Onverwachte Hoek en De Graafschap: Samen de Achterhoek promoten

Magazines | Oost-Gelderland Business nr 4 2023

Lynn de Vries verhuisde vier jaar geleden van de Randstad naar de Achterhoek. Haar nieuwe woonomgeving bood direct veel rust en ruimte, maar de flinke reistijd richting haar werk in Arnhem nog niet. Afgelopen zomer switchte ze naar een baan bij de gemeente Doetinchem.


In de Achterhoek zitten volop innovatieve bedrijven met uitdagende functies. Het wordt steeds meer een uitdaging om daarvoor genoeg en gekwalificeerd personeel te vinden, met de krapte op de arbeidsmarkt en vergrijzing van inwoners. Daarom startte de regio in 2021 gezamenlijk - ondersteund door ondernemers, organisaties en overheden in de Achterhoek - de arbeidsmarktcampagne Onverwachte Hoek. Om de broodnodige werknemers van buiten de regio aan te trekken.


'Kom leven in de Achterhoek' luidt de boodschap, om daarmee jonge nieuwe inwoners te enthousiasmeren voor wonen en werken in de groene, innovatieve regio. Mirjam Koster, boardlid 8RHK ambassadeurs dat de campagne host: "Met de campagne zetten we de schijn-werper vol op de Achterhoek als aantrekkelijke werk- en woonregio. Het verbindt (potenti?le) nieuwe werknemers en inwoners, dat zien we terug in de cijfers, daarom verlengen we met overtuiging de campagneperiode. Ook hier blijkt onze kracht van samenwerken in de regio."

Onverwachte kansen

Onverwachte Hoek is een initiatief van 8RHK ambassadeurs, een samenwerkingsverband tussen de Achterhoekse gemeenten, ondernemers en maatschappelijke organisaties in de regio. "Veel mensen hebben een verkeerd of niet compleet beeld van de Achterhoek", vertelt projectleider Amy van der Werff. "Men is bijvoorbeeld niet op de hoogte van het feit dat de Achterhoek een innovatieve regio is. Na Delft en Eindhoven worden hier de meeste patenten aangevraagd. In de Achterhoek vind je bovendien diverse internationaal opererende bedrijven die marktleider zijn binnen hun segment. Tegelijkertijd hebben al die bedrijven openstaande vacatures. Met de campagne laten we de 'onverwachte' kansen zien die de Achterhoek te bieden heeft, op het gebied van werk én wonen. Want ook al is thuiswerken meer ingebed na corona, we kennen veel technische industrie waar aanwezigheid op de werkvloer bij hoort en ook in bijvoorbeeld de zorg waar je fysiek aan het werkt bent, kennen we een groot personeelstekort."



Royal Kaak is een van de Achterhoekse bedrijven waar innovatie centraal staat.

Woon-werkgeluk

Om de vacatures in de Achterhoek te helpen invullen, richt de arbeidsmarktcampagne Onverwachte Hoek zich op potentiële werknemers die onder andere dus buiten de regio wonen en/of werken. "Dit zijn theoretisch opgeleide mensen die de Achterhoek nog niet eerder zagen als kanshebber voor hun eigen woon-werkgebied. Of afgestudeer-den die in de regio zijn opgegroeid, die voor hun hbo- en wo-studie zijn vertrokken, in hun leven op het punt staand om zich te gaan settelen, waarbij ze de Achterhoek en het regionale bedrijfsleven wellicht uit het oog zijn verloren. Of mensen die in de Achterhoek wonen, maar bijvoorbeeld elke dag op de N18 in de file staan om naar hun baan buiten de Achterhoek te reizen. Via de campagne Onverwach-te Hoek laten we zien dat de woon-werkbalans in de Achterhoek aanzienlijk beter is dan in andere delen van Nederland. Hoe fijn is het om elke dag tijd over te hebben om rustig te ontbijten met je kinderen of te gaan sporten, omdat je minder tijd in de file doorbrengt? In de campagne laten we natuurlijk wel alle facetten van het wonen en werken in de Achterhoek zien, want ook hier doe je soms wat langer over je reis omdat je achter een trekker rijdt." Ook de voordelen van de sociale saamhorigheid in de Achterhoek tellen mee in het beeld dat de Achterhoek vormt. "Het 'naoberschap', het verenigingsleven en de maatschappelijke betrokkenheid vormen ook je welzijn. Je ervaart hier minder druk en wat meer gezelligheid, daar kan ik zelf over meepraten na een verhuizing vanuit het westen een kleine zes jaar geleden."

