Artikel

13-01-2021 09:00

DITT Officemakers succesvol op de Duitse markt

De centrale vraag bij exportadvisering is steeds: wat is nu de beste aanpak om in Duitsland zaken te doen? Het antwoord hierop is tweeledig. Deze aanpak moet passen bij zowel de eigen bedrijfscultuur, maar zeker ook bij de doelgroep. In mijn adviespraktijk ‘op Duitsland’ heb ik over de afgelopen jaren een zevental successtrategieën ontwikkeld. Feitelijk is dit een benchmark van 100+ marktintroducties in Duitsland. Het bedrijf DITT Officemakers kiest ook bewust voor één van deze methoden. Directeur Rob van de Bunt van DITT Officemakers Deutschland zal dit verder toelichten.

Korte introductie
DITT Officemakers staat voor “Great Offices Happy People”. Prachtige kantoren en blije mensen realiseren met ontwerp en realisatie van een flexibel kantoor, turn-key projectinrichtingen of indrukwekkende kantoor(bouw)projecten. Met ruim vijftig collega’s bouwt DITT Officemakers iedere dag aan inspirerende kantoorruimtes.

Unieke aanpak
Rob beschrijft hun aanpak als volgt: “We zien dat onze wijze van project handling en het vermogen om klantwensen te converteren naar het ultieme kantoor een warm welkom kent in Duitsland. En als Duits bedrijf blijven we toch typisch Nederlands als het gaat om flexibiliteit bij bijvoorbeeld de interpretatie van bestekken en de bijbehorende bouwtekeningen.” 

Voorbereiding
De Duitse marktentree is voor DITT Officemakers zeker geen try-out. Integendeel. Als een professioneel en volwassen bedrijf zijn de eerste marktcontacten omgezet in contracten. Rob vertelt hierover: “Samen met CMP heeft DITT Officemakers goed voorgesorteerd op zaken als wetgeving, toegang tot de Duitse netwerken en kennis van de Duitse zakencultuur.  Het belangrijkste is echter goed weten wat we zelf te bieden hebben. En deze toegevoegde waarde ook als een overtuigende propositie te presenteren. De Duitsers hebben hiervoor zo’n mooi woord: ‘Alleinstellungsmerkmal’! In München hebben we een DITT Officemakers-kantoor gerealiseerd en we zijn ook actief in Berlijn, Noord-Duitsland en het Roergebied.”

De DITT-aanpak kunnen we samenvatten in drie aspecten: een gedegen voorbereiding, focus en het kiezen van de olievlekwerking als successtrategie. Met deze aanpak gaat DITT Officemakers stapsgewijs verder om nieuwe doelgroepen in nieuwe deelstaten te benaderen. Belangrijk bij deze methode is de goede aansluiting bij de Duitse zakencultuur. Want Duitse ondernemers willen zaken doen met Nederlandse ondernemers die ook “loslegen”. Of zoals Goethe het formuleerde: “Erfolg hat nur drei Buchstaben: TUN”!
 
Foto: Jan Brink (directeur DITT Officemakers), Rob van de Bunt (directeur DITT Officemakers GmbH) en Jan W. Temmink (directeur CMP-Centrum voor Marketing Projecten).

 
delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement