 june 2016
22 june 2016
Sofie Fest
Redacteur
Voor de locatie wil men graag gebruik maken van een gedeelte van de bibliotheek in Ruurlo. Men wil zichtbaar zijn in het dorp en goed te bereiken zijn. In eerste instantie wil men twee dagdelen per week open zijn. Ook op de vrijdag zodat er aansluiting is bij de markt. In de toekomst kan dat worden uitgebreid. Er zal een inhoudelijke samenwerking met de Bibliotheek Oost Achterhoek wordt gerealiseerd. Men kan bijvoorbeeld samen cursussen opzetten en het inloopcentrum kan een rol spelen bij de toekomstige openingstijden. Het Voormekaarteam Ruurlo is ook gehuisvest in de bibliotheek en wederzijds kunnen signalen worden uitgewisseld en kan preventief op bijvoorbeeld vereenzaming worden ingespeeld. Ook de wijkagent kan een plek krijgen in de bibliotheek. Hierdoor ontstaat een mogelijkheid voor korte lijnen in de samenwerking. Daarnaast kwam nog het verzoek van het Repaircafe om in Ruurlo te gaan starten met een maandelijks Repaircafe. Hiervoor wil men ook graag gebruik maken van de bibliotheek. De activiteiten van het Repaircafe sluiten aan bij de doelgroep en de activiteiten van het Inloopcentrum.
Wat is het effect?
Het effect van de verzoeken is dat er diverse partijen gebruik willen maken van een deel van de bibliotheek in Ruurlo. Daarvoor is de huidige indeling van de bibliotheek niet geschikt. Om te komen tot een laagdrempelig inloopcentrum met verschillende verbanden richting VMK, politie, Repaircafe en bibliotheek is een aanpassing van twee ruimtes nodig.
De gemeente is eigenaar van het gebouw en de Bibliotheek Oost Achterhoek is onze huurder. Zij hebben aangegeven mee te willen werken aan de aanpassing van een gedeelte van de beoogde ruimtes en verplaatsen daarvoor ook een deel van hun collectie boeken en multimedia. Ze zijn niet financieel verantwoordelijk voor het gebouw.
De aanpassing van de ruimte kost €20.000 exclusief BTW. Het inloopcentrum heeft daarnaast eenmalig € 5.000 nodig om op te starten. Op basis van artikel 4:23 lid 3 onder d van de Awb en de Verordening Begrotingspost- en Incidentele Subsidies 2013 kan dit bedrag eenmalig verstrekt worden. Het draagvlak binnen Ruurlo is groot en er hebben zich al veel vrijwilligers gemeld. Ook het Repaircafe Ruurlo wil graag een eenmalige bijdrage om te kunnen beginnen, hiervoor heeft men € 1.000,- nodig. Het initiatief draagt bij aan de verhoging van de sociale cohesie en voldoet aan de voorwaarden binnen de Subsidieregeling burgerinitiatieven 2015.
De ruimte in bibliotheek wordt aangepast om te komen tot een laagdrempelige voorziening. Wanneer blijkt dat de partijen geen gebruik meer kunnen of willen maken blijft het gebouw haar waarde houden doordat de gebruiksmogelijkheden vergroot zijn ten opzichte van de huidige situatie.
Het verzoek dateert van eind 2015 maar was destijds nog niet compleet. In de jaarrekening 2015 is een tekst opgenomen om vanuit het VSVB-budget 2015 een overheveling van middelen in gang te zetten. De gemeenteraad zal hier in de zomer een besluit over nemen. Voorgesteld wordt om €10.000,- uit dit overgehevelde budget te gebruiken voor de aanpassing van de ruimte. Wanneer de gemeenteraad niet akkoord gaat, dan wordt voorgesteld om het budget VSVB 2016 aan te spreken. Daarnaast is er WMObudget voor “diensten wonen met zorg”. De resterende €10.000,- voor het aanpassen van de ruimte en €5.000,- opstartsubsidie kan hieruit gefinancierd worden. Tot slot is er vanuit de regeling burgerinitiatief de mogelijkheid om opstartsubsidie voor het Repaircafe beschikbaar te stellen. Er is voor 2016 nog voldoende ruimte binnen dit budget.
Initiatief, participatie en rol gemeente
Het initiatief komt van de inwoners van Ruurlo, er is commitment van diverse partijen en de gemeente speelt in dit proces een aanjagende en faciliterende rol.
Planning en evaluatie
De aanpassing van de bibliotheek kan in juni starten, de partijen die gebruik willen maken van de bibliotheek wordt gevraagd hier aan mee te helpen zodat de officiële start na de bouwvak kan plaatsvinden.
Op de hoogte blijven van onze updates?