Nieuws

24-03-2020 15:33

Corona-crisis: dit kun je juist nu als ondernemer doen

Klanten houden de boot af, nieuwe bestellingen zijn er even niet en opdrachten worden vooruit geschoven. Je handel ligt grotendeels plat. En dus vragen ondernemers zich massaal af: hoe kom ik deze crisistijd door?

Door Andreas Van Kooten, Business Consultant Graydon
 
Voor veel bedrijven zijn het barre tijden. Met name horecaondernemers, bloemenkwekers, reisorganisaties en leveranciers voor de evenementenbranche buigen het hoofd over de vraag hoe ze de komende paar maanden hun hoofd boven water kunnen houden. Met name loonkosten drukken zwaar op de begroting. Gelukkig kwam de overheid deze week met een indrukwekkend pakket maatregelen, waardoor veel bedrijven werktijdverkorting kunnen aanvragen.
 
Daarnaast zijn er ondernemers die zich afvragen hoe ze de overgebleven tijd die er nu is toch nog zinvol kunnen besteden. We hebben een aantal suggesties voor je verzameld. Dit zijn 8 dingen die je als ondernemer in deze tijd van corona-crisis kunt doen.
 
1. Klanten en leveranciers onder de loep
Kijk vooral nu eens goed naar je belangrijkste klanten en leveranciers. Met wie doe je allemaal zaken? Mogelijk is je bedrijf te afhankelijk van één of twee partijen, die als gevolg van deze crisis misschien wel in grote nood verkeren. Als zij straks niet meer kunnen leveren of afnemen, dan kan dit grote consequenties hebben voor de continuïteit van je eigen bedrijfsvoering.
 
2. Administratie bijwerken
Voor 1 mei moet de aangifte voor de inkomstenbelasting weer geregeld zijn. Grijp deze rustige periode aan om je administratie op orde te brengen. Een kwestie van bonnetjes bijeen rapen en de inkoopfacturen uploaden. Het zijn met name zzp'ers die wachten tot het laatste moment met het bijwerken van hun kilometeroverzicht. Een typisch klusje om juist nu op te pakken.
 
Let op! Krijg je door het corona-virus betalingsproblemen met de Belastingdienst? Je kunt dan vragen om bijzonder uitstel van betaling. Daarvoor heb je wel een verklaring van een deskundige (doorgaans een accountant) nodig. Deze tijdelijke maatregel is onderdeel van het omvangrijke steunpakket voor ondernemers en zzp'ers.
 
3. Nieuwe inkomstenbronnen aanboren
Je inkomsten hollen achteruit, maar wellicht is er een manier te bedenken die de schade enigszins kan beperken. Aan voorbeelden geen gebrek. Denk aan al die restaurants die noodgedwongen hun deuren moesten sluiten en nu in allerijl een bezorgtak hebben opgetuigd. Bloemenkwekers krijgen op de veiling geen stuiver meer voor hun producten en openen hun deuren nu voor mensen die zelf tulpen komen plukken. Niet dat het alles goed maakt, maar toch. Heb jij al een plan B?
 
4. Voorraden checken
Voor veel bedrijven is dit iets voor in de zomer of wat ze zo tegen het einde van het jaar plannen. Soms moeten de deuren er zelfs even voor dicht. Het 'balansen' is een typische klus die je in deze uitzonderlijk rustige periode vaak heel eenvoudig naar voren kunt schuiven. Zo check je of de werkelijke voorraad van het assortiment ook echt overeenkomt met de voorraad die op papier staat vermeld. Het kan alvast maar gedaan zijn.
 
5. Persoonlijke ontwikkeling
Je zakelijke Engels ontwikkelen. De boeken in voor een studie 'Effectief Leiderschap'. Of wat te denken van die ene SEO-cursus waar je tot nu dusver steeds niet aan toekwam? Dit is hét moment om aan persoonlijke ontwikkeling te doen. Om te investeren in jezelf. Bijkomend voordeel: nagenoeg alle studies en cursussen zijn online en dus thuis te volgen.
 
6. Een ander helpen
Een crisis brengt vaak het beste in mensen naar boven. Zo is ook deze weken duidelijk te zien. Tandartsen doneren mondkapjes en via Helpdehoreca.nl kunnen mensen waardebonnen aanschaffen voor als de uitbaters hun deuren straks weer opendoen. Ook zijn er ondernemers die gratis webinars organiseren en zo hun kennis delen. Bedenk eens hoeveel goodwill dat oplevert. Misschien is er ook iets dat je zelf kunt doen om collega-ondernemers een hart onder de riem te steken.
 
7. Gewoon je facturen betalen
Het is een logische reactie misschien. Je ziet opdrachten wegvallen en trapt om die reden ook zelf op de rem. Bijvoorbeeld door langer te wachten met het betalen van een factuur. Maar sta er in dat geval wel even bij stil wat het betekent als álle ondernemers in Nederland dit zouden doen. Inclusief je eigen klanten. Dus, kun je openstaande facturen nog gewoon betalen? Pak dan - zeker in deze tijd - je verantwoordelijkheid. Hoe eerder, hoe beter.
 
8. Een verbouwing
Er zijn van die dingen die al langer in de pijplijn zaten, maar waar je steeds niet aan toekwam. Een verbouwing van je pand bijvoorbeeld, of het (laten) schilderen van het kantoor. Nu het ineens veel rustiger is geworden, kan dit een goed moment zijn om hier eindelijk mee aan de slag te gaan.

Hoe lang het gaat duren voordat alles weer normaliseert en ondernemers de draad weer kunnen oppakken? Niemand die het precies weet. Toch houden steeds meer mensen er serieus rekening mee dat deze situatie nog wel even zo blijft. Je kunt je tijd dan maar beter zinvol besteden.


Over Graydon
Graydon helpt het bedrijfsleven al 130 jaar lang aan waardevolle bedrijfsinformatie om weloverwogen financiële en commerciële beslissingen te nemen. Door uit diverse bronnen grote hoeveelheden data te verzamelen, analyseren en interpreteren, leveren wij klanten inzichten op het gebied van kredietinformatie, risk & compliance en marketinginformatie. Hierbij maken we gebruik van meer dan 130 internationale databases en de gegevens van meer dan 90 miljoen bedrijven. Graydon heeft kantoren in Amsterdam, Antwerpen, Londen en Cardiff. Sinds 2016 is Graydon onderdeel van Atradius, een van de grootste kredietverzekeraars ter wereld. 
delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by