Nieuws

15-09-2022 09:12

Toenemende vraag naar medewerkers klantcontact in Gelderland

In augustus daalde het aantal WW-uitkeringen in Gelderland, net als voorgaande maanden. Deze afname doet zich ook voor bij mensen met een WW-uitkering die een baan zoeken als klantcontactmedewerker. Tegelijk stijgt het aantal vacatures voor dit beroep flink. Om meer werkzoekenden voor dit werk te interesseren, organiseren UWV en partners verschillende activiteiten met klantcontactcentra.

WW-uitkeringen in Achterhoek tot onder de 2 duizend gedaald
In de Achterhoek verstrekte UWV eind augustus 2022 nog 1.993 WW-uitkeringen. Dat zijn 48 WW-uitkeringen minder dan een maand eerder en 737 minder dan een jaar eerder. Daarmee is het aantal WW-uitkeringen in de Achterhoek 2,4% lager dan een maand geleden en 27,0% lager dan een jaar geleden. Landelijk is het aantal WW-uitkeringen eind augustus 3,1% lager dan de maand daarvoor en 28,7% lager dan een jaar geleden.

Groeiende vraag naar medewerkers klantcontact
Er is een groeiende vraag naar medewerkers klantcontact in vrijwel alle sectoren. Dit komt doordat mensen meer online kopen bij webwinkels. Ook bieden bijvoorbeeld de overheid, banken, zorgverzekeraars en energieleveranciers steeds vaker diensten aan via internet. In Gelderland groeide het aantal vacatures voor medewerker klantcontact van 600 in het tweede kwartaal van 2021 naar 800 een jaar later. Tegelijk zijn er juist minder mensen met een WW-uitkering die een baan als klantcontactmedewerker zoeken. Hierdoor is er inmiddels in de Gelderse regio’s, net als in alle andere arbeidsmarktregio’s, meer vraag naar klantcontactmedewerkers dan dat er mensen zijn die zich voor dat werk aanbieden. Consumenten merken dit ook; wachttijden bij klantcontactcenters lopen steeds vaker op. Dat komt naast de personeelstekorten door een toenemend aantal klantvragen en langere, complexere vragen. Bedrijven krijgen bijvoorbeeld extra vragen in verband met dure energiecontracten of leveringsproblemen van producten. 
Ontwikkeling regionale spanning klantcontactberoepen

UWV Spanningsindicator
Medewerker klantcontact is een beroepsgroep waar mensen vrij gemakkelijk naar kunnen overstappen. Zeker vanuit aanpalende sectoren zoals detailhandel en horeca; de beroepseisen en –vaardigheden komen deels overeen. Zo moeten verkopers en horecapersoneel, net als de medewerker klantcontact, servicegericht zijn en over communicatieve vaardigheden beschikken. Dat was ook te merken tijdens de coronacrisis; meer mensen uit de horeca en detailhandel zochten een baan in klantcontact. Deze extra toeloop daalde in de loop van 2021, maar de interesse van voormalig horecapersoneel en kassamedewerkers blijft groter dan voor de uitbraak van de coronapandemie.

Samenwerking van UWV met partners zorgt voor beweging in de arbeidsmarkt
Intensieve samenwerking van UWV met partners zorgt voor beweging in de arbeidsmarkt. UWV, diverse gemeentes en uitzendbureaus werken intensief samen om nieuwe medewerkers te vinden voor klantcontactberoepen. Met persoonlijke begeleiding worden mensen met een uitkering bemiddeld naar deze banen. Ook staan steeds meer werkgevers en werknemers open om mee te bewegen met de veranderende arbeidsmarkt. Om beter te voldoen aan de wensen en behoeften van de kandidaten en om vacatures ingevuld te krijgen, passen werkgevers de werktijden aan en worden nieuwe functies gecreeërd binnen de brede klantenservicefunctie. Hiermee wordt een grotere groep werkzoekenden bereikt. En met goed resultaat; vacatures worden sneller ingevuld.

Ook het anders kijken naar cv’s leidt tot succesvolle veranderingen en goede plaatsingen op vacatures. Naast een verhoging van het salaris worden nu ook kandidaten zonder ervaring met klantcontact uitgenodigd voor een gesprek. Kandidaten worden niet meer afgewezen enkel op hun cv.
 
delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement