Artikel

15-07-2020 16:22

Interview Hans Martijn Ostendorp, De Graafschap: We beschikken over veel veerkracht, ook nu

De Graafschap beleeft roerige tijden. Hoewel de sluiting van het stadion op 16 maart, het verbod op wedstrijden tot in ieder geval 1 september en de helaas niet aan te vechten positie in de Eerste Divisie minder vreugdevol zijn, ziet algemeen directeur Hans Martijn Ostendorp ook zeker de steun van de sponsoren en de supporters. "We beschikken over veel veerkracht, ook nu."

Fotografie: Carlo Stevering

Hans Martijn Ostendorp heeft de afgelopen weken veel met Cambuur en de KNVB om tafel gezeten. Nu de club definitief geen kans meer maakt op promotie, loopt de club behoorlijk wat inkomsten mis; naar schatting tussen de 500.000 en 800.000 euro. Inmiddels heeft de KNVB een compensatie van 375.000 euro toegezegd als tegemoetkoming. Naar verwachting ontvangt de club ook nog een bijdrage uit het solidariteitsfonds.

Flinke klap

De pijn komt natuurlijk niet alleen door het missen van de inkomsten die gepaard gaat met de promotie naar de Eredivisie. "Het zijn ingewikkelde tijden. De Vijverberg is sinds 16 maart dicht. Dat betekent geen inkomsten uit ticketing en horeca. Onze inkomsten zijn in een paar weken van 100 naar 0 gegaan. Maar het is zaak om iedereen aan boord te houden; de spelers, de supporters en de sponsoren. De spelers hebben de afgelopen maanden thuis gezeten. De technische staf ontwikkelde een speciaal programma om hen fit te houden. Maar de onduidelijkheid en onzekerheid is ook voor hen erg lastig. Ze waren al een eind op weg en de weggenomen kans om te promoveren was een flinke klap. Nu trainen ze zonder doel. Gelukkig hebben zij enorm veel veerkracht en zijn ze topfit teruggekeerd naar het stadion, waar ze inmiddels in kleine groepjes op 1,5 meter afstand trainen. Al missen ze wel het intensieve spelen. Ze willen het liefst het duel aangaan. De eerste selec-tie en de jeugd tot en met achttien mag gelukkig wel in partijvorm spelen. Maar ook bij hen zijn de trainers heel scherp op het naleven van de richtlijnen." Ostendorp hoopt dat na Duitsland ook in Nederland de topsport snel weer in alle intensiteit kan worden beoefend. Op dit moment kijkt het kabinet of er vanaf 1 september weer wedstrijden met publiek mogen worden gespeeld. "Ik ben natuurlijk geen viroloog, maar als de terrassen sinds 1 juni aangepast open mogen, waarom zou dat dan niet in het stadion kunnen? Laat onze spelers ook alsjeblieft de wei ingaan."

Hart voor de club

De supporters van de voetbalclub hebben ook niet stilgezeten. Met de campagne #hartveurdeclub met een blauw-wit hart als beeldmerk is aandacht gevraagd voor de mogelijkheid om alvast de seizoenskaart te verlengen. Inmiddels staat de teller op 3700 kaarten. "Mensen staan te trappelen om het stadion weer in te mogen. Het is prachtig om te zien dat iedereen blijft en snapt dat we het samen moeten doen. Maar die loyaliteit is natuurlijk wel wederkerig. Met mijn komst naar De Graafschap in 2017 heb ik vanaf dag één ingezet op sociaal maatschappelijke verankering, met als doel om mensen in verbinding te brengen. Denk bijvoorbeeld aan de speciale voetbalteams voor ouderen en mensen met een lichamelijke of verstandelijke beperking, of de campagne 'hart onder de riem' voor Achterhoekers die wat ondersteuning kunnen gebruiken. Binnenkort komt daar een nieuw project bij. Samen met Seesing Flex gaan we het online platform www.degraafschapwerkt.nl lanceren met diverse vacatures van bedrijven. We zijn meer dan voetbal en hebben een maatschappelijke opgave. Mensen beseffen dat als ze De Graafschap laten vallen, zij ook een stuk van de Achterhoek laten vallen."

Steun van sponsoren

Ook de sponsoren worden natuurlijk niet vergeten. "Zij blijven ons massaal steunen, dat blijkt uit het feit dat we weinig opzeggingen van de spon-sorcontracten hebben ontvangen. Voor bedrijven voor wie het financieel erg lastig is, gaan we het gesprek aan en kijken we samen wat de mogelijk-heden zijn. De sponsoren voor het nieuwe seizoen zijn al rond. De steun van partners als AgriBio-Source Europe BV, Seesing Flex, JPR Advocaten, SWR.bv, Moods Coffee, Rabobank en PlaySeat helpt enorm om ook mentaal door deze crisis heen te komen." Die steun is door De Graafschap uitgebreid beloond in de media. Een paginagrote advertentie met het wit-blauwe hart met daarin alle namen van de sponsoren was te vinden in de kranten en op de sociale media-kanalen. "Op die manier hebben we onze dankbaarheid voor hun steun geuit. We willen ook graag wat terugggeven door bijvoorbeeld ons netwerk aan te wenden. Daarnaast hebben we met de introductie van het Happy Hour Business Journaal een alternatief ontwikkeld voor de zakelijke evenementen die de afgelopen maanden geen doorgang konden vinden. Tijdens dit journaal komt al het nieuws rond de sponsoren, spelers en andere ontwikkelingen aan bod." Ook staan er inmiddels weer enkele kleinschalige evenementen op het programma zoals een diner en een pubquiz.

Hans Martijn Ostendorp is erg blij dat de investeringen in de contacten van de afgelopen jaren zich in deze moeilijke tijden uitbetalen. "We zullen het samen moeten doen. Dat is ook de boodschap van het nieuwe lied dat in april werd gelanceerd op initiatief van de sponsoren. Ik kreeg kippenvel toen ik de beelden van het volle stadion voorbij zag komen in de clip. Ik hoop dat dat snel weer de realiteit wordt."

 

Bij het te perse gaan heeft de Eredivisie het oefenprogramma van de clubs uit de Eredivisie en de Keuken Kampioen Divisie voor de maand augustus bekendgemaakt.

delen:

Informatie over de auteur

Sofie Fest | | email
Uw naam
Uw email
Uw bericht
 
Algemene voorwaarden | privacy statement