Nieuws

25-10-2023 10:12

Column Marieke Bach: Lang leve het leren

Fotografie Leny Janssen

Van leren word ik blij. Ik ben enorm nieuwsgierig van aard en houd ervan iets te ontdekken wat ik nog niet weet. Naar het hoe, waarom en waartoe achter situaties ben ik altijd op zoek. Vooral als het met gezondheid, welzijn en inzetbaarheid van mensen te maken heeft. Er is maar weinig wat ik als vanzelfsprekend aanneem van anderen.

Nieuwsgierig zijn en graag willen leren komt goed van pas binnen de interim-opdrachten die ik uitvoer. Ook al is de opdrachtbeschrijving helder, de praktijk pakt soms anders uit. De kunst om hiermee om te gaan, spreekt mij aan. Op ontdekking gaan, onderzoeken 'hoe de hazen lopen' en welke contacten belangrijk zijn om de opdracht goed te laten verlopen. Met mijn vakkennis en open mindset als 'instrumentenkist' is het belangrijk dat ik vooraf helder krijg wat de gewoontes zijn en hoe bepaalde situaties zijn ontstaan in de organisatie. Op deze manier kan ik goed van start zonder als een energieke olifant door de porseleinkast heen te gaan.

Bij iedere opdracht leer ik weer nieuwe dingen en daarmee groei ik als persoon. Het meeste leer ik van situaties die voor verbetering vatbaar zijn. Alles wat wel goed gaat, is natuurlijk fijn, maar op den duur een beetje saai omdat er maar weinig te beleven valt.

Dat ik meestal terechtkom bij organisaties met diezelfde basishouding, zal je niet verbazen. Zij noemen zichzelf 'lerende organisatie'. Een term die mij blij maakt. In dit type organisatie wordt fou-ten maken geaccepteerd. Als je maar bereid bent ervan te willen leren. Zij bieden ruimte voor het doorvoeren van veranderingen en iets nieuws uitproberen. Medewerkers krijgen vertrouwen van de leidinggevende.

Bij organisaties die risicomanagement hoog in het vaandel hebben staan, kom ik niet snel terecht. In mijn beleving gaat dit vaak uit van vermijdgedrag. Er hangt een vleug spanning omheen en dit zal minder snel leiden tot ontwikkeling en groei van medewerker en organisatie.

Lerende organisaties kenmerken zich door leidinggevenden die hun medewerkers - die voor persoonlijke en werkgerelateerde uitdagingen staan - minder veroordelen. Dit kan gaan over functioneren, inzetbaarheid of teamissues. Wat het thema ook is, bij iedere uitdaging wordt zonder oordeel en gezamenlijk onderzocht wat de aanleiding is. Wat is de ultieme oplossing en hoe komen we daar? De leidinggevende geeft regie aan de medewerker: wat is zijn mening en hoe pakt hij het op? De leidinggevende neemt regie vanuit de basishouding: hoe kan ik deze medewerker het beste begeleiden zodanig dat de ultieme oplossing wordt behaald?

Het resultaat geeft medewerkers een ware boost voor (zelf)vertrouwen en werkplezier. De leidinggevende geeft en oogst respect, waardering en positiviteit voor de overwonnen uitdaging. Deze lerende houding brengt dus zowel medewerker als organisatie verder.

De cirkel is helemaal rond als ook het resultaat gevierd wordt. Een stap die nogal eens wordt overgeslagen maar een essentieel sluitstuk vormt van het leerproces. Het versterkt de arbeidsrelatie tussen medewerkers onderling en met de leidinggevende. Dit vieren kan een compliment zijn of een succeservaring delen, maar sla het nooit over! Juist dit vieren maakt dat ik blij word van leren.

www.mariekebach.nl


Marieke Bach,
Adviseur Duurzame Inzetbaarheid

 

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by