12 april 2022
12 april 2022
Happy People, Strong Brands. Dat is de nieuwe belofte die Frappant doet aan iedereen die met ze in contact komt. Dennis Hoftijzer, mede-eigenaar: “We menen dit oprecht. Ik merk elke dag hoe waar onze claim is. Ons bedrijf bestaat uit blije vakidioten en creatievelingen die we alle ruimte en stimulans bieden om te ontwikkelen waar ze blij van worden. En dat gaat als een trein. Blije mensen leveren namelijk goed werk én blije klanten op. Dat vertellen we al jaren en nu onderstrepen we dat met onze vernieuwde belofte en visuele identiteit.”
Van reclame naar merken bouwen
Bij veel ondernemers in de regio doet de naam Frappant een bel rinkelen: het is één van de eerste reclamebureaus van Oost Nederland. Opgericht in 1974. De laatste jaren zijn Dennis en David de gezichten aan het roer en het voormalig openbaar zwembad in Aalten het vaste decor. Belangrijker: de dienstverlening is verschoven van reclame naar brand building & activation: het bouwen van sterk merken die mensen herkennen én zorgen dat de doelgroep bereikt en geactiveerd wordt.
Brand alignment: maak het waar
Rik van Kooten werkt al bijna negen jaar bij Frappant als strateeg en was nauw betrokken bij de recente veranderingen. Hij noemt de nieuwe uitstraling en belofte een ‘herijking’. “Het was een noodzakelijke aanpassing aan de ontwikkeling die we met alle collega’s hebben doorgemaakt. Waar we voorheen vooral ingeschakeld werden om middelen te maken, denken we nu mee met eigenaren en marketingmanagers over wat hun merk zou moeten betekenen, voor wie en hoe ze dat daadwerkelijk gaan waarmaken.” Oftewel: brand alignment. Noem het Achterhoekse nuchterheid, Frappant noemt het noodzaak. Mede-eigenaar David de Vries: “Een dun laagje chroom biedt geen duurzaam bestaansrecht. Klanten doen graag zaken met bedrijven die doen wat ze zeggen. En het krijgen en behouden van medewerkers gaat ook een stuk gemakkelijker als je weet wie er bij je passen en je authentiek profileert.”
Doelgroepen bewegen
De verschuiving van marketing naar brand building wil niet zeggen dat het bureau geen dingen meer máákt. In tegendeel. De studio draait op volle toeren. Van Kooten: “Organisaties weten ons nu alleen veel eerder in het traject te vinden. Bijvoorbeeld als ze een naam nodig hebben voor een nieuw product of gaan fuseren. We helpen ze direct in het begin de juiste koers te bepalen, om daarna de middelen te maken. Ongeacht de vorm of media: we maken alles wat nodig is om campagnes te draaien, het merk te bouwen en de doelgroep te activeren. Die middelen zijn veel effectiever, omdat over de uitgangspunten goed is nagedacht.”
Geen blabla, maar inzicht en creativiteit
Opdrachtgevers uit allerlei sectoren komen bij het brand agency met uitdagingen op vlakken als strategie, naamontwikkeling, doelgroepsinzicht, employer branding, maar ook voor huisstijlen, websites, content, productlanceringen en (social media) campagnes. Off- én online: Frappant verwerpt een scheiding tussen de twee. Hoftijzer: “We merken dat steeds meer ambitieuze bedrijven in Nederland en onze buurlanden simpelweg behoefte hebben aan ondersteuning bij het bepalen van de strategie die hen op de korte én de lange termijn verbindt aan hun doelgroep. Daarna geven we ze hulp bij de doorvoering daarvan in hun branding, marketing en communicatie. Geen blabla, maar slimme keuzes gebaseerd op hun eigen unieke kenmerken, relevantie voor de klant en onderzoek naar doelgroep, branche en concurrentie. Die inzichten gecombineerd met een flinke dosis creativiteit, kennis en heel veel plezier: dat is wat we onze opdrachtgevers bieden”, vertelt Hoftijzer trots.
Benieuwd naar werk dat Frappant doet voor klanten? Of naar alle Frappanters? Check www.frappant.com.
Fotograaf: Martin Hogeboom
Op de hoogte blijven van onze updates?