9 maanden geleden
9 maanden geleden
Waterschapsbestuurder Floor Wissing: “We willen de Oude IJssel veilig en bevaarbaar houden in de toekomst. Daarvoor is dit onderhoud echt nodig. We hebben geprobeerd om overlast zoveel mogelijk te beperken. Zo houden we rekening met de recreatievaart door de werkzaamheden pas te starten aan het einde van het vaarseizoen. Met bedrijven die afhankelijk zijn van transport over de Oude IJssel zijn op tijd afspraken gemaakt. Zij lossen het transport voor deze periode op een andere manier op. We moeten door de zure appel heen. Maar dan kunnen we ook weer tientallen jaren vooruit.”
Doesburg: Vernieuwen en verbeteren
In Doesburg worden onder andere de hardhouten sluisdeuren van ieder 10.000 kilo vervangen door nieuwe. Ook de drempel onder de sluisdeuren wordt 70 centimeter lager. Hierdoor kan de beroepsvaart, bij lage waterstanden, langer door de sluis varen. In de sluis zelf worden haalstangen aangebracht. Hierdoor kunnen kleinere (recreatie)boten veiliger vastgemaakt worden tijdens het schutten. Het touw en de boot zakken of stijgen dan makkelijk mee met het water. Ook wordt aanleggen voor de sluis veiliger en makkelijker voor de recreatievaart. Door deze werkzaamheden kan het vaarverkeer niet door de sluis van 30 september tot en met 8 december 2024.
Voor het onderhoud aan de brug hijst de aannemer het beweegbare deel uit de brug en legt deze naast de brug neer. Zo kan de aannemer overal goed bij. Hiervoor wordt de Barend Ubbinkweg afgesloten voor wegverkeer van 14 oktober tot 22 november 2024. Gemotoriseerd verkeer moet dan omrijden via een omleidingsroute. Voor fietsers en voetgangers komt er een tijdelijke brug. Op de dagen dat hijskraan actief is (16 oktober en 20 november) is de Barend Ubbinkweg voor álle verkeer gesloten.
Andere bruggen en sluizen op de Oude IJssel volgend jaar
Ook de ophaalbruggen bij Terborg, Laag-Keppel en Hoog-Keppel zijn aan onderhoud toe. De bruggen krijgen diverse nieuwe onderdelen en worden opnieuw geschilderd. Bij de brug in Terborg is veel werk al eerder dit jaar gedaan – daar rest alleen het schilderwerk en het onderhoud aan de aandrijving. Bij Sluis De Pol wordt een aantal onderdelen in de aandrijving vernieuwd. Deze werkzaamheden voeren we uit tussen januari en juli 2025. Voor alle werkzaamheden geldt, dat het waterschap de overlast voor het vaar- en wegverkeer zo klein mogelijk wil houden.
Foto: Waterschapsbestuurder Floor Wissing (links) en vaarwegbeheer deskundige Sander van Poorten van Waterschap Rijn en IJssel varen door de sluis in Doesburg
Op de hoogte blijven van onze updates?