Campagne gericht op meerdere doelgroepen

De arbeidsmarktcampagne Onverwachte Hoek heeft onder andere een website met daarop verhalen van ambassadeurs: mensen afkomstig van buiten de regio die de stap hebben gezet om in de Achterhoek te gaan wonen en werken. "Daarnaast hebben we een billboardcampagne langs de N18 en voeren we social media campagnes gericht op bepaalde doelgroepen. Daarbij houden we rekening met sectoren zoals de bouw, ICT, techniek en zorg. Deze branches hebben te kampen met de grootste uitdagingen op arbeidsmarkt. De komende vijf jaar komen er jaarlijks 1.900 onvervulbare vacatures bij. Ook wordt het effect van vergrijzing op het personeelsbestand steeds groter. Alleen al de zorg heeft de komende tien tot twintig jaar met een enorme uitloop te maken. Veel zorginstellingen zijn al bezig met het aantrekken van de juiste mensen. Onverwachte Hoek helpt mee om de gewenste personeelsgroepen deze kant op te krijgen, door bijvoorbeeld met een social media campagne te 'targetten' op bepaalde functies."

Achterhoekse 'groene gras' nog meer gepromoot met De Graafschap

Het Premium Partnerschap dat Onverwachte Hoek aanging met De Graafschap in 2022, is een extra stap om de zichtbaarheid en het bereik van de arbeidscampagne binnen en buiten de regio te vergroten. Dit partnerschap wordt mede mogelijk gemaakt door een aantal bedrijven en organisaties dat Onverwachte Hoek en De Graafschap een warm hart toedraagt en dankzij de duidelijke link met de arbeidsmarkt kan bijdragen. "De Graafschap heeft zich in de afgelopen jaren verbonden aan diverse maatschappelijke projecten in de regio. Onverwachte Hoek sluit daar perfect bij aan. Dankzij het partnership waarbij de spelers onze naam op hun shirt dragen, wordt het bereik van onze campagne binnen en buiten de regio enorm vergroot. We kunnen ons eigen netwerk verder uitbreiden rondom de wedstrijden. Ook organiseren we events waarbij kennisdeling rondom arbeidsmarktcommunicatie centraal staat. We willen bedrijven en organisaties informeren over hoe zij het beste om kunnen gaan met de uitdagingen die binnen het bedrijfsleven spelen en óók heel belangrijk; hoe je de mensen die je hebt binnengehaald ook kunt behouden. De uitdaging zit 'm er nog in om bedrijven minder bescheiden te laten zijn en veel meer uit te dragen hoe bijzonder hun marktpositie is."


Heb jij werknemers in dienst die van buiten de regio afkomstig zijn? Of ben jij die nieuwe Achterhoeker die in het regionale bedrijfsleven actief is en wil je ambassadeur van de campagne worden? Stuur een e-mail naar hallo@onverwachtehoek.nl.

www.onverwachtehoek.nl
 

delen:

Oost-Gelderland Business nr 4 2023

» Techniek Nederland schaakt op vele borden: Ruim baan voor de makers van morgen
» Column Marieke Bach: Geen Idee? Dat is oké!
» Nederland koploper circulair materialengebruik
» Vijf voorspellingen voor de werkplek in 2024
» Top 7 veelbelovende nieuwe elektrische auto's van 2024
» Onverwachte Hoek en De Graafschap: Samen de Achterhoek promoten
» Column Pension@Work: Hoe regelt een ondernemer zijn pensioen?
» De Achterhoek legt rode loper uit voor goede huisvesting arbeidsmigranten
» Column MRKTNG over AI in Marketing: stilstaan of hossend de toekomst tegemoet?
» Uitdagingen en kansen voor de Europese industrie in 2024
» Oost NL: Je business in 2024 uitbreiden met de groeiversneller
» Van Munster Media Factory: One-stop contentfabriek
» Column: Internationaal ondernemen vraagt om Internationaal verzekeren
Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by