Nieuws
06-11-2023 10:02
Vijf tips voor het schrijven van een persbericht
Als je bedrijf iets nieuwswaardigs te delen heeft, is het publiceren van een persbericht een van de meest effectieve manieren om dit onder de aandacht te brengen. Of het nu gaat om een nieuw product of een nieuwe dienst, een evenement dat je wilt aankondigen of een ander betekenisvol communiqué, zoals de opening van een nieuwe winkel, het schrijven van persberichten geeft je de mogelijkheid om je publieke imago onder controle te krijgen. Een indrukwekkend persbericht moet echter bepaalde regels volgen die tot doel hebben niet alleen de aandacht te trekken van loyale en potentiële klanten en aandeelhouders, maar ook van journalisten die op zoek zijn naar een verhaal om te schrijven. Volg deze vijf handige tips om je persbericht te laten opvallen tussen de rest.1. Schrijf een opvallende kop
Als PR-strategie moeten deze korte stukjes ervoor zorgen dat elk woord telt, te beginnen met de kop. Met zoveel verhalen waaruit lezers kunnen kiezen, kun je ze een reden geven om de jouwe te lezen door een boeiende kop voor je persbericht te schrijven. Denk dus goed na over de titel als je een persbericht schrijft, aangezien dit cruciaal is voor veel publiciteit.
2. Schrijf een geweldige eerste zin
Zoals bij elk type schrijfwijze, van romans en korte verhalen tot blogposts en artikelen, moet de eerste zin van een persbericht de lezer aantrekken. Afgezien van de kop is dit het belangrijkste onderdeel van een persbericht. Het moet het belangrijkste punt van de inhoud weergeven zonder te bezuinigen op originaliteit en creativiteit om de lezer aan het lezen te houden.
3. Voeg feiten en citaten toe
Of je persbericht nu over een nieuw product gaat of over hoe goed je bedrijf het in het eerste kwartaal heeft gedaan, onderbouw alles met feiten en citaten. Volgens de experts van The Huffington Post kan het opnemen van een goede quote van iemand in het bedrijf of dichtbij het product/evenement een menselijk element aan het persbericht geven, maar ook op zichzelf een bron van informatie zijn voor de lezer.
4. Houd het kort
Omdat er enorme hoeveelheden informatie beschikbaar zijn die strijden om de aandacht van de lezer, moet je je persbericht kort en bondig houden, waardoor het een betere kans krijgt om een behoorlijk deel van de lezers te werven. Eén pagina is normaliter voldoende om je punt duidelijk te maken en de lezer tot het einde te laten lezen.
5. Deel de contactgegevens
Maak niet de fout om contactgegevens aan het einde van je persbericht uit te sluiten. Hoe kunnen journalisten anders contact met je bedrijf opnemen als ze besluiten een verhaal te schrijven op basis van je persbericht? Door je contactgegevens toe te voegen, maak je het gemakkelijk voor verslaggevers om toegang te krijgen tot je bedrijf voor meer informatie en zelfs voor een interview. Dit is gratis publiciteit, dus profiteer ervan.