Tomesen Pluimveehouderij: Innovatief samenwerken in de regio

Magazines | Oost-Gelderland Business nr 5 2022-2023

'Trots op de boer.' Die boodschap krijgt extra glans bij Tomesen Pluimveehouderij sinds de uitreiking van het predicaat Hofleverancier op 21 december jongstleden. Een mooie bekroning van honderd jaar geschiedenis in het familiebedrijf, waar innovatie en samenwerking binnen de regio al vier generaties lang twee speerpunten vormen. "Zo dragen we ons steentje bij aan de leefbaarheid hier in de omgeving en creëren we toegevoegde waarde."

Tekst: Aart van der Haagen

"Eigenlijk werd het idee om dit predicaat aan te vragen spontaan geboren," glimlacht Roy Tomesen, die samen met zijn echtgenote Maud de vierde generatie in het familiebedrijf in Doetinchem en Kilder vertegenwoordigt. "In de oude boekhouding troffen we aankoopaktes van onze eerste boerderij in Dichteren aan, gedateerd op 1 mei 1922. De status van Hofleverancier leek ons een prachtig eerbetoon aan mijn ouders en ook aan mijn opa en overgrootvader, die samen aan de wieg van Tomesen Pluimveehouderij stonden. Weinig boerenbedrijven in Nederland hebben dit predicaat, daarom vonden wij het ook voor de sector heel mooi om te kijken of we dit konden realiseren. Het bracht een hoop werk met zich mee. Alle facetten van je bedrijf worden doorgelicht, van een justitieel gedragsonderzoek dat tot en met de voorouders teruggaat tot een grote controle door de arbeidsinspectie."

Omgeving in betrekken

Op 21 december 2022 reikte burgemeester Mark Boumans van Doetinchem namens de koning het predicaat Hofleverancier uit aan Tomesen Pluimveehouderij. "Een erkenning dat we doen waarvoor we staan," zegt Roy Tomesen. "Daar proberen we op alle fronten onze directe omgeving in te betrekken. Zo hebben we, gekoppeld aan onze zelfvoorzienendheid in stroom, een partnerschap met Agem om bij pieken en dalen energie 'uit te wisselen'. Onze hennen betrekken we al zestig jaar van boerderij Ter Heerdt in Babberich en van onze afzet in eieren - ongeveer een miljoen per week - gaat 30 à 35 procent rechtstreeks naar supermarkten en horeca in de omgeving. Het deel dat we niet zelf vermarkten leveren we aan Gebr. Van Beek in Wehl, die alles sorteert en richting Albert Heijn distribueert. Daarnaast ondersteunen we lokale verenigingen en stellen we via Mini Manna eieren tegen kostprijs beschikbaar om minderbedeelde mensen te helpen. Voor kerstpakketten hebben we 700 gratis doosjes gereserveerd. Zo houden we met elkaar de regio leefbaar."

Afvalstromen waarde geven

Volgens de huidige eigenaar kenmerkt Tomesen Pluimveehouderij zich al vier generaties lang door een innovatief vermogen. "Produceren wat de markt vraagt, daarin liep mijn opa al voorop, toen hij als één van de eerste kippenboeren een legbatterij in gebruik nam. Mijn ouders begonnen vroegtijdig met kooi-eieren, iets dat je je nu niet meer kunt voorstellen. Mijn vrouw en ik schakelden direct om naar scharrelkippen en namen een aanloop naar het Beter Leven Keurmerk, twee jaar voordat dit landelijk zijn intrede deed. Nu hebben we ons verbonden aan Bakkersgrondstof, een initiatief hier uit de regio om reststromen van bakkerijen waarde te geven. Het deel daarvan dat overblijft na het vermalen van onverkocht brood tot desem voeren wij aan onze kippen, waarvan de eieren weer terechtkomen in cakes en andere lekkernijen die de bakkerswinkels verkopen. Zo is de cirkel rond. We zoeken actief naar lokale samenwerkingen en staan altijd open voor ideeën die hier in de regio bijdragen aan de economie en de leefbaarheid."

www.tomesenpluimveehouderij.nl

 

delen:

Oost-Gelderland Business nr 5 2022-2023

» Coverstory Limbourg & Partners: Kwaliteit boven kwantiteit
» Robotica: Sleuteltechnologie rukt op
» Femme Tech ondersteunt techniekvrouwen in de Achterhoek
» Credion Doetinchem over de financiering van uw mkb- onderneming
» Seesing Flex wil bijdragen aan het succes van werkend Achterhoek
» Interview Marcel Hielkema, voorzitter VNO-NCW Midden: Permacrisis bedreigt ondernemersplezier
» Column Pension@Work: Wanneer kun je met pensioen?
» Persoonlijkheid + opleiding = match bij Vink Kunststoffen
» Interview Henny Heuff: Ik heb geleerd om eerbied te hebben voor de huid
» Column NewDay: De mkber als (cybersecurity) stereotype
» Duurzaam ondernemen: Netcongestie noopt tot duurzame samenwerking
» Energie besparen: Op zoek naar laaghangend fruit
» Verduurzaming van monumenten
» Lapré Reclame: Echte aandacht voor de klant
» Tomesen Pluimveehouderij: Innovatief samenwerken in de regio
» AREHBO: Gespecialiseerde kennispartner voor veiligheidsissues op de werkvloer
» Column Marieke Bach: Impact op inzetbaarheid
» Literatuur
Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by