Nieuws
27-08-2024 08:47
Interview Rob Migchelbrink, voorzitter Business Club De Graafschap: "Kwaliteit gaat bij ons voor kwantiteit"
De Business Club van De Graafschap bloeit als nooit tevoren met meer dan 400 enthousiaste leden. Rob Migchelbrink (59 jaar) is sinds 2017 voorzitter. “Wij zijn het grootste zakelijke netwerkplatform van de Achterhoek. Dat hebben we bereikt door kwaliteit in alles wat we doen centraal te stellen, kwaliteit gaat bij ons boven kwantiteit. Met een actief commercieel team en met Judith Roelofsen als ervaren Business Club-manager verbeter je de professionaliteit, zo krijg je bijvoorbeeld goed bezochte netwerkavonden. Dan werk je aan stabiele tevredenheid bij onze leden. Dat werpt zijn vruchten af.”
Tekst: Hans Eberson
Rob Migchelbrink is een geboren en getogen De Graafschapper. “Met mijn vader was ik er al op jonge leeftijd te vinden. In 1994 werd ik lid van de Business Club, in 2013 werd ik gevraagd voor het bestuur, sinds 2017 ben ik voorzitter van deze mooie club en dat bevalt goed. Veel bedrijven dragen ons een warm hart toe, niet alleen omdat ze graag van een avondje voetbal genieten, maar ook omdat het toegang biedt tot het grootste regionale netwerk. Elke wedstrijd weer mogen we in ons stadion zo’n 10.000 supporters verwelkomen.”
Strikt gescheiden
Rob Migchelbrink heeft uiteraard regelmatig overleg met het bestuur van De Graafschap, maar de Business Club heeft geen enkele inspraak op het sportieve terrein. “Die taken zijn strikt gescheiden. Wij hebben goede afspraken gemaakt en beide organisaties houden zich daar aan. De facturatie verloopt via De Graafschap. Samen maken wij ons jaarplan met een twintig-tal netwerkavonden (onder andere Sfeervol Zakendoen) en vaste onderdelen zoals de Blauwwitte Golfdag en de Haringparty en dat verloopt elk jaar weer goed. Het is mooi om te ervaren dat kernwaarden: D’RAN, eerlijk, samen en genieten hierin goed tot uiting komen.”
Professionaliteit
Zo’n zeven jaar geleden kwam het besef dat de Business Club behoefte had aan een professionaliseringsslag. “Dat was nodig, ook om de betaalbaarheid op orde te houden. Daardoor zijn wij als Business Club gegroeid. Voorheen deden we veel ad hoc, lieten wij bijvoorbeeld veel bij de organisatie van de sponsoravonden over aan onze leden met wat ondersteuning van bestuurders. Dat liep niet. We hebben toen bewust gekozen voor kwaliteit boven kwantiteit en we hebben alle evenementen naar een hoger niveau getild. Zo worden onze netwerkavonden gemiddeld door 200 tot 250 leden bezocht. Dat zegt alles over de betrokkenheid van onze leden bij de club. Het commerciële team met Henk Bloemers, Jordi Brockötter en Brend Evers doet het voortvarend en ook de komst van Business Club manager Judith Roelofsen is een succes. Niet alleen in de organisatie, Judith fungeert ook als praatpaal.”
Sportief
De Graafschap eindigde afgelopen seizoen als zesde in de Keuken Kampioen Divisie (KKD). In de door De Graafschap verwoorde visie staat voetballen in de eredivisie nadrukkelijk vermeld, maar promotie is nog niet gelukt. “Dat is natuurlijk teleurstellend, we hadden tot laat in het afgelopen seizoen de hoop dat we in elke geval de play-offs zouden bereiken en dat is uiteindelijk ook gelukt. Als je die zesde plek vanuit financieel perspectief bekijkt, valt de teleurstelling mee. De Graafschap bezet wat begroting betreft met acht miljoen euro de negende plek in de KKD. We deden het dus nog niet zo slecht, financieel was het een prima jaar. Wil de eredivisie echt binnen bereik komen dan moet het spelersbudget groeien, zo simpel ligt dat”, aldus Rob. Maar daar ziet hij een probleem. “Dat heeft alles te maken met ons achterland. Wij opereren in een regio met zo’n 200.000 inwoners en dan loop je vanzelf tegen financiële grenzen aan. Uiteraard blijft het onze ambitie om te promoveren. Totdat de promotie een feit is, willen wij onze sponsoren en supporters in ieder geval een avondje uit bieden op eredivisieniveau met heel veel strijd en passie op het veld.”
Verbinding
De Business Club is een succesverhaal, vertelt Rob. Hijzelf staat aan het begin van het laatste jaar als voorzitter. “De afspraak is dat je drie termijnen van telkens drie jaar kun aanblijven, dan is iemand anders aan de beurt, ik draag mijn hamer dan met een gerust hart over. De Business Club floreert als nooit tevoren en het ledenaantal groeit nog steeds. Steeds meer bedrijven dragen ons niet alleen een warm hart toe, ze zien ook de voordelen van het netwerken in en bezoeken graag een van de vele events die gedurende het seizoen worden georganiseerd. Zo’n netwerk zorgt voor verbinding en dat is voor ons essentieel, je moet als lid echt bij de club willen horen, graag tot in lengte van dagen.”