Nieuws

12-01-2022 09:47

Logistieke proces niet bestand tegen huidige bestel- en retourneergedrag

53 procent van de werkenden in de logistieke sector stelt dat het huidige logistieke proces absoluut niet bestand is tegen de manier waarop Nederlanders vandaag de dag bestellen en retourneren. Dat blijkt uit onderzoek van Workforce Management specialist Protime onder ruim tweehonderd werknemers in de logistieke sector. Maar 45 procent vindt dat de sector goed is zoals het nu is en vindt verandering niet nodig.

Toekomst logistieke sector
Maar hoe ziet die toekomst van de logistieke sector er dan uit? Ruim de helft (53%) verwacht dat de sector over vijf jaar voorloper is in een duurzame supply chain. Daarnaast verwacht 49 procent dat de logistiek de komende drie jaar vooral in het teken zal staan van het personeelstekort, zoals bij zoveel andere branches. Volgens 22 procent van de werknemers zal het draaien om de allround inzetbaarheid van werknemers, en negentien procent verwacht dat nieuwe wet- en regelgeving een belangrijk rol gaan spelen tot 2024. Van Smart Industry wordt nog niet zoveel verwacht, slechts vijf procent denkt dat dit een belangrijke ontwikkeling wordt.

Bots en machines nemen banen over
Hoewel er dus weinig wordt verwacht van Smart Industry, denken werknemers in de logistieke sector wel dat de technologie invloed gaat hebben op de banen. Zes op de tien (60%) verwacht dat bots en machines de komende jaren veel logistieke banen gaan overnemen. Niet verrassend geeft twee derde (66%) van de werkenden in de logistiek aan dat de coronacrisis direct invloed heeft op de eerdergenoemde ontwikkelingen in de branche.

Lucas Polman, directeur Nederland bij Protime: “De logistiek is uiteraard geen uitzondering in sectoren waar de coronacrisis invloed op heeft gehad. Logistieke processen moesten worden omgegooid om veilig te kunnen werken, maar ook werd er veel meer gevraagd van de werknemers in de afgelopen twee jaar. Het aantal online aankopen rees de pan uit, waardoor het niet gek is dat veel medewerkers zich afvragen of dat houdbaar is. Daar moeten wat zaken voor veranderen. Het aannemen van extra personeel is daarbij een belangrijke stap. Net als het opleiden van medewerkers, zodat zij op meer plaatsen inzetbaar zijn binnen het logistieke proces. Daarnaast is het als organisatie belangrijk om je personeelsbestand dankzij de juiste software op orde te hebben. Zo is in één oogopslag duidelijk waar bijvoorbeeld de gaten in de planning vallen en kun je hier tijdig op inspelen.”

Photo by Tiger Lily from Pexels

 
delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